لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

جابری انصاری: آزادی زندانیان آمریکایی ربطی به آزاد شدن دارایی‌های ایران نداشت


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به پخش فیلمی از تلویزیون جمهوری اسلامی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت که این اقدام با هماهنگی «مسئولان عالیرتبه کشور» انجام شده و ارتباطی به آزاد شدن دارایی‌های ایران در آمریکا نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین جابری انصاری روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن اعلام کرد که مذاکره درباره مبادله زندانیان به «درخواست» دولت آمریکا و پذیرش دولت ایران «پس از هماهنگی با مسئولان عالیرتبه کشور» انجام شد.

وی در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی در این زمینه گفت که تبادل زندانیان بین دو کشور ارتباطی با آزاد شدن موجودی حساب بانکی مربوط به خریدهای تسلیحاتی ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آمریکا مسدود شده بود، «نداشته» است.

به گفته آقای جابری انصاری، مذاکرات مربوط به این دو موضوع «در مسیرهای جداگانه» انجام شده است.

تلویزیون ایران روز دوشنبه اعلام کرده بود که ایران بابت آزاد کردن چهار شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بابت اصل و سود ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی‌هایش که ۳۵ سال پیش در آمریکا مسدود شده بود، دریافت کرده است.

در این فیلم با پخش تصاویری اعلام شد که ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد با هواپیما به ایران منتقل شده و آمریکا ضمن پرداخت بخشی از سود این پول تعهد کرده که بقیه سود این پول را نیز پرداخت کند.

دراین فیلم اعلام شده بودکه خارج شدن بانک سپه از تحریم‌ها نیز از خواسته‌های ایران در ازای آزادی این زندانیان بوده است.

۲۶ دی‌ماه همزمان با اجرایی شدن برجام، ایران و آمریکا توافق کردند تا شماری از شهروندان دو کشور که در کشورهای یکدیگر زندانی بودند را آزاد کنند.

پس از انجام تبادل زندانیان، مشخص شد که این توافق در پی مذاکراتی که از یک سال و نیم پیش از آن صورت گرفته، به‌ دست‌آمده است.

بر اساس این توافق، چهار زندانی دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی که در زندان‌های ایران محبوس بودند، آزاد شدند و دولت آمریکا در مقابل با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور، موافقت کرد.

جیسون رضاییان، خبرنگار نشریه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکایی ایرانی‌تباری بودند که از زندان‌های ایران آزاد شدند.

هفت ایرانی محبوس در زندان‌های آمریکا که در جریان این توافق آزاد شدند، عمدتاً به دلایل دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در جریان خریدوفروش یا ارسال تجهیزات الکترونیکی با مصارف دوگانه به ایران، بازداشت و زندانی‌شده بودند.

در فیلم پخش شده از تلویزیون ایران به ماجرای ناکامی جیمی کار‌تر، رییس‌جمهوری دمکرات آمریکا، در آزادی دیپلمات‌ها و کارکنان به گروگان گرفته شده سفارت آمریکا در تهران، در دوره ریاست جمهوریش نیز اشاره شده بود.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز ۲۲ بهمن با اشاره به ماجرای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفته بود: «رقبای جمهوریخواه دولت آمریکا پیام دادند که آن‌ها را آزاد نکنید، اما ما بر اساس اراده خود عمل کردیم».

XS
SM
MD
LG