لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

مقام گازی ايران: صادرات گاز به اروپا نيازمند١٠ ميليارد يورو سرمايه‌گذاری است


مدير بين‌الملل شرکت ملی گاز ايران اعلام کرد که صادرات گاز ايران به اروپا مستلزم سرمايه‌گذاری ١٠ ميليارد يورويی در تمام بخش‌های صنعت گاز در طول مسير است.

عزيزالله رمضانی روز جمعه ۹ مرداد در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، شانا، گفت که هم اکنون در زمينه صادرات گاز به اروپا اتفاق جديدی نيفتاده و با توجه به حاکم شدن شرايط مثبت کنونی بايد اراده جديدی به وجود بيايد و طرفين از طريق مذاکره موضوع را پيگيری کنند.

وی با بيان اينکه اين کار مستلزم يک کار فشرده بوده و فعلا در حد اعلام مواضع است، افزود: مطالعات پارلمان اروپا بيانگر اين است که ايران پتانسيل صادرات سالانه ٢٥ تا ٣٠ ميليارد مترمکعب گاز به اروپا را دارد.

اميرحسين زمانی‌نيا معاون بين‌الملل وزارت نفت نيز در کنفرانسی که روز ۲۹ تير در شهر وين برگزار شد، گفته بود که ايران می‌تواند طی شش تا ۱۰ سال آينده گاز خود را به بازار اروپا برساند.

وی افزوده بودکه ايران صادرات گاز به صورت «ال‌ان‌جی» را به انتقال گاز از طريق خط لوله ترجيح می‌دهد.

ايران فعلا روزانه ۶۶۰ ميليون متر مکعب گاز توليد می‌کند، اما مقامات نفتی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۱۸ اين رقم به بالای يک ميليارد متر مکعب خواهد رسيد.

بعد از توافق ۲۳ تيرماه ميان ايران و شش قدرت جهانی، ايران اميدوار است که شرکت‌های غربی وارد حوزه نفت و گاز ايران شوند. زمانی نيا در کنفرانس وين گفته بود که ميادين نفت و گاز ايران تا پنج سال آينده نياز به ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری دارند.

اکنون رمضانی می‌گويد که «ايران بهترين منبع تامين گاز اروپا است».

به گفته وی، در مطالعه‌ای که پارلمان اروپا انجام داده است مشخص شده که امکان صادرات گاز توسط ١٢ کشور به اين قاره وجود دارد که ايران نيز از جمله اين کشورها و بهترين منبع تامين گاز است.

اشاره اين مقام نفتی به گزارشی ۴۷ صفحه ای پارلمان اروپا با عنوان «اروپا به دنبال جايگزين گاز روسيه» است که اکتبر پارسال در سايت رسمی خود منتشر کرد که اسامی برخی کشورها در آن آورده شده است که در «بلند مدت» می‌توانند گاز خود را به اين اتحاديه برسانند.

البته در گزارش پارلمان اروپا اشاره نشده است که گاز ايران «بهترين منبع است» و اين اظهارات ظاهرا نظر خود اين مقام عالی‌رتبه وزارت نفت ايران بوده است.

طی چند ماه گذشته، خصوصا بعد از توافق جامع هسته‌ای، برخی شرکت‌های بزرگ از جمله توتال فرانسه، شرکت هلندی-بريتانيايی رويال داچ شل، انی ايتاليا، بريتيش پتروليوم و برخی ديگر اظهار اميدواری کرده‌اند که تحريم‌های غرب عليه ايران برچيده شود تا موضوع ورود دوباره به پروژه‌های ايران را بررسی کنند.

در اين ميان، مدير امور مالی شرکت شل روز جمعه گفت که چنانچه تحريم‌های بين‌المللی عليه صنعت نفت و گاز ايران لغو شود، اين شرکت مايل است به ايران بازگردد.

به گزارش نشريه پلاتز، سيمون هنری همچنين با اشاره به ريسک بالای قراردادهای قديمی ايران با شرکت‌های خارجی که از نوع «بيع متقابل» بود، گفت که برای ما حوزه گاز ايران جذاب است به اين شرط که ايران هم در ريسک پروژه سهيم باشد.

ايران اخيرا اعلام کرده که نوع جديدی از قراردادهای نفت و گاز را طراحی کرده است که در دو تا سه ماه آينده رونمايی خواهد شد.

آقای هنری همچنين با اشاره به بدهی دو ميليارد دلاری اين شرکت به ايران گفت که منتظر لغو تحريم‌ها عليه ايران هستيم تا بدهی خود را پرداخت کنيم.

اين شرکت سال ۲۰۱۲ نفت از ايران خريده بود که تاکنون به خاطر تحريم‌ها نتوانسته است بدهی خود را تسويه کند.

انتظار می رود تحريم‌های ايران تا پايان سال جاری لغو شوند.

XS
SM
MD
LG