لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

فضاپیمای جدید آمریکا موسوم به «اوریون» به فضا پرتاب شد


فضاپیمای جدید آمریکا موسوم به «اوریون» روز جمعه ۱۴ آذر از پایگاه ناسا در کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

اولین سفر این فضاپیما گام مهمی برای پرواز سفینه‌هایی است که در سال‌های آینده می‌توانند انسان را به اعماق فضا و از جمله به کره مریخ منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فضاپیمای بدون سرنشین ساعت ۷: ۰۵ دقیقه صبح به وقت آمریکا (۱۲: ۰۵ به وقت گرینیچ) به وسیله موشک حامل آن به آسمان پرتاب شد.

با پرواز این موشک فریاد شادی در مرکز فضایی کندی بلند شد. روز پنج شنبه ۲۷ هزار نفر برای تماشای پرواز این کپسول فضایی در اطراف این پایگاه فضایی جمع شده بودند اما پرواز به دلیل شرایط نامساعد جوی به روز جمعه موکول شد.

مارک گییر مدیر پروژه اوریون گفت: «پرواز دیدنی بود، راکت به خوبی عمل کرد».

این ماموریت اولین گام از یک برنامه چهار دهه‌ای سازمان ناسا برای فرستادن انسان به کره ماه و دیگر نقاط در فضا است. ناسا گفته است: پرتاب اوریون برنامه اکتشافات فضایی را که پس از پرتاب آخرین سفینه با سرنشین به ایستگاه بین‌المللی فضایی به مدت سه دهه راکد مانده بود، تقویت کرده است.

آن برنامه سی ساله ناسا در سال ۲۰۱۱ خاتمه یافت و سازمان فضایی آمریکا برای انتقال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی با پرداخت ۷۱ میلیون دلار برای هر فضانورد از سفینه سایوز متعلق به سازمان فضایی روسیه استفاده کرده است.

قرار گرفتن در دو مدار

در این سفر چهار ساعت و نیمه، کارایی تجهیزات مدرن این فضاپیمای جدید از جمله سپر حرارتی و تجهیرات فرود در آب آزمایش خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید فضاپیما به آرامی وارد یکی از حلقه‌های مدار زمین شد و در ارتفاعی برابر با ارتفاع ایستگاه بین‌المللی فضایی به دور زمین در حال گردش است. ایستگاه بین‌المللی فضایی در فاصله ۴۳۰ کیلومتری زمین قرار دارد.

در نیمه پرواز، موتور محرکه مرحله دوم پرواز بر اساس برنامه پیش‌بینی شده از کپسول جدا شد. در این بخش از پرواز فضاپیمای اوریون به ارتفاعی بالا‌تر از همه فضاپیمای با سرنشین از سال ۱۹۷۲ و حتی آپولوی ۱۷ رسید.

سه ساعت پس از پرتاب، در ساعت ۱۰: ۰۵ صبح به وقت آمریکا (۱۵: ۱۱ به وقت گرینیچ) این فضاپیما به دور‌ترین فاصله از کره زمین یعنی فاصله ۴۸۰۰ کیلومتری رسید.

پاب ناویاس یکی از کار‌شناسان ناسا پس از اینکه گروه فنی، فضاپیما را از واحد خدماتی‌اش جدا کردند گفت: «اوریون برای اولین بار در تاریخ خود آزادانه پرواز می‌کند».

کار‌شناسان ناسا با بررسی اطلاعات حرارت سنج‌های پیشرفته فضاپیما می‌توانند عملکرد سپر حرارتی و شرایط بقای سرنشینان را ارزیابی کنند. با ورود فضاپیما به جو زمین با سرعت ۳۲ هزار کیلومتر در ساعت، دمای بدنه خارجی کپسول به ۲۲۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

ماموریت‌های احتمالی اوریون در آینده برای چهار فضانورد طراحی شده است و شامل سفر به یک سیارک (استروئید) و کره مریخ تا سال ۲۰۳۰ است.

ناسا تاکنون ۹ میلیارد و یکصد میلیون دلار برای فضاپیمای اوریون و راکت پرقدرت آن هزینه کرده است. قرار است یک پرواز بدون سرنشین دیگر در سال ۲۰۱۸ و اولین سفر با سرنشین فضاپیمای اوریون در سال ۲۰۲۱ انجام شود.

بودجه این پروژه تا رسیدن به آن مرحله بین ۱۹ تا ۲۲ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

XS
SM
MD
LG