لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

وزارت صنعت ایران محدودیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا را بخشنامه کرد


 در راهپیمایی روز ۱۳ آبان روی برندهای آمریکایی مانند کی‌اف‌سی، مک دونالد، استارباکس و کوکاکولا «علامت ممنوع» زده شده بود.
در راهپیمایی روز ۱۳ آبان روی برندهای آمریکایی مانند کی‌اف‌سی، مک دونالد، استارباکس و کوکاکولا «علامت ممنوع» زده شده بود.

پس از جنجال‌ها درباره فعالیت رستوران «کی‌اف‌سی حلال» در تهران، رییس مرکز اصناف ایران خبر داد که «هیچ‌گونه» پروانه فعالیت برای برندهای آمریکایی صادر نمی‌شود و واردات کالاهای مصرفی آمریکایی نیز «با محدودیت روبروست».

به گزارش واحد مرکزی وابسته به صداوسیمای ایران، یدالله صادقی روز چهارشنبه ۱۳ آبان گفت که «بنابر صلاحدید مسئولان کشور» و «بخشنامه‌ای» که وزیر صنعت این هفته ابلاغ کرده است، کالاهای مصرفی با «نماد» آمریکایی، برای ورود به ایران و توزیع «با محدودیت روبروست».

وی تاکید کرد که «هیچ‌گونه» پروانه کسب و فعالیت برای برندهای آمریکایی صادر نمی‌شود و «اگر در گذشته بوده است از این به بعد انجام نمی‌شود».

به گفته آقای صادقی، برند «کی‌اف‌سی» که در گذشته پروانه کسب گرفته، «به دلیل تخلف‌هایی که داشته»، پلمپ شده است.

وی تاکید کرد که این شرکت پروانه کسب خود را از «کشور همسایه» دریافت کرده است و هیچ ارتباطی با برند آمریکایی آن ندارد.

رییس مرکز امور اصناف ایران همچنین درباره قرارداد با دو شرکت آمریکایی برای واردات سیگار و نوشابه گفت که این قرارداد در بخش خصوصی بسته شده و دولت «هیچ‌گونه قراردادی منعقد نکرده است».

فعالیت و پلمب شدن رستوران «کی‌اف‌سی حلال» در تهران در روزهای گذشته خبرساز شده است.

با وجود اینکه این رستوران اعلام کرده که نمایندگی کمپانی کی‌اف‌سی (حلال) ترکیه را دارد و «کی‌اف‌سی آمریکا» نیز صدور مجوز برای گشایش شعبه‌ در تهران را رد کرده است، تعدادی از رسانه‌های اصولگرا به فعالیت این رستوران اعتراض کرده بودند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، تعدادی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز ۱۳ آبان، سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران، پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که در آن‌ها بر روی علامت برندهای آمریکایی مانند کی‌اف‌سی، مک دونالد، استارباکس و کوکاکولا «علامت ممنوع» زده بودند.

در هفته‌های گذشته همچنین برخی از رسانه‌های اصولگرا از ثبت علامت تجاری «مک دونالد» در ایران خبر داده بودند. این در حالی است که احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز سه‌شنبه گفته بود که ثبت علامت تجاری «مک دونالد» مجوز فعالیت این شرکت در ایران نیست.

به گفته آقای تویسرکانی، براساس موافقتنامه و پروتکل مادرید که ایران عضو آن است، اتباع و اشخاص کشورهای عضو می‌توانند علائم تجاری خود را در دیگر کشورهای عضو این پروتکل به ثبت برسانند.

با این حال غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل روز چهارشنبه گفت که وزارت صنعت، تجارت و معدن ایران «به شرکتی دوگانه ایرانی – آمریکایی مجوز مک‌دونالد داده است».

آقای جلالی از نیروی انتظامی خواست که تابع وزارت صنعت، تجارت و معدن نباشد و با این شرکت «برخوردی جدی» کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه خود به رییس جمهوری ایران برای تایید توافق اتمی وین خواستار آن شده بود که پس از برداشته شدن تحریم‌ها، از وارد کردن «هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جداً پرهیز شود».

پس از توافق اتمی وین برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی درباره حضور برندهای آمریکایی در ایران هشدار داده‌اند.

از جمله محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ۳۱ مرداد گفته بود که «آمریکایی‌ها حتی از طریق ایجاد شرکت‌ها و کارتل‌ها و راه‌اندازی برخی بنگاه‌های اقتصادی مانند مک‌دونالد به دنبال ترویج فرهنگ و سبک زندگی خود هستند».

XS
SM
MD
LG