لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

پرسپولیس در کورس قهرمانی قرار گرفت؛ سقوط استقلال به رده چهارم


برد نفت تهران موجب سقوط استقلال تهران به رده چهارم لیگ برتر شد.
برد نفت تهران موجب سقوط استقلال تهران به رده چهارم لیگ برتر شد.
سیزدهمین دوره لیگ بر‌تر فوتبال ایران جام خلیج فارس با برگزاری هشت بازی همزمان در هفته بیست و هشتم پیگیری شد. دلیل همزمانی مسابقات، حساسیت فراوان برای تعیین تیم قهرمان، سهمیه‌های فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا و همچنین مشخص شدن تیم‌های سقوط کننده به لیگ دسته اول است.

این مسابقات، پایانی بود بر ۳۵ روز تعطیلی. وقفه‌ای اجتناب ناپذیر به خاطر حضور چهار باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا، بازی دوستانه تیم ملی با گینه در روز فیفا و همچنین فرا رسیدن عید نوروز.

با برگزاری این هشت دیدار، فولاد خوزستان با ۵۴ امتیاز موقعیت خود را در صدر جدول مستحکم کرد. پرسپولیس با ۵۱ امتیاز، جای استقلال را در رده دوم گرفت. نفت هم ۵۱ امتیاز دارد و در رده سوم است. این سه تیم، مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ بر‌تر هستند.

استقلال با شکستی که از نفت خورد، با ۵۰ امتیاز به جایگاه چهارم سقوط کرد. هفته آینده هم باید در اهواز با فولاد بازی کند. سپاهان با ۴۸ امتیاز در رده پنجم قرار گرفته.

در انتهای جدول مس کرمان ۲۰ امتیازی شد و گزینه اصلی سقوط به دسته پایین‌تر است. اما ذوب آهن، فجر سپاسی و داماش نیز برای بقا در لیگ بر‌تر تلاش خواهند کرد.

تیم‌های پانزدهم و شانزدهم به صورت مستقیم سقوط می‌کنند. تیم چهاردهم لیگ بر‌تر هم در مسابقه رفت و برگشت با تیم سوم لیگ دسته اول بازی خواهد کرد تا برنده آن مسابقه «در صورت دارا بودن شرایط حرفه‌ای» در لیگ بر‌تر فصل آینده حضور یابد.

تیم‌های اول گروه‌های الف و ب لیگ دسته اول هم راهی لیگ بر‌تر خواهند شد. نماینده گروه الف، یکی از دو تیم سیاه جامگان و پدیده خواهد بود که هر دو تیم از استان خراسان هستند. در گروه ب هم صعود نفت مسجد سلیمان تقریباً مسجل شده و ایرانجوان بوشهر در رده دوم قرار دارد.

برنده بازی رفت و برگشت تیم‌های دوم دو گروه، در بازی رفت و برگشت با تیم چهاردهم لیگ بر‌تر به میدان خواهد رفت تا تیم پیروز، جواز حضور در لیگ بر‌تر را دریافت کند.

فولاد ۲ تراکتورسازی ۱

دو تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا هم نتایج خوبی گرفته‌اند، در اهواز به مصاف هم رفتند. سرنوشت فولاد در اختیار خودش است. اگر این تیم از دو بازی باقی مانده دو پیروزی کسب کند، بدون توجه به سایر نتایج به جام قهرمانی خواهد رسید.

ابتدا کریم انصاری‌فرد برای تراکتورسازی گل زد تا ۱۲ گله شود و در جدول گلزنان همراه با همشهری‌اش مهرداد بایرامی، فقط یک گل با رضا عنایتی فاصله داشته باشند. اما در ادامه مهدی بدرلو دو گل حساس برای فولاد زد تا شاگردان حسین فرکی همچنان نزدیک‌ترین تیم به جام قهرمانی باشند.

حسین فرکی پس از برتری تیمش گفت: شاهد فوتبالی کلاسیک از هر دو تیم با هدف پیروز شدن بودیم. ‌امروز روز خوب سوشا مکانی دروازه‌بان ما بود. با تمرکز خوب موفق شدیم به سه امتیاز برسیم و از سه فینال پیش رو، اولین برد را کسب کردیم. دوست دارم فینال دوم را مقابل استقلال هم با پیروزی پشت سر بگذاریم.

استقلال ۰ نفت ۱

داکروز مربی پرتغالی جدید تیم ‌ملی فوتبال ایران برای اولین‌بار در ورزشگاه آزادی حضور یافت تا به اتفاق دن گاسپار مربی دروازه‌بانان تیم ملی، نظاره‌گر بازی باشد.

در حالی که بازی دو تیم داشت با روالی برابر به پایان می‌رسید، نفت در دقیقه ۹۱ توسط رضا نوروزی گل زد تا مهم‌ترین بازی فصل خود را با برتری به پایان برساند.

مهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، هاشم بیک‌زاده، امیرحسین صادقی، ساموئل، مجید غلام‌نژاد (کاروالیو و بوبکر کبه)، خسرو حیدری، احمد جمشیدیان، پژمان نوری، محمدمهدی نظری (آرش برهانی) و محمد قاضی برای استقلال به میدان رفتند.

برای نفت تهران هم علیرضا بیرانوند، احمد آل‌نعمه، وریا غفوری، محمدامین حاج‌محمدی، وحید حمدی‌نژاد، مرتضی پورعلی‌گنجی، کمال کامیابی‌نیا، رسول نویدکیا، وحید حمیدی (علیرضا عزتی)، هادی نوروزی (حسین ابراهیمی) و رضا نوروزی بازی کردند.

در بازی رفت، شلیک سهمگین وریا غفوری از فاصله بیش از ۴۰ متر، دروازه رحمتی را باز کرد تا دو تیم به تساوی ۱-۱ برسند. در آن بازی اگر استقلال برنده می‌شد به صدر جدول می‌رسید. گل استقلال را در آن مسابقه فرهاد مجیدی زد که حالا از دنیای فوتبال خداحافظی کرده.

پایان بازی برگشت نیز حوادثی در پی داشت، از جمله درگیری هاشم بیک‌زاده با برخی هواداران استقلال که شعار «بی‌غیرت» سر می‌دادند. مدافع استقلال حتی قصد بالا رفتن از فنس‌ ورزشگاه را داشت.

فرهاد مجیدی هم به عنوان نماد اعتراض، از سوی هواداران استقلال مورد تشویق قرار گرفت که همین موضوع باعث زد و خورد برخی هواداران با یکدیگر شد. این درگیری، منجر به دخالت نیروی انتظامی و دستگیری چند هوادار شد.

بنر حمایت از سربازان ربوده شده توسط هواداران به داخل ورزشگاه آورده و روی سکو‌ها نصب شد. فارس نیوز نوشته در ابتدا اجازه نصب این بنر را در ورزشگاه نمی‌دادند.

یحیی گل محمدی سرمربی نفت در نشست خبری گفت: «تساوی به درد دو تیم نمی‌خورد. تعویض‌هایم جواب داد. هجومی بودیم و به گل هم رسیدیم. این برد را به خانواده‌های بازیکنان تقدیم می‌کنم که خیلی صبر داشتند.»

علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال در واکنش به از دست دادن جام حذفی و نتایج ضعیف در لیگ بر‌تر و لیگ قهرمانان آسیا، ۲۰ درصد از قرارداد کلیه اعضای کادر فنی و بازیکنان کم کرد.

امیر قلعه‌نویی در این باره گفت: «مردم به گردن ما حق دارند. برخی شعار دادند اما هر چه بگویند حق دارند. انتحاری بازی کردیم اما هنوز هیچ چیز تمام نشده. درباره جریمه بازیکنان و کادرفنی هم باید بگویم همه جای دنیا هست. میلان هم این کار کرده اما باید به بازیکنان تخفیف داده شود چون با همه وجود تلاش می‌کنند.»

اما محمد قاضی مهاجم استقلال در واکنش به جریمه ۲۰ درصدی گفت: واقعا جالب است از پولی که نگرفته‌ایم می‌خواهند کم کنند! هواداران، فقط مشکلات را از جراید پی‌گیری می‌کنند، در صورتی که اگر درون تیم باشند، متوجه می‌شوند مشکلات ما چقدر بیشتر است.

داماش ۰ پرسپولیس ۱

امید عالیشاه در دقیقه ۱۵ گل زد که کمک داور آفساید گرفت. در دقیقه ۳۰ پرسپولیس به گل رسید. پیام صادقیان به محمدرضا خلعتبری پاس داد و او هم محمد عباس‌زاده را صاحب توپ کرد تا با ضربه زمینی گل پرسپولیس را به ثمر برساند.

نیلسون، محسن بنگر، رضا حقیقی، قاسم دهنوی، حسین ماهینی، رضا نورمحمدی، پیام صادقیان (مهرداد کفشگری)، امید عالیشاه (محمد نوری)، مهرداد پولادی، محمدرضا خلعتبری و محمد عباس‌زاده (مهدی سیدصالحی) بازیکنان پرسپولیس در این مسابقه بودند.

علی پروین سرپرست باشگاه پرسپولیس در پایان بازی گفت: قهرمانی دور از دسترس پرسپولیس نیست و فقط فولاد باید لغزش داشته باشد تا بچه‌ها همینطور مقابل حریفان ظاهر شوند و به نتایج دلخواه برسند. به نظرم غلبه بر راه‌آهن و استقلال خوزستان امکان پذیر است.

علی دایی در نشست خبری گفت: سه فینال داشتیم که یکی را بردیم و دو بازی دیگر باقی است. ما به دنبال سه امتیاز بودیم و نه فوتبال زیبا که در این شرایط حساس به هدفمان رسیدیم. در نیمه اول صادقیان را چند بار زدند، یک بازیکن حریف باید اخراج می‌شد.

سپاهان ۲ سایپا ۲

پیش از مسابقه، سپاهان از بین پنج تیمی که بخت قهرمانی دارند، کمترین امتیاز را اندوخته بود و نیاز مبرمی به این برد خانگی داشت. نبرد دو سرمربی خارجی در لیگ بر‌تر یعنی انگین فیرات ترکیه‌ای روی نیمکت سایپا و زلاتکو کرانچار در سپاهان برنده‌ای نداشت. سجاد شهباز‌زاده و کاوه رضایی برای سایپا و امید ابراهیمی و مهدی شریفی برای سپاهان گل زدند.
XS
SM
MD
LG