لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

ایران «بیشترین تخفیف» را به مشتریان آسیایی نفت خود داده است


با افت قیمت نفت و ارائه تخفیف هر چه بیشتر قیمت نفت توسط عربستان به مشتریان نفتی خود، ایران نیز میزان تخفیف به مشتریان آسیایی را افزایش داده است.

میزان تخفیف قیمت نفت سبک ارائه شده توسط ایران به مشتریان نفتی، بیشترین رقم طی ۱۴ سال گذشته است.

خبرگزاری بلومبرگ طی گزارشی می‌گوید که ایران برای نفت سبک خود (برای تحویل در ماه ژانویه) تخفیف یک دلار و ۸۰ سنتی به مشتریان ارائه می‌دهد.

بر اساس محاسبات خبرگزاری بلومبرگ، قیمت پیشنهادی برای نفت سبک ایران نسبت به معیار قیمت نوع نفت خام عمان-دوبی حدود ۱۳ سنت کمتر است که این تخفیف از ماه مارس ۲۰۰۰ بی‌سابقه است.

بر اساس این گزارش، ایران نفت خام سنگین خود را که عمده صادرات نفت آن را تشکیل می‌دهد برای تحویل در ماه ژانویه با تخفیفی سه دلار و ۵۱ سنتی به مشریان نفتی خود عرضه کرده است.

چهار منبع آگاه که نخواسته‌اند به خاطر محرمانه بودن اطلاعات نامی از آنها برده شود، روز ۲۵ آذر به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که ایران قیمت نفت خام سنگین خود را نسبت به قیمت‌های معیار منطقه‌ای حدود سه و نیم دلار زیر قیمت می‌فروشد، در حالی که این تخفیف در ماه گذشته یک دلار و ۶۶ سنت بود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی گزارشی که روز چهارشنبه درباره قیمت سبد نفتی اوپک در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید که قیمت نفت اوپک از ۱۰۸ دلار در خرداد امسال به ۵۵ دلار و ۹۱ سنت در روز ۲۵ آذرماه رسیده است.

عربستان برای حفظ سهم خود در بازارهای بین‌المللی، ارائه تخفیف برای مشتریان را ادامه می‌دهد، در حالی که بلومبرگ نیز گزارش می‌دهد ایران نیز پا به پای عربستان «همین چشم و هم چشمی» را ادامه داده و ارائه تخفیف را برای رسیدن به سطح قیمت‌های پیشنهادی ریاض ادامه می‌دهد تا بازارهای نفتی خود را از دست ندهد.

شرکت ملی نفت ایران که متصدی صادرات نفت ایران است، در رابطه با تخفیف قیمت‌ها از ارائه توضیحات به بلومبرگ امتناع کرده است.

نفت سنگین و سبک به ترتیب عمده صادرات نفت ایران را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG