لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

هند صادرات کالاهای ممنوعه به ایران را آزاد اعلام کرد


نارندرا مودی (چپ) نخست‌وزیر هند در دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، هنگام سفر ماه گذشته به تهران.
نارندرا مودی (چپ) نخست‌وزیر هند در دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، هنگام سفر ماه گذشته به تهران.

دولت هند در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۹ تیرماه منتشر شد ممنوعیت معامله اقلام خاص با ایران را لغو کرد.

این بیانیه می‌افزاید که کلیه اقلام ممنوعه صادراتی بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به ایران لغو شده است و معاملات بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل انجام خواهد شد.

قطعنامه مذکور ژوئیه پارسال و پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای با اکثریت قاطع ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و از ژانویه امسال به اجرا گذاشته شد.

این قطعنامه کلیه قطعنامه‌های مالی و تنبیهی قبلی که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای تصویب شده بودند را لغو کرده بود. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، شورای امنیت تمامی تحریم‌های مالی، اقتصادی، نفتی خود را علیه ایران را لغو کرد.

اکنون دولت هند می‌گوید که صادرات مستقیم یا غیرمستقیم کالاهای خاص به ایران آزاد است و می‌تواند انجام شود.

اشاره هند به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ به مواردی نیز اشاره دارد که فعلا معامله با ایران برای هشت سال ممنوع باقی مانده است، از جمله خرید و فروش تسلیحات و فروش موادی با کاربرد دوگانه نظامی که برای آن اجازه کمیسیون ناظر بر اجرای توافق هسته‌ای در سازمان ملل لازم است.

هند دومین مشتری بزرگ نفتی ایران و یکی از پنج کشور بزرگ طرف معامله با ایران در جهان است.

بر اساس آمارهای گمرکی، کشور هند پنجمین واردکننده کالاهای ایرانی است که طی بهار سال جاری ۷.۵ درصد از سهم ارزش کالاهای صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۵ درصد افزایش داشته است.

بیانیه دولت هند در حالی است که روزنامه «داون» پاکستان نیز روز چهارشنبه با استناد به گفته‌های خرم دستگیر خان، وزیر بارزگانی این کشور اعلام کرد که اسلام آباد در حال عادی سازی تجارت و تعاملات بانکی با ایران است.

به گفته وی، پاکستان بعد از لغو تحریم‌ها در حال بررسی راه‌های مختلف برای گسترش روابط تجاری با ایران است و از بانک مرکزی این کشور درخواست کرد تا ظرف یک ماه راه‌های عملی برای تسهیل تعاملات بانکی با ایران را ارائه دهد.

XS
SM
MD
LG