لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

اوباما: آمريکا نمی‌تواند به تنهايی با نيروهای افراطی در خاورميانه مقابله کند


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا می‌گويد که قدرت نيروهای داعش و شبه نظاميان نزديک به القاعده در عراق ممکن است افزايش يابد و امنيت ساير کشورها را در منطقه تهديد کند.

آقای اوباما روز يکشنبه، اول تیرماه، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمريکا گفت: احتمال دست يافتن اين شبه‌نظاميان به سلاح‌ها و منابع بيشتر، رخنه آنها به اردن و وخيم‌تر کردن وضعيت سوريه وجود دارد.

وی افزود آمريکا نمی‌تواند به تنهايی به مقابله با اين نيروهای افراطی در خاورميانه برخيزد بلکه استراتژی آمريکا بايد همکاری با کشورهای منطقه باشد تا آنها بتوانند امنيت خود را تقويت کنند.

گروه دولت اسلامی عراق و شام معروف به «داعش» طی هفته‌های اخير شهرهای مختلف عراق را مورد حمله قرار داده و توانسته‌اند نقاطی را در مناطق مرزی سوريه، اردن و ايران به تصرف خود در آورند.

موصل، دومين شهر بزرگ عراق، هم اکنون در کنترل اين گروه است و روز يکشنبه، اول تير ماه هم اعلام شد که داعش توانسته است دو گذرگاه مرزی «طرابيل» در نزديکی اردن و «الوليد» در مرز با سوريه را به تصرف خود در آورد.

دولت اسلامی عراق و شام در صدد تشکيل خلافت ناب اسلامی در دو کشور سوريه و عراق است.

رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه اظهار داشت: «افکار عمومی عراق در نهايت دولت اسلامی عراق و شام را طرد خواهد کرد، ولی اين گروه همچنان تهديدی ميان مدت و درازمدت برای ايالات متحده به شمار می‌رود».

آقای اوباما افزود: «ما در کل مراقب اوضاع هستيم. مسئله اين است که در حال حاضر اين گروه عراق را تهديد می‌کند ولی می‌تواند در خاک برخی از متحدان‌مان نظير اردن نیز رخنه کند».

وی که در برنامه «رو در رو با مردم» در شبکه سی‌بی‌اس سخن می‌گفت، تاکيد کرد که «اين شورشيان سنی يکی از تهديدات عليه آمريکا هستند که بايد مقابل آنها ايستاد».

رييس جمهوری آمريکا از گروه بوکو حرام در نیجریه و گروه‌های منتسب به القاعده در يمن نيز به عنوان ديگر تهديدات اشاره کرد که به گفته وی، نيازمند توجه آمريکا و متحدانش است.

آقای اوباما تصريح کرد: «کاری که نمی‌توانيم بکنيم اين است که بازی "ضربه به موش" را انجام دهيم و نيروهای آمريکايی را برای اشغال کشورهايی که اين گروه‌ها در آنجا فعال هستند اعزام کنيم. بنای ما بر تمرکز بيشتر، داشتن استراتژی هدفمند، اينکه مشارکت کرده و آموزش نيروهای ضربتی و نظامی محلی برای اينکه کارشان را خوب انجام دهند را صورت دهیم».

به گزارش خبرگزاری رويترز، اظهارات رييس جمهوری آمريکا در حالی صورت می‌گيرد که قانونگذاران آمريکايی و ساير مقام‌های دولت باراک اوباما در زمينه انتخاب بهترين راه برای مقابله با فعالیت شورشيان در عراق آن هم چند سال پس از عقب نشينی نيروهای آمريکايی از این کشور، دچار مشکل هستند.

در حالی که خشونت‌های فرقه ای در عراق بار ديگر اوج گرفته است، رييس جمهوری‌ای که مخالف جنگ عراق بوده و به دنبال يافتن راهی برای پايان آن بوده است، در صدد بازگشت آمريکا به منازعه اين کشور است تا از بدتر شدن وضعيت امنيتی آن جلوگيری کند.

باراک اوباما اعلام کرده است که آمريکا ۳۰۰ نيروی عملياتی ويژه را عازم عراق خواهد کرد تا نيروهای نظامی اين کشور را آموزش دهند، اما تاکيد کرده که حضور نظامی آمريکا تاثيری بر پايان اين منازعه ندارد مگر اينکه حکومت شيعه عراق يک راهکار داخلی که اقليت سنی را در حاشيه قرار ندهد، در پيش بگيرد.

در همین حال، وزير امور خارجه آمريکا روز یکشنبه گفت که اين کشور مسئول رويدادهای امروز عراق نيست.

جان کری در کنفرانس مشترک خبری با سَماء شُکری، وزير امور خارجه مصر در قاهره گفت که نيروهای داعش نه تنها عراق بلکه تمامی منطقه را تهديد می کنند.

او افزود که رهبران عراق بايد با پرهيز از فرقه‌گرايی، منافع همه مردم اين کشور را در نظر بگيرند و دولتی فراگير تشکيل دهند.

جان کری گفت که آمريکا مسئول رويدادهای امروز عراق نيست و قصدی هم برای انتخاب يک فرد يا افرادی برای رهبری اين کشور ندارد.
XS
SM
MD
LG