لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

هند یک موشک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش کرد


موشک دور برد«آگنی- ۵» هند از جزيره کوچکی در سواحل شرقی اين کشور پرتاب شد.
موشک دور برد«آگنی- ۵» هند از جزيره کوچکی در سواحل شرقی اين کشور پرتاب شد.
هند روز پنج شنبه جديدترين موشک قاره پیمای خود که بیش از پنج هزار کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهک هسته ای است را با موفقيت آزمايش کرد.

ناتو و آمريکا اين آزمايش موشکی را امری عادی تلفی کرده و گفته اند که هند تهديدی برای غرب به شمار نمی رود ولی چين درباره فعاليت های موشکی هند به این کشور هشدار داده است.

موشک دور برد«آگنی- ۵» هند از جزيره کوچکی در سواحل شرقی اين کشور پرتاب شد. آزمايش موفقيت آميز اين موشک، هند را در گروه کشورهايی جای داد که توانايی ساخت و پرتاب موشک های باليستيک قاره پيما را دارند.

اين موشک قاره پيما می تواند پکن و کشورهای اروپای شرقی را هدف قرار دهد.

مان موهان سينگ، نخست وزير هند، در پيام تبريک خود به دانشمندانی که در طراحی و ساخت موشک آگنی- ۵ دست داشتند گفت: «پرتاب موفقيت آميز اين موشک نشان می دهد که هند گام بزرگ ديگری در راه حفظ امنيت خود و پيشرفت علمی برداشته است.»

برنامه طراحی و ساخت موشک آگنی- ۵ برای مقابله با خطر کشور همسايه، چين، آغاز شده و احتمالا اين موشک دوربرد تا دو سال ديگر آماده بهره برداری خواهد شد.

گفته می شود پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا دارای موشک های قاره پيما با قابليت حمل کلاهک هسته ای هستند و از ديگر اعضای سازمان ملل تنها اسرائيل است که گمان می رود به اين نوع موشک ها مجهز است.

هند به عنوان يکی قدرت های نوپای اقتصادی آسيا سال هاست که تلاش می کند جايگاه خود را در جامعه جهانی تثبيت کند. رهبران اين کشور درصدند به اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل بپيوندند.

آزمايش موشکی هند با واکنشی از طرف کشورهای غربی مواجهه نشد و تنها چين بود که پيش از پرتاب اين موشک، غرب را به ناديده گرفتن برنامه های اتمی و موشکی هند متهم کرد. هند تاکنون پيمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی را امضا نکرده است.

اما امضای توافقنامه هسته ای با آمريکا در سال ۲۰۰۸ ميلادی و عدم مخالفت غرب با برنامه های هسته ای و موشکی اين کشور به دهلی نو اجازه داده تا به فعاليت های هسته ای خود ادامه دهد.

روز چهار شنبه، فرماندهی ناتو در بيانيه کوتاهی گفت که هند را تهديدی برای کشورهای عضو پيمان آتلانتيک شمالی تلقی نمی کند.

وزرات امور خارجه آمريکا هم با اينکه خواستار احتياط و خويشتن داری هند شده است ولی درعين حال گفته که سابقه این کشور در مقابله با سلاح های کشتار جمعی روشن و قابل اطمينان است.

هند بارها تاکيد کرده که برنامه های هسته ای و موشکی آن تنها برای گسترش توانایی های دفاعی این کشور است.
XS
SM
MD
LG