لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

۱۲۹ روزنامه نگار ایرانی خواستار آزادی عکاس خبرگزاری ایسنا شدند


آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا، که پس از انتشار عکس‌های وی از اعتراضات اصفهان به اسیدپاشی‌ها بازداشت شد.
آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا، که پس از انتشار عکس‌های وی از اعتراضات اصفهان به اسیدپاشی‌ها بازداشت شد.

۱۲۹ روزنامه‌نگار ایرانی در نامه‌ای ضمن اعتراض به بازداشت آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در اصفهان، از مسئولان جمهوری اسلامی خواستند که حق قانونی رسانه‌ها را در اطلاع رسانی آزاد و دقیق، محترم بشمارند و تاکید کردند که «نتیجه تحمیل سکوت بر خبرنگاران و رسانه‌های هرچه باشد به سود مردم و جامعه نیست».

آریا جعفری روز اول آبان و در پی انتشار عکس‌های تجمع اعتراضی مردم اصفهان علیه اسیدپاشی بازداشت شد.

همچنین یک منبع خبری به رادیو فردا گفته بود که زهرا محمدی، سردبیر ایسنای اصفهان و صنم فارسی، دبیر اجتماعی ایسنا نیز بازداشت شده‌اند.

برخی خبرهای تایید نشده در روز چهارشنبه، هفتم آبان، اما حکایت از آزادی این دو خبرنگار ایسنا یک روز پس از بازداشت آنان دارد.

در نامه ۱۲۹ روزنامه نگار ایرانی تصریح شده است: «بازداشت خبرنگارانی که با تهیه خبر، گزارش و عکس رخداد‌ها را به اطلاع مردم می‌رسانند، به معنای بازداشتن رسانه‌ها از اطلاع رسانی نیست؟ بازداشتن رسانه‌ها از اطلاع رسانی حق دانستن مردم را از آنان سلب نمی‌کند؟»

نویسندگان این نامه با طرح این پرسش که «خبرنگاران خبرگزاری ایسنا به چه اتهامی بازداشت شده و در کار خبررسانی چه جرمی مرتکب شده‌اند؟» افزوده‌اند: «هشدار پیاپی به رسانه‌ها درباره پوشش خبری جنایتی نگران کننده چون اسیدپاشی چه کمکی به حل مشکل خواهد کرد؟»

یک روز پس از بازداشت عکاس خبرگزاری ایسنا، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران خواستار تعقیب قضایی رسانه‌هایی شد که اسیدپاشی‌های اصفهان را با طرح «امر به معروف و نهی از منکر» مرتبط دانسته بودند.

حسن کامران، عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، نیز روز سوم آبان با «مریض» خواندن رسانه‌هایی که به گفته وی، اسیدپاشی را به «بدحجابی و آمران به معروف نسبت می‌دهند»، اقدام این رسانه‌ها را مغایر با «امنیت ملی» دانسته بود.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، نیز ششم آبان در تلویزیون دولتی ایران خبر داد که در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات، دبیرخانه این هیات موظف شده که گزارش جامعی از عملکرد رسانه‌ها در رابطه با اسیدپاشی‌های اصفهان تهیه کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای انتظامی گفته بود: «قرار شد دبیرخانه هیات نظارت گزارش جامعی تهیه کند از اینکه کدام رسانه‌ها خبر را به گونه‌ای منعکس کرده‌اند که مورد انتقاد است؛ یعنی هم التهاب ایجاد کرده‌اند و هم این موضوع را به موضوع دیگری که جنبه سیاسی دارد ارتباط داده‌اند».

وی در عین حال با بیان اینکه رسانه‌ها «مرغ عزا و عروسی» شده‌اند که به هر صورتی باید سرشان را برید، افزود: «متاسفانه در کشور ما یک ایراد وجود دارد و آن اینکه خیلی از اشکالات و کوتاهی‌ها و قصور‌ها را به گردن رسانه‌ها می‌اندازیم».

XS
SM
MD
LG