لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

واکنش ایران به اتهام اردوغان در مورد «فرقه‌گرایی» در سوریه


حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه هفتم دی‌ماه به سخنان رئیس جمهوری ترکیه علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی در سوریه واکنش نشان داد و گفت که سخنان وی با «اهداف خاص سیاسی» بیان شده است.

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده بود که با ایستادن پشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به سیاست‌های فرقه‌گرایانه در این کشور دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در یک سخنرانی تلویزیونی در استانبول گفت: «اگر ایران به دلایل فرقه‌گرایانه پشت اسد نایستاده بود، شاید امروز دیگر درباره مسئله‌ای به نام سوریه صحبت نمی‌کردیم».

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه را در راستای «اهداف خاص سیاسی» تعبیر کرد و گفت این نخستین بار نیست که چنین ادبیاتی در مورد ایران به کار برده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «این موضوع با اهداف خاص سیاسی و در چارچوب مسائلی که در منطقه در جریان است انجام می‌شود. البته ما مسئول سخن دیگران نیستیم».

سخنگوی وزارت خارجه ایران، سیاست تهران در قبال سوریه را مبتنی بر به رسمیت شناختن «حق مشروع و قانونی ملت سوریه برای تعیین سرنوشت و آینده‌شان» و «مخالفت جدی با استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی از سوی برخی از کشور‌ها» عنوان کرد.

جابر انصاری در عین حال ابراز امیدواری کرد «با فهم مشترکی که بین ایران و کشورهای دیگر منطقه در ارتباط با مسائل و بحران‌های موجود ایجاد می‌شود امکان مدیریت وضعیت فعلی با کمترین هزینه فراهم شود».

به نظر می‌رسد اشاره وی به تلاش‌های دیپلماتیک ماه‌های اخیر در سطح بین‌المللی باشد که قرار است منجر به برقراری آتش‌بس میان طرفین درگیری در سوریه و همچنین آغاز گفت‌وگوهای میان دمشق و مخالفانش شود.

ایران همراه با روسیه متحدان اصلی بشار اسد هستند و کمک‌های وسیعی به رژیم بشار اسد در سوریه کرده‌اند.

ترکیه، عربستان سعودی، آمریکا و چندین کشور عربی از حامیان شورشیان بوده و برای آن‌ها سلاح و تجهیزات نظامی می‌فرستند.

جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۹۱۱ آغاز شده تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه در سخنان روز یکشنبه‌اش، ایران و روسیه را همراه با گروه «حکومت اسلامی» و شورشیان کُرد متهم کرد که «مردم بی‌گناه را بدون هیچ ترحمی کشتار می‌کنند».

وی گفت گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» و حزب اتحاد دمکراتیک کرد سوریه «ابزارهای یک مبارزه جهانی برای قدرت» هستند.

اردوغان افزود: «آن‌ها شبیه پ‌کاکا هستند و هیچ تفاوتی میانشان نیست».

آنکارا، حزب اتحاد دمکراتیک کرد سوریه را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) می‌داند که از سال ۱۹۸۴ در نواحی جنوب شرقی علیه حکومت مرکزی ترکیه می‌جنگد.

رجب طیب اردوغان یک روز پیش از این نطق تلویزیونی خود، مصاحبه‌ای نیز با شبکه تلویزیونی العربیه انجام داده بود و در آن مصاحبه به رابطه کشورش با ایران نیز اشاره کرده‌بود.

وی در آن مصاحبه با ذکر این‌که میان ایران و ترکیه در مورد مسائل منطقه‌ای اختلاف نظرهایی وجود دارد تأکید کرده‌بود که «فرقه‌گرایی» نباید باعث بروز دشمنی میان دو کشور شود.

XS
SM
MD
LG