لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

رشد «۷۳ درصدی» توليد خودرو در ایران طی پنج ماهه نخست سال ۹۳


شبکه اطلاع رسانی توليد و تجارت ايران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۹ شهريور از افزايش چشمگير توليد خودرو در ایران پس از دو سال کاهش تیراژ خبر داد.

بر اساس اين گزارش، توليد انواع خودرو طی پنج ماهه نخست امسال به ۴۰۴ هزار و ۱۰ دستگاه رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۷۳.۴ درصدی را نشان می دهد.

اين گزارش می‌افزايد که طی پنج ماهه نخست امسال توليد خودروهای سواری با رشدی معادل ۷۴.۳ درصدی نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته به رقم ۳۴۵ هزار و ۲۱۷ دستگاه رسيده است.

بنا به گزارش‌های رسمی، توليد خودرو ايران در سال گذشته با افت ۲۹ درصدی نسبت به سال ۹۱ به ۶۲۴ هزار دستگاه رسيده بود که اين رقم نسبت به سال ۹۰ نيز از کاهشی ۵۵ درصدی حکايت دارد.

کاهش چشمگير توليد خودرو طی سال‌های گذشته در حالی رخ ادد که محمدرضا رحيمی معاون اول محمود احمدی نژاد در سال ۸۹ با اشاره به قطع روابط شرکت‌های خودروسازی فرانسه با ايران، طی اظهاراتی گفته بود که «ايران می‌تواند با يک اخم باعث فروپاشی اقتصاد فرانسه و بازگشت آن به ۱۰۰ سال قبل شود».

مهرماه همان سال سخنگوی شرکت خودروسازی پژوی فرانسه اعلام کرد که «مبادلات با ايران فقط يک درصد از کل گردش مالی ما را در بر می‌گيرد».

اظهارات چهار سال پيش رحيمی در حالی است که آرش محبی‌نژاد دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازی روز ۹ ارديبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا گفته بود که صنعت خودروسازی ايران در سال گذشته دچار «سکته ناقص» شد.

به گفته وی، صادرات خودرو ايران نيز در سال ۹۲ شديدا کاهش يافت، به طوری که ميزان صادرات با کاهش ۸۰ درصدی نسبت به سال ۹۱ به حدود ۱۰ هزار دستگاه کاهش يافت.

آقای محبی‌نژاد افزوده بود: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ شرکت‌های خودروساز داخلی حدود چهار هزار ميليارد تومان زيان کردند.

تحريم‌ها عليه صنعت خودروسازی ايران با توافق هسته‌ای ژنو که از ۳۰ دی پارسال به مرحله اجرا در آمد، لغو شد.

در سند اهداف و سياست‌های توسعه صنعت خودرو برای سال ۱۴۰۴ که ۱۳ مرداد امسال ابلاغ شد، ميزان توليد ناخالص داخلی کشور معادل یک هزار و ۱۵۸ ميليارد دلار پيش‌بينی شده است که سهم صنعت خودرو معادل ۴۷.۵ ميليارد دلار خواهد بود، به عبارتی هدف‌گذاری شده است که سهم خودروسازی از توليد ناخالص ملی ايران بعد از ۱۱ سال به ۴.۱ درصد برسد.

توليد ناخالص داخلی ايران در سال ۲۰۱۳ بنا به ارزيابی بانک جهانی حدود ۳۶۹ ميليارد دلار بوده است، در حالی که اين رقم در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۵۲۸ ميليارد دلار بود.

سهم خودروسازی از توليد ناخالص ملی ايران حدود ۱.۷ درصد گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG