لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

بيست ستاره ورزش ايران در سال ۱۳۹۱


چهار مدال طلا، پنج نقره و سه برنز، کارنامه درخشان ورزش ايران در المپيک لندن بود که رتبه هفدهمی در جدول رده‌بندی مدال‌ها را در پی داشت. غير از المپيک، نخستين صعود واليبال به ليگ جهانی را می‌توان مهم‌ترين افتخار ورزش ايران در سال ۱۳۹۱ دانست.

در فهرست ۲۰ ستاره زن و مرد ورزش ايران در سالی که گذشت، نام هر ۱۲ ورزشکار مدال آور در المپيک لندن گنجانده شده. هشت ورزشکار ديگر، برگزيدگان مراسم رسمی برترين‌های ورزش ايران هستند و يا اين‌که خارج از جريان المپيک، بهترين نتايج را در رشته‌های تيمی و انفرادی مسابقات قاره‌ای کسب کرده‌اند.

غير از چهار برنده مدال طلای المپيک که نام‌شان در صدر فهرست آمده، ترتيب قرار گرفتن اسامی شانزده ورزشکار ديگر بدون در نظر گرفتن اولويت و مرغوبيت نشان و افتخاری است که کسب کرده‌اند.

حميد سوريان (کشتی فرنگی)

با شکست دادن روشن بايراموف از جمهوری آذربايجان موفق شد اولين مدال طلای کاروان ايران در لندن را تصاحب کند. طلای سوريان، نخستين مدال المپيک کشتی فرنگی ايران پس از چهل سال بود. مدال قبلی را رحيم علی‌آبادی در المپيک ۱۹۷۲ مونيخ کسب کرده بود.

سوريان در نخستين مبارزه آرسن اراليف از قزاقستان را شکست داد. سپس پيتر مودوش از مجارستان را مغلوب کرد و در نيمه نهايی از سد هاکان نيبلوم از دانمارک گذشت.

او همراه با بهداد سليمی در پايان سال ۲۰۱۲ به عنوان يکی از ۱۰ مرد برتر ورزش آسيا نيز برگزيده شد و جايزه خود را در مراسمی ويژه که در ماکائو برگزار شد دريافت کرد.

اميد نوروزی (کشتی فرنگی)

در وزن ۶۰ کيلوگرم دومين طلای ايران در المپيک لندن را گرفت و سپس با اجرای فن سالتو روی محمد بنا، شادی خود را با سرمربی تيم ملی تقسيم کرد. حريف نوروزی در فينال ريواز لاشکی از گرجستان بود.

فرنگی‌کار شيرازی در نخستين پيکار مقابل جيانگ شنگ از چين روی تشک رفت و او را شکست داد. در مسابقه بعدی با غلبه بر ايوو آنگلوف از بلغارستان به يک چهارم نهايی رسيد تا المت کبيسبايف از قزاقستان را شکست دهد.

قاسم رضايی (کشتی فرنگی)

در فينال ۹۶ کيلوگرم المپيک لندن مقابل رستم توتروف از روسيه به پيروزی رسيد و صاحب گردن آويز طلا شد. پيش از رسيدن به فينال، در دور اول استراحت کرد و سپس چنگ ايلديم از ترکيه را برد و پس از او آرتور الکسانيان از ارمنستان را مغلوب کرد. در نيمه نهايی هم بر يونيور استرادا از کوبا چيره شد.

بهداد سليمی و سجاد انوشيروانی (وزنه برداری)

در دسته ۱۰۵+ کيلوگرم المپيک لندن، بهداد سليمی و سجاد انوشيروانی مدال‌های طلا و نقره را نصيب ايران کردند. سليمی با مهار ۲۰۸ کيلو در حرکت يکضرب دوم شد و چهار کيلو بيشتر از انوشيروانی. با اين حال در المپيک، توزيع مدال فقط در مجموع دو حرکت صورت می‌گيرد.

در يک ضرب، روسلان آلبيکوف از روسيه با ۲۰۸ کيلو و به دليل وزن کمتر نسبت به سليمی اول شد. انوشيروانی در دوضرب با حدنصاب ۲۴۵ کيلو به کار خود پايان داد.

سليمی موفق به مهار ۲۴۷ کيلو شد اما نتوانست وزنه ۲۶۴ کيلويی را بالای سر ببرد. او که مدال طلايش را مسجل کرده بود، برای سومين حرکت دوضرب خود روی صحنه نيامد و با ۴۵۵ کيلو در مجموع، طلايی شد.

سعيد معروف (واليبال)

تيم ملی واليبال ايران با کسب دو پيروزی پياپی مقابل ژاپن، برای نخستين بار توانست سهميه حضور در ليگ جهانی را کسب کند. شاگردان خوليو ولاسکو پس از کسب دو پيروزی در قاهره مقابل مصر، دو بار هم در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی مقابل تيم پرسابقه ژاپن به برتری رسيدند. نتيجه بازی دوم نيز مانند بازی نخست ۳-۰ به سود ايران رقم خورد.

غير از سعيد معروف و پاس‌های طلايی‌اش، عليرضا نادی، فرهاد قائمی، شهرام محمودی، حمزه زرينی، فرهاد ظريف، آرش کشاورزی، محمد موسوی عراقی، مهدی مهدوی، مجتبی ميرزاجانپور، سعيد مصطفی‌وند و امير غفور نيز در اين صعود نقش داشتند.

اشکان دژآگه (فوتبال)

در يکی از موفق‌ترين انتقال‌های فصل ليگ برتر انگلستان، از وولفسبورگ به فولام پيوست و پس از چند بازی که از اواسط بازی به ترکيب تيم می‌پيوست، خيلی زود در ترکيب اصلی جا افتاد و به يکی از بازيکنان محبوب فولام بدل شد.

همين روند در تيم ملی ايران هم اتفاق افتاد. اشکان پس از شروع رويايی در بازی با قطر و دو گلی که زد، به سرعت تبديل به يکی از محبوب‌ترين و کليدی‌ترين بازيکنان تيم ملی شد و حالا در راه صعود به جام جهانی، اميدهای ايرانيان به ساق‌های خستگی ناپذير اوست.

در نظرسنجی برنامه ۹۰ نيز که همواره گزينه‌های پرسپوليسی و استقلالی به عنوان برترين‌ها انتخاب می‌شوند، اين بار اشکان دژآگه با اکثريت آرا به عنوان مرد سال فوتبال ايران برگزيده شد.

احسان حدادی (پرتاب ديسک)

در المپيک لندن در مرحله مقدماتی با اولين پرتاب به فينال راه يافت. در فينال پس از رابرت هارتينگ آلمانی صاحب گردن آويز نقره شد. يعنی اولين مدال تاريخ دو و ميدانی ايران در المپيک‌ها که به همين دليل، بسياری آن را همسنگ مدال طلا دانستند.

محمد باقری معتمد (تکواندو)

در المپيک لندن در بازی اول ديويد بوی از آفريقای مرکزی را شکست داد. سپس روح‌الله نيکپا دارنده مدال برنز المپيک پکن را شکست داد و در بازی بعدی مقابل حريف برزيلی با نتيجه ۵-۵ و با رای داوران به پيروزی رسيد. در فينال به ثروت تازه‌گل از ترکيه ۶ بر ۵ باخت و مدال نقره را کسب کرد که تک مدال تکواندوی ايران در لندن بود.

نواب نصيرشلال (وزنه برداری)

کمتر کسی تصور می‌کرد ايران در اين وزن صاحب مدال المپيک شود اما کنار رفتن وزنه برداران روسيه و از طرفی ارائه تمام توان نصيرشلال، در حالی او را روی سکوی دوم قرار داد که فقط يک کيلو با مدال طلا فاصله داشت. وزنه‌بردار خوزستانی موفق شد با ۴۱۱ کيلو پس از آلکسی تورختی از اوکراين به مدال نقره دست يابد.

کيانوش رستمی (وزنه برداری)

در المپيک لندن در دسته ۸۵ کيلوگرم با مجموع ۳۸۰ کيلوگرم، پس از آدريان زيلنسکی از لهستان و آپتی آخادوف از روسيه موفق به دريافت مدال برنز شد که نخستين مدال کاروان ورزش ايران در المپيک بود.

صادق گودرزی (کشتی آزاد)

او که در فينال مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول و سپس جام جهانی ۲۰۱۲ باکو مغلوب جردن باروز آمريکايی شده بود، در فينال المپيک لندن هم به او باخت.

گودرزی در دور اول استراحت کرد و سپس کريل ترزی‌يف دارنده مدال برنز المپيک پکن از بلغارستان را شکست داد. در دور سوم سسلان تيگی‌يف نايب قهرمان المپيک پکن را مغلوب کرد و در نيمه‌نهايی نيز از کمند گابور هاتوش دارنده مدال برنز سال ۲۰۱۰ جهان از مجارستان عبور کرد.

نوشاد عالميان (پينگ‌پنگ)

پديده‌ پينگ‌پنگ ايران با دو پيروزی مقابل حريفان استراليايی و هنک‌کنگی از معدود شگفتی‌سازان غير چينی اين رشته در المپيک لندن لقب گرفت. در سومين رقابت اما مقابل تيمو بوهل پينگ‌پنگ باز مطرح آلمانی تن به شکست داد. عالميان با درخشش در لندن بهترين نتيجه تاريخ پينگ پنگ ايران در المپيک را رقم زد.

احسان لشگری (کشتی آزاد)

در سالن اکسل لندن مقابل نماينده قزاقستان پيروز شد و سپس از سد حريف ارمنستانی گذشت. در يک‌چهارم نهايی مقابل آنزور يوريشف از روسيه برنده شد. در نيمه‌نهايی به شريف شريف‌اوف قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان از آذربايجان و برنده مدال طلای همين مسابقات باخت اما در ديدار رده‌بندی ابرهيم بلوکباشی از ترکيه را برد و مدال برنز را به گردن آويخت.

زهرا نعمتی (تيراندازی معلولين)

با کسب مدال طلای پارالمپيک در اسلحه ريکرو، نام خود را به عنوان اولين بانوی طلايی ايران در پارالمپيک ثبت کرد. او همچنين همراه با راضيه شيرمحمدی و زهرا جوانمرد در قسمت تيمی به مدال برنز دست يافت.

همزمان در اتفاقی جالب و خبرساز، نعمتی در دهکده بازی‌ها و با حضور ساير ورزشکاران ايران، با رهام شهابی‌پور ديگر عضو تيم ملی تيراندازی با کمان ازدواج کرد.

کميل قاسمی (کشتی آزاد)

در المپيک لندن و در وزن ۱۲۰ کيلوگرم در دور نخست حريف کانادايی را از پيش رو برداشت. در دور دوم به آرتور تايمازف (ازبکستان) باخت و در پايان مسابقات هم تايمازوف سومين طلای المپيکش را گرفت. قاسمی در گروه بازنده‌ها نيک ماتوخين از آلمان را شکست داد و سرانجام با غلبه بر تراول دلاگنف آمريکايی روی سکوی سوم ايستاد.

سيامند رحمان (وزنه برداری معلولين)

سيامند با غلبه بر وزنه ۲۸۰ کيلوگرمی توانست رکورد پارالمپيک در دسته فوق سنگين را ۱۵ کيلوگرم ارتقا دهد. اين ورزشکار به قدری سريع در ايران محبوب شد و نظر رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود جلب کرد که محمد رويانيان برای جلب رضايت هواداران پرسپوليس، با انعقاد قراردادی او را به عضويت اين باشگاه درآورد.

الهه احمدی (تيراندازی)

در المپيک لندن به مرحله پايانی راه يافت و با کسب ۴۹۹ امتياز در ده مرحله، پس از نمايندگانی از چين، لهستان، جمهوری چک و آمريکا در رتبه ششم ايستاد. عنوان ششمی احمدی در لندن، بهترين مقامی است که تاکنون يک زن ايرانی در تاريخ المپيک‌ها نصيب خود کرده.

مسلم مسيگر (فوتبال ساحلی)

تيم ملی فوتبال ساحلی ايران با برتری مقابل ژاپن، عنوان قهرمانی ششمين دوره رقابت‌های قهرمانی آسيا را در دوحه نصيب خود کرد. ايران همچنين جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۳ ساحلی به ميزبانی تاهيتی را نيز کسب کرد. عنوان آقای گلی با ۱۲ گل زده به مسلم مسيگر از ايران رسيد. مسيگر «مسی» فوتبال ساحلی آسياست.

ندا شهسواری (پينگ پنگ)

در رقابت‌های گزينشی المپيک لندن در منطقه آسيای ميانه، ندا شهسواری در فينال مقابل يلنا شاگارووا حريف قزاقستانی پيروز شد و انتقام شکست قبلی را از حريف سر‌شناسش گرفت تا اولين بانوی ايرانی باشد که در اين رشته، سهميه المپيک را دريافت می‌کند. رتبه جهانی شاگارووا ۱۷۸ پله از شهسواری بالا‌تر بود. ندا در المپيک به مصاف اوشانايکه از نيجريه رفت و ۴ بر ۳ باخت.
XS
SM
MD
LG