لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

تظاهرات هزاران فلسطینی در اعتراض به مرگ یک زندانی در اسرائیل


هزاران فلسطينی روز يکشنبه، ششم اسفندماه، در واکنش به مرگ يک زندانی فلسطينی در زندان اسرائيل که در روزهای گذشته اعتصاب غذا کرده بود در کرانه باختری دست به تظاهرات زده و چهار هزار و ۶۰۰ زندانی فلسطينی نيز از بامداد يکشنبه اعتصاب غذا کرده و سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

به گزارش رسانه های اسرائيلی و فلسطينی، عرفات جرادات زندانی فلسطينی اهل کرانه باختری در اعتراض به جداکردن خود از ساير زندانيان و خشونت با وی اعتصاب غذا کرده بود.

مسئولان زندان «مگيدو»، يکی از بازداشتگاه های اسرائيل که صدها زندانی فلسطينی در آن به سر می برند، می گويند که عرفات جرادات روز شنبه بر اثر سکته قلبی ناشی از اعتصاب غذا، فوت کرد.

مسئولان اين زندان گفتند که تلاش پزشکان برای نجات وی موثر نبود.

قرار بود که روز يکشنبه جسد اين زندانی ۳۰ ساله با حضور خانواده و وکيل آنها در مرکز کالبدشکافی شهر تل آويو مورد کالبد شکافی قرار گيرد اما به گزارش راديوی اسرائيل، اين امر فعلا به دلايل حقوقی، به تعويق افتاده است.

سلام فياض، نخست وزير تشکيلات فلسطينی، روز يکشنبه گفت: اسرائيل بايد «دليل حقيقی» مرگ عرفات جرادات را اعلام کند.

عيسی قراقع، وزير دولت خودگران فلسطينی در امور زندانيان امنيتی فلسطينی، نيز شامگاه شنبه خواهان تشکيل يک «کميته بين المللی تحقيق» برای رسيدگی به دليل مرگ جرادات شد.

مقامات ارشد تشکيلات خودگردان فلسطينی به اسرائيل نسبت به وخامت وضع کرانه باختری، در صورت مرگ زندانيان اعتصاب غذا کرده، هشدار داده بودند.

اعتصاب غذای زندانيان فلسطينی، در دو هفته اخير دستمايه تظاهرات گسترده ای از سوی فلسطينی ها در سراسر کرانه باختری شده و بويژه روز جمعه گذشته هزاران نفر در نقاط مختلف کرانه تجمع کرده و با سربازان اسرائيلی درگير شدند.

مشهورترين زندانی اعتصاب غذا کرده سامر العيساوی نام دارد که در پی هفته‎ها اعتصاب غذا، به اين موفقيت دست يافت که دادگاه نظامی اسرائيل آخر هفته گذشته حکم او را صادر کرد و وی را به ۱۸ ماه زندان از آغاز دستگيری اش محکوم کرد که بدين معنی است اين زندانی می تواند تا يک ماه ديگر آزاد شود.

سامر العيساوی بيش از هفت ماه اعتصاب غذا کرده بود. ايمن شراونه زندانی ديگر نيز هفته های طولانی در اعتصاب غذا بود. در کنار اين دو، طارق قعدان و جعفر عزالدين، دو زندانی مشهور ديگر هستند که اعتصاب غذای آنها، موجب تظاهرات گسترده شده است. اين چهار نفر در اعتراض به روشن نبودن وضعيت خود و عدم ارائه کيفرخواست از سوی اسرائيل که مانع از محاکمه آنها شده بود، اعتصاب غذا کرده بودند.

نام عرفات جرادات که روز شنبه درگذشت، تا کنون برای خود فلسطينی ها نيز ناشناخته بود و او در شمار زندانيان مشهور محسوب نمی شد.

ژنرال بنی گانتس رييس ستاد کل ارتش اسرائيل به نيروهای نظامی کشورش فرمان داده است که برای مقابله با عواقب ناشی از وخامت اوضاع آماده باشند.

ژنرال ذخيره گيورا آيلند مشاور پيشين امنيت ملی اسرائيل همراه با شمار ديگری از مقامات امنيتی پيشين اين کشور اين روزها در مصاحبه با رسانه های اسرائيل به دولت آقای نتانياهو هشدار می دهند که تحولات ميدانی کرانه باختری، به سوی آغاز يک انتفاضه جديد از سوی فلسطينی ها کشيده می شود.

شرايط اقتصادی کرانه باختری نيز در ماههای اخير، بر خلاف آهنگ شکوفايی سالهای قبل، رو به وخامت نهاده است؛ از يکسو تشکيلات خودگردان فلسطينی همواره شکايت می کند که کشورهای عرب هدايای مالی را که قول می دهند، عملا تحويل نمی دهند و از سوی ديگر، دولت اسرائيل در ماههای گذشته با ضبط پول ماليات فلسطينی ها، بودجه تشکيلات خودگردان را کاهش داده است.

مقامات اسرائيل اذعان می کنند که شرايط اقتصادی کرانه باختری، موجب سرخوردگی هايی شده است که بستر لازم را برای خيزش دوباره فلسطينی ها فراهم کرده است.

وخامت وضع کرانه باختری و تظاهرات آنها در حالی است که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا تا سه هفته ديگر در سفر به اسرائيل، از کرانه باختری نيز ديدار می کند.

به گزارش رسانه های اسرائيل، دولت نتانياهو در آستانه آمدن اوباما، تلاش خواهد کرد که از وخامت اوضاع جلوگيری کند و از جمله، قرار است يک سری تسهيلات را مانند آزاد کردن شماری از زندانيان فلسطينی و رفع توقيف از پول ضبط شده ماليات فلسطينی ها در نظر بگيرد.

گزارش رسانه های اسرائيلی و عربی می گويد که محمد مرسی رييس جمهوری مصر در تلاش برای آرام کردن وضع و ايجاد فشار بر اسرائيل برای اعطای تسهيلات به فلسطينی ها، نقش مهمی دارد.
XS
SM
MD
LG