لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

ايران و روسيه امتناع تهران از پذیرش پيشنهاد نشست ژنو را رد کردند


محمد جواد ظریف همراه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ژنو
محمد جواد ظریف همراه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ژنو
جمهوری اسلامی ايران و روسيه در واکنش‌های جداگانه‌ای اظهارات جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، درباره امتناع ايران از پذيرش طرح گروه پنج به علاوه يک در نشست ژنو را رد کردند.

جان کری روز دوشنبه ۲۰ آبان در ابوظبی گفته بود که قدرت‌های جهانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای ژنو در مورد لزوم رسيدن به توافق با ايران به اجماع رسيده بودند و پيشنهادی را به اين کشور ارائه کردند اما هيات ايرانی آن را نپذيرفت.

با اين حال وزير امور خارجه آمريکا ابراز اميدواری کرده که «ظرف چند ماه آينده» طرفین به توافقی دست پيدا کنند که بتوان «نظرات آنها را تامين کند».

اين اظهارات با واکنش محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه و سرپرست گروه مذاکره کننده ايران با گروه پنج به علاوه يک، روبرو شد و او دوشنبه شب در شبکه دوم تلويزيون ايران گفت که «اينکه برخی بخواهند چرخشی در اخبار منتشر شده بدهند، اعتباری در آنها و اعتمادی در مذاکرات ايجاد نمی‌کند».

وی برخی از طرف‌های درگير در مذاکرات را به تناقض‌گويی متهم کرد و گفت: «اينکه آنها روش واحدی نداشته باشند، موجب خدشه‌دار شدن اعتماد به آنها می‌شود. صحبت‌های ضد و نقيضی که برخی از آنها دارند، با واقعيات در صحنه متفاوت است».

آقای ظريف همچنين در صفحه توئيتر خود با خطاب قرار دادن جان کری، انگشت اتهام را به سوی لوران فابيوس، همتای فرانسوی‌اش، نشانه رفته که متهم به کارشکنی در روند مذاکرات و دستيابی به توافق با ايران شده است.

وی در پيام توئيتری خود نوشته است: «آقای وزير امور خارجه آمريکا، آيا اين ايران بود که روز پنجشنبه نيمی از متن پيشنهادی شما را تغيير داد و صبح جمعه بيانيه‌ای متفاوت را ارائه کرد؟»

برخی از ديپلمات‌های غربی، فرانسه را متهم کرده‌اند که در مسير رسيدن به توافق ميان قدرت‌های جهانی و ايران در نشست سه روزه ژنو سنگ‌اندازی کرده است ولی لوران فابيوس روز دوشنبه با رد اين اتهام‌ها، گفته که پاريس در جريان اين گفت‌وگوها منزوی نبوده بلکه سياست مستقل خود را دنبال کرده است.

يک روز پس از واکنش محمد جواد ظريف، يک مقام وزارت امور خارجه روسيه نيز از ايران رفع اتهام کرده که حاضر به پذيرش طرح پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک نشده است.

بر اساس گزارش روز سه شنبه، بیست و یکم آبان خبرگزاری‌های ايتارتاس و فرانسه، اين منبع وزارت امور خارجه روسيه گفته که دليل عدم دستيابی به توافق با ايران، «اختلاف در ميان شش قدرت جهانی بوده است».

وی اظهار داشت: «پيش‌نويس ارائه شده مورد پسند طرف ايرانی بود. اما از آنجايی که تصميمات در مذاکرات بايد با اجماع عمومی گرفته می‌شد به همين دليل توافقی در نشست ژنو به دست نيامد. و مقصر اين وضعيت، ايرانی‌ها نبودند».

اين منبع روسی اين اظهارات جان کری که قدرت‌های جهانی در برابر ايران موضع واحدی داشتند و اينکه ايرانی‌ها حاضر به پذيرش پيشنهاد نشست ژنو نشدند، را رد کرد.

وی گفته است: «چنين برداشتی، ساده‌انگاری محض و حتی تحريف واقعيت رخ داده در ژنو است».

نشست ژنو با حضور وزيران امور خارجه آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبان برگزار شد ولی به رغم خوش‌بينی‌های اوليه و پيشرفت مذاکرات، اين نشست بدون دستيبابی به نتيجه‌ای پايان يافت.

دور بعدی مذاکرات قرار است روز ۲۰ نوامبر- ۲۹ آبان- برگزار شود.

وزيران امور خارجه آمريکا، بريتانيا و فرانسه گفته‌اند که به رغم اختلافات موجود، امضای توافقنامه با ايران دور نيست.

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی نيز در برنامه شبکه دوم تلويزيون ايران گفته است که «من آدم خوش‌بينی هستم و تمايل دارم پنجره‌ای که جامعه ايران باز کرده است، برای آنها قابل استفاده باشد و مردم ايران آنها را بيازمايند که آيا حاضرند اين اعتماد را به مردم ايران بازگردانند».

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی است و از تهران خواستند که با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمايی برنامه اتمی خود همکاری کامل داشته باشد.

ايران اتهام تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده است و روز دوشنبه- بيستم آبان- نيز موافقت کرد که بازرسان آژانس از راکتور آب سنگين اراک و معدن اورانيوم گچين بازديد کنند.
XS
SM
MD
LG