لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

آژانس: اطلاعات ایران درباره گذشته برنامه هسته‌ایش ابهام‌هایی دارد


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد اطلاعات ارائه شده از سوی ایران در ارتباط با گذشته برنامه هسته‌ایش، «ابهام‌هایی» دارد که تهران باید درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان، فردریک دال، سخنگوی آژانس، گفته است: «آژانس روز هشتم سپتامبر پرسش‌هایی درباره ابهام‌های موجود در اطلاعات ارائه شده از سوی ایران در روز ۱۵ اوت ۲۰۱۵ با تهران مطرح کرده است».

آژانس جزئیاتی درباره این ابهام‌ها فاش نکرده است ولی تاکید کرده که «تا پیش از ۱۵ اکتبر، نشست‌های فنی- کار‌شناسی، اقدامات فنی و جلساتی در تهران برنامه‌ریزی خواهد شد تا ابهام‌ها برطرف شود».

بر اساس توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که روز ۲۳ تیرماه امسال به دست آمد، تهران پذیرفت که فعالیت‌های هسته‌ایش را در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی به شدت کاهش دهد.

این توافق قرار است به ۱۳ سال جدال بر سر ماهیت برنامه اتمی ایران پایان دهد که کشورهای غربی می‌گویند احتمالا دارای جنبه‌های نظامی بوده و هدف آن تحقیق در مسیر دستیابی به دانش ساخت بمب اتمی است. تهران این ادعا را رد کرده است.

با این حال، آغاز روند اجرایی توافق وین منوط به گزارش مثبت آژانس از شفاف‌سازی فعالیت‌های گذشته و حال هسته‌ای ایران است و مدیرکل آژانس باید تا روز ۱۵ دسامبر گزارش خود را در این زمینه به شورای حکام ارائه کند.

ایران و آژانس روز ۲۳ تیرماه بر سر یک «نقشه راه» توافق کردند که بر اساس آن، ایران تا ۱۵ اوت اطلاعات مورد نیاز را ارائه کرده و یوکیو آمانو نیز تا ۱۵ اکتبر تمام اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و نهایی کند.

آژانس می‌گوید که تهران در اطلاعات ارائه کرده، «توضیحاتی به صورت نوشته و مدارک مرتبط» تحویل داده است. هیچ کدام از طرفین جزئیاتی درباره این اطلاعات فاش نکرده‌اند ولی آقای آمانو گفته که مدارک ارائه شده، «حجم قابل توجهی» دارد.

سخنگوی آژانس روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این نهاد بین‌المللی «بررسی جامع و سختگیرانه‌ای درباره اطلاعات» ارائه شده از سوی ایران انجام داده است.

آژانس در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد ۱۲ پروژه را شناسایی کرده است که ایران در قالب آن‌ها به دنبال ساخت قطعات مربوط به کلاهک هسته‌ای و سوار آن بر روی موشک بوده است. ایران گفته که این اطلاعات از سوی سازمان‌های اطلاعاتی غربی به آژانس داده شده و صحت ندارد.

XS
SM
MD
LG