لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

والیبال ایران برای نخستین بار به فینال لیگ جهانی راه یافت


تیم ملی والیبال ایران در هفته ششم لیگ جهانی والیبال برای دومین بار لهستان را شکست داد و با کسب ۱۹ امتیاز، جواز حضور در مرحله نهایی را دریافت کرد.

دور نهایی از بیست و پنجم تیر به میزبانی فلورانس- ایتالیا- آغاز خواهد شد. این صعود تاریخی با برتری قاطع ۳-۰ و در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی رخ داد که ساعتی قبل از شروع بازی، تمام سکو‌ها پر از تماشاچی بود و جای خالی نداشت.

تعدادی از خانم‌ها توانستند از نزدیک بازی را تماشا کنند؛ حدود ۵۰ زن البته با احتساب خانم‌های وابسته به سفارت لهستان در تهران. همین تعداد کافی است تا ایران به فدراسیون جهانی بگوید مقررات را رعایت کرده و زنان را به داخل سالن راه داده است!

شاگردان اسلوبودان کواچ در این مسابقه با پیراهن یکدست سورمه‌ای به میدان رفتند. سعید معروف، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، سیدمحمد موسوی و فرهاد ظریف بازیکنان ایران بودند. برای لهستان هم نواکوشی، وینارسکی، کونارسکی، ورونا و همچنین باسزک به میدان رفتند.

ست نخست با نتیجه ۲۵-۲۲ به سود ایران تمام شد. بازیکنان ایران در دریافت بسیار خوب بودند. شماره ۲۱ لهستان هم نمی‌توانست سرویس‌های موجی بازیکنان ایران را مهار کند.

بازیکنان لهستان تحت تاثیر صدای شیپور‌ها، اشتباه‌های زیادی در سرویس داشتند. پاس‌های کوتاه معروف هم برای موسوی امتیاز می‌آورد.

ست دوم نیز ۲۵- ۲۰ به نفع ایران تمام شد اما برخورد شهرام محمودی و وینارسکی موجب شد تا پاسور ایران از ناحیه مچ پا دچار آسیب دیدگی شود. امیر غفور به جای محمودی به زمین رفت.

کواچ، عبادی‌پور را جای میرزاجانپور به میدان فرستاد تا دریافت‌های ایران تقویت شود. موسوی هم خارج شد و کنار محمودی رفت تا از او دلجویی کند. سعید معروف در طول بازی مدام با موسوی حرف می‌زد. غفور عالی اسپک می‌زد و موسوی دفاع می‌کرد.

ایران در ست دوم در غیاب شهرام محمودی بازی باخته را برد. غفور هم کنار محمودی رفت و او را در آغوش کشید.

نتیجه ست سوم ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران بود. کونارسکی موثر‌ترین مهره لهستان با اسپک‌های خود از منطقه دو اجازه نمی‌داد اختلاف دو تیم زیاد شود.

امیر غفور علاوه بر اسپک در دفاع هم موثر بود. تیزهوشی سعید معروف و جای خالی فوق العاده او در انتهای زمین حریف، بار دیگر توانایی‌هایش را به رخ پاسور حریف کشاند.

ایران در آستانه صعود به دور نهایی لیگ جهانی قرار داشت و سالن غرق در شادی بود.

مهدوی جای معروف وارد زمین شد و آرمین تشکری هم به زمین آمد و سرانجام ایران بدون ست باخته به برتری رسید.

با این نتایج، یکی از دو تیم برزیل و لهستان از دور مسابقات کنار خواهد رفت. در جدول گروه A ایران ۱۹ امتیاز از ۱۰ بازی دارد و با ایتالیا برابر است اما با پوئن شماری بهتر در صدر قرار گرفته.

پیام تبریک روحانی

در حالی که پیش از این بازیکنان والیبال ایران از عدم توجه رییس جمهوری به والیبال گله کرده بودند، حسن روحانی پیام تبریکی برای اعضای این تیم صادر کرد.

در بخشی از این پیام، ضمن تمجید از بازیکنان و کادر فنی آمده است: «صعود فرزندان پرافتخارمان به مرحله نهایی لیگ جهانی دل مردم ایران را شاد نمود. این موفقیت ارزنده که حاصل برنامه ریزی و نگاه بلند مدت به والیبال و برتری چشمگیر بر قدرت‌های بزرگ والیبال جهان و همچنین امید و باور به شایستگی جوانان عزیز ایران اسلامی است؛ می‌تواند الگویی برای سایر رشته‌های ورزشی باشد تا با شناسایی و پرورش نوجوانان پر استعداد، شاهد استمرار پیروزی‌ها و سربلندی فرزندان ایران در صحنه‌های ورزش جهان باشیم».

کاپیتان تیم ملی هم پس از پیروزی مقابل لهستان گفت: خوشحال‌تر از این نمی‌توانم باشم چرا که رویای والیبال ایران محقق شد.

سعید معروف گفت: پیش‌بینی می‌شد که بازی سختی با لهستان داشته باشیم آن‌ها برای دفاع از حیثیت خود به میدان آمده بودند و این بازی برای لهستان حکم مرگ و زندگی داشت. مطمئنا در فینال هم تلاش می‌کنیم که تیم خوبی باشیم. دست تک تک بازیکنان و هم‌تیمی‌هایم را می‌بوسم.

وی افزود: من نمی‌توانم بگویم از بین برزیل یا لهستان کدام تیم به دور بعد راه خواهد یافت اما امیدوارم هر تیمی شایسته است به فینال صعود کند. ما هفته آینده هم برابر لهستان با قدرت به میدان می‌رویم و تلاش می‌کنیم برنده باشیم.

XS
SM
MD
LG