لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

رهبر مخالفان پاسخ می دهد؛ شورشيان ليبی چه نوع حمايتی می خواهند؟


مصطفی عبدالجليل رهبر مخالفان حکومت ليبی در مصاحبه ای با خبرنگار سایت اینترنتی «ديلی بيست» می گويد که شورشيان برای يک نبرد عادلانه با نيروهای وفادار به معمر قذافی، به اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک اين کشور و محاصره بنادر ليبی توسط نيروهای بين المللی نياز دارند.

«ديلی بيست» در مقدمه اين مصاحبه خاطر نشان می کند که نيروهای وفادار به معمر قدافی از اواخر هفته قبل حملات سنگينی را برای بازپس گرفتن مواضع مخالفان آغاز کرده اند و به نظر می رسد که با تصرف تعدادی از شهرها اکنون شورشيان در حال عقب نشينی هستند.

معمر قذافی روز پنجشنبه با تعيين جايزه چهارصد هزار دلاری برای سر مصطفی عبدالجليل رهبر شورشيان و وزير دادگستری سابق ليبی، به نيروهای مخالف خود رسميت داد.

به نظر می رسد که در مقابله با حملات نيروهای دولتی اکنون تنها اميد شورشيان اعلام منطقه ممنوعه پرواز بر فراز خاک ليبی است که اتحاديه عرب نيز روز شنبه از آن حمايت کرد.

قرار است اين موضوع در اسرع وقت در سازمان ملل متحد به بحث گذاشته شود. هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز قرار است اين هفته با مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقال ملی ليبی و ساير رهبران اپوزيسيون ديدار کند.

مصطفی عبدالجليل در بخشی از مصاحبه خود با گزارشگر «ديلی بيست» به ضرورت حمايت جامعه بين المللی از نيروهای مخالف دولت اشاره کرده و می گويد که خواست آنها اعلام منطقه ممنوعه پرواز در آسمان ليبی و محاصره بنادر اين کشور توسط نيروهای بين المللی است.

به گفته مصطفی عبدالجلیل، مردم ليبی تا آخرين قطره خود برای ريشه کن کردن حکومت قذافی، که آن را به سرطان تشبيه می کند، خواهند جنگيد.
وی تاکيد می کند که به کمک و يا دخالت مستقيم نيروهای خارجی در نبرد با ارتش قذافی نيازی ندارند.

به گفته وی، مردم ليبی تا آخرين قطره خود برای ريشه کن کردن حکومت قذافی، که آن را به سرطان تشبيه می کند، خواهند جنگيد.

او خواستار به رسمیت شناختن «شورای انتقالی ملی ليبی» توسط دولت های خارجی و مجامع بين المللی شده و می گويد اين نهاد اکنون نماينده مشروع مردم کشور است.

مخالفان و مردم ليبی اکنون به کمک های بشردوستانه مثل دارو و کمک های پزشکی نياز دارند و تعلل و ترديد جامعه بين المللی در حمايت از مخالفان باعث شده که معمر قذافی اعتماد به نفس پيدا کند و در حملات خود عليه مخالفان گستاخی و وحشيگری بيشتری نشان دهد.

مصطفی عبدالجليل با اشاره به بيرحمی و شدت عمل نيروهای وفادار به قذافی در حملات اخير خود و به خصوص در شهر «زاويه» می گويد معمر قذافی از هر وسيله ای برای باقی ماندن در قدرت استفاده خواهد کرد.

مردم ليبی به اين نتيجه رسيده اند که وی بايد از قدرت برکنار شود ولی اگر جامعه بين المللی به سرعت به کمک مخالفان نيايد بعيد نيست که کشتار و قتل عام های وسيعی در ليبی روی بدهد.

رهبر مخالفان حکومت ليبی در مورد آخرين تحولات نظامی و وضعيت نيروهای دو طرف می گويد که نبرد فعلی جنگ بين دو ارتش نيست، در حقيقت مبارزه انقلابيون برای آزاد سازی ليبی است. اين مبارزه در شکل مسالمت آميز آغاز شده ولی قذافی با گلوله و خشونت به سرکوب آن پرداخت.

وی می افزاید: مسلما تعادل قوا در صحنه های نبرد برابر نيست. اراده مصمم مردم ليبی رهايی يافتن از اين غده سرطانی است و اين جراحی دردناک و خونبار خواهد بود. ولی در نهايت ما پيروز خواهيم شد.

مصطفی عبدالجليل رييس شورای انتقالی ملی ليبی در ادامه اين گفت و گو به موضوع حضور القاعده اشاره کرده و می گويد معمر قذافی با پخش اين شايعات سعی دارد همه مردم ليبی را بترساند و هم جامعه بين المللی را به حوادث جاری و نيروهای اپوزيسيون بدبين کند.

وی تاکيد می کند که در ليبی القاعده وجود ندارد، مردم اين کشور مسلمانان ميانه رويی هستند که به تندروی و اسلام خشونت طلب علاقه ای ندارند. مردم ليبی خواهان دمکراسی و برقراری حکومتی براساس نظم و قانون هستند.

مردم ليبی در طول ۴۰ سال گذشته به حد کافی از سياست های تندروانه حکومت قذافی آسيب ديده اند. ليبی يک سنت تاريخی و طولانی در ميانه روی دارد و با سرنگون کردن حکومت قذافی می خواهد يک عضو متعهد در جامعه بين المللی باشد.

رهبر مخالفان ليبی در مورد ترکيب مخالفان و انسجام آن يادآوری می کند که «شورای انتقالی ملی ليبی» مشروعيت خود را از تشکل های انقلابی می گيرد که در شهرها و روستاهای مناطق آزاد شده تشکيل شده اند و وظيفه آنها اداره امور جاری، مديرت سرويس و خدمات ضروری مردم و حفظ نظم است.

هر يک از شهرها و روستاها به نسبت جمعيت خود در اين شورا نماينده ای دارند و وظيفه اصلی اين شورا انعکاس و حفاظت از منافع مردم ليبی در سطح محلی و بين المللی است. اعضای اين شورا فارغ از اعتقادات يا گرايش های سياسی خود انتخاب شده اند.

اين شورا اداره امور را تا سرنگونی حکومت قذافی برعهده خواهد داشت. پس از آن يک دولت انتقالی و موقت تشکيل می شود که تاکنون ما دو نفر از اعضای آن را معرفی کرده ايم. يکی علی عيسوی سفير و ديگری عمر الحريری مسئول امور نظامی هستند.

مصطفی عبدالجليل تاکيد می کند که با وجود ضعف سازماندهی و پراکندگی رهبری مخالفان، اکثر تصميمات با موافقت اعضای شورای انتقالی ملی و ساير شخصيت های مخالف دولت اتخاذ می شود.

به گفته وی، کميته های مختلفی برای اداره امور گوناگون مثل مسائل حقوقی، مسائل سياسی، فعاليت های اجتماعی و امور مربوط به فعاليت های اقتصادی و نظامی تشکيل شده است.

در پايان اين گفت و گو، مصطفی عبدالجليل در مورد برنامه های مخالفان برای آينده ليبی می گويد که هدف آنها برقراری يک نظام دمکراتيک و روی کار آمدن يک دولت منتخب مردم است که وظيفه اصلی آن بهبود اوضاع اقتصادی کشور و بنای يک سيستم سياسی چند حزبی خواهد بود.

دوران انتقالی برای تغيير سيستم سياسی کشور مسالمت آميز و با تکيه بر تنظيم يک قانون اساسی جديد به پيش خواهد رفت. گام ديگر برگزاری انتخابات آزاد و زير نظر مجامع بين المللی خواهد بود.

اعضای «شورای انتقالی ملی» حق شرکت در اين انتخابات را نخواهند داشت و دولتی که روی کار خواهد آمد محصول آرای مردم در انتخابات آزاد خواهد بود.
XS
SM
MD
LG