لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۹

وزير صنعت ايران: نرخ رشد اقتصادی به منفی ۲.۲ درصد رسيده است


محمدرضا نعمت‌زاده (نفر اول از راست) وزير صنعت، معدن و تجارت ایران
محمدرضا نعمت‌زاده (نفر اول از راست) وزير صنعت، معدن و تجارت ایران

محمدرضا نعمت زاده، وزير صنعت جمهوری اسلامی ايران، نرخ رشد صنعت در دولت محمود احمدی‌نژاد را منفی ۱۲ درصد اعلام کرد و خبر داد که نرخ رشد اقتصادی ايران از منفی ۵.۸ درصد به منفی ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، آقای نعمت زاده روز چهارشنبه هشتم مرداد گفت: «در دولت قبل نرخ رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصد بود، اين رقم در دولت تدبير و اميد ابتدا به منهای شش درصد و اکنون به منهای ۲.۲ درصد رسيده است».

وی رشد منهای ۱۲ درصد برای صنعت، رکود يا توقف ۵۰ درصد واحدهای صنعتی و وجود ۱۰ هزار طرح نيمه تمام را از ويژگی‌های وضعيت اقتصادی دولت گذشته خواند.

بانک مرکزی ايران در تير ماه امسال اعلام کرد که رشد توليد ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال گذشته بدون محاسبه نفت منفی ۴.۲ درصد و با احتساب نفت منفی ۳.۳ درصد بوده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت از واردات بی رويه برخی کالاهای اساسی انتقاد کرد و خبر داد که در سال گذشته ۲.۱ ميليارد دلار به واردات برنج و ۱.۶ ميليارد دلار به واردات انواع روغن اختصاص يافته است.

آقای نعمت زاده گفت: «در مقطعی از زمان ۲.۵ ميليون تن شکر وارد کشور شد و کارخانه های شکر ما دچار رکود شدند درحالی که می توانستيم از ارزی که صرف واردات شد، برای خروج واحدهای توليدی از رکود استفاده کنيم».

انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر پارسال اعلام کرد که ايران در سال ۱۳۹۱ در بين سه واردکننده عمده شکر دنيا قرار گرفته است.

وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگری از سخنان خود گفت: « اکنون برخی صادرکنندگان ما کالای خود را با برند غيرايرانی صادر می کنند تا کالايشان به فروش برسد و اين نتيجه بی‌تدبيری در داخل کشور و شرايط تحريم‌های بين‌المللی است».

به گفته آقای نعمت زاده، از اواخر سال ۸۹ شرايط تحريم، رکود اقتصادی و تهديد، بانک‌های ايران را تحت‌الشعاع قرار داده و مشکلاتی در پرداخت تسهيلات به صنعتگران بوجود آورده است.

وی با تاکيد بر ضرورت فعال شدن بيمه‌های صادراتی کشورهايی مانند کره، چين و ژاپن افزود: «رويه گذشته مبنی بر اينکه پولی در اختيار کشوری ديگر گذاشته و در مقابل تجهيزات اخذ شود بايد از طريق فعال کردن بيمه های صادراتی اصلاح شود».

در سال‌های گذشته برخی کشورها از جمله چين، با ايران توافق کرده بودند که در ازای خريد نفت، به ايران کالا صادر و يا پروژه های ايران را فاينانس کنند.

چين تا آبان پارسال ۳۰ ميليارد دلار به ايران بدهکار بوده و از آن زمان تاکنون ايران روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت به اين کشور صادر کرده ‌است.

آقای نعمت زاده همچنين از ارائه لايحه حمايت از توليد به مجلس و بازنگری عمده در قوانين مربوط به واردات و صادرات خبر داد.

وی با اشاره به همکاری اين وزارتخانه برای اجرای طرح های تحقيق و تقحص مجلس گفت که برخی از نمايندگان نسبت به فعاليت های دولت کم لطفی می‌کنند اما دولت راه تعامل با مجلس و برطرف شدن مشکل را در پيش گرفته است.

برخی از نمايندگان مجلس در ماه‌های گذشته آقای نعمت‌زاده را به استيضاح تهدید کرده بودند.

XS
SM
MD
LG