لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

۱۲۶ اتوبوس‌ اسکانیا در ایران دارای نقص فنی تشخیص داده شد


در پی فراخوان اتوبوس‌های برون شهری اسکانیا برای انجام اصلاحات لازم به منظور افزایش ایمنی، ارائه خدمات به ۱۲۶ دستگاه از این نوع اتوبوس در ایران به حالت تعلیق درآمد.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه گزارش داد که در پنجاه و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به فراخوان بازرسی فنی اتوبوس‌های اسکانیای در حال بهره‌برداری با هدف شناسایی نواقص و دستکاری‌ها تصریح شد که در این فرایند ۵۳۰ دستگاه به مراکز مجاز مراجعه کردند که از بین آن‌ها ۱۲۶ دستگاه نواقص و دستکاری‌های عمده و تاثیرگذار بر عملکرد ایمن داشتند.

در پی حوادث واژگونی و آتش سوزی مکرر، از جمله آتش گرفتن یک اتوبوس اسکانیا در مسیر تهران- قم که منجر به کشته شدن ۴۴ سرنشین آن در شهریور ماه پارسال شد، پلیس راه ایران اعلام کرد که از شرکت «عقاب افشان» سازنده این اتوبوس‌ها خواسته که مشکل ایمنی این اتوبوس را حل کنند.

با این حال، اردیبهشت ماه امسال عبدالله اکبری راد مدیر عامل این شرکت که پارسال به خاطر حوادث مکرر اتوبوس‌های اسکانیا بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود، با «استاندارد» خواندن اسکانیا، «دستکاری خریداران در اتوبوس‌ها» را عامل حوادث خواند.

سالانه حدود ۱۰۰۰ اتوبوس اسکانیا در ایران تولید می‌شود. این در حالی است که اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران دی ماه پارسال اعلام کرد که ۵۳ درصد کشته‌های مربوط به وسایل حمل و نقل عمومی مربوط به خودروی «اسکانیا» می‌شود، در حالی که، خودروی اسکانیا فقط ۱۰ درصد از بازار ایران را در اختیار دارد.

توقف فعالیت ۱۲۶ اتوبوس اسکانیا درست چند روزی بعد از سقوط هواپیمای آنتونوف صورت گرفته است که به مرگ ۳۹ نفر منجر شد.

خبرگزاری مهر نیز دی ماه پارسال گزارش داد که «در بررسی‌های سازمان استاندارد کشور ۱۹ استاندارد الزامی خودرو‌ها برای اتوبوس‌های اسکانیا تایید نشده است و این خودرو تنها با داشتن ۳۲ مورد از استانداردهای خودرو تردد می‌کند و مرگ می‌آفریند».

اکنون خبرگزاری ایسنا می‌گوید که موضوع نواقص و دستکاری‌های عمده اتوبوس‌های اسکانیای به کارگروه ناوگان کمیسیون ایمنی راه‌ها واگذار شد که با اعلام این کارگروه، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نسبت به تعلیق کارت هوشمند رانندگان و جلوگیری از صدور صورت وضعیت برای این اتوبوس‌ها اقدام کرده است.

بر اساس این گزارش، در پنجاه و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مقرر شد با دعوت از بازرسان با تجربه خودروسازان چند شرکت معتبر اروپایی برای بازدید و اعلام نظر از کارخانه‌های سازنده داخلی که در تولید اتوبوس هستند مسائل ایمنی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG