لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

ایران برای نخستین بار از «نفت ارزان» دفاع کرد


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که نفت ارزان قیمت به نفع تولیدکنندگان است. به گفته وی، تا دو سال آینده قیمت نفت به بیش از ۶۰ دلار افزایش نمی‌یابد.

این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی ایران از نفت ارزان دفاع می‌کند.

آذرماه امسال که کشورهای عضو اوپک برای کاهش سقف تولید نفت جهت بالا بردن قیمت‌های جهانی به تفاهم نرسیدند، ایران به شدت از عربستان که حاضر به کاهش تولید نبود، انتقاد کرد.

استدلال عربستان این بود که هم اکنون نفت مازاد بر مصرف در جهان تولید می‌شود، اما با کاهش قیمت نفت، عملا تولید آن در برخی میادین دریایی، همچنین نفت شیل آمریکا دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت و آن‌ها مجبور خواهند شد سقف تولید خود را پایین بیاورند. به این تزتیب هم کشورهای اوپک بازارهای نفت خود را حفظ خواهند کرد و هم قیمت نفت دوباره افزایش خواهد یافت.

اکنون محسن قمصری می‌گوید که نفت ارزان به نفع ایران است.

سایت «شانا» وابسته به وزارت نفت ایران و خبرگزاری مهر روز پنجشنبه و جمعه، ۱۴و ۱۵ اسفند با پوشش سخنان قمصری گزارش دادند که برای نخستین بار در طول چند ماه گذشته صادرات نفت خام ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و همزمان با این کاهش صادرات، صدور طلای سیاه توسط کشورهای رقیب ایران همچون عراق و عربستان سعودی به بازارهای مختلف افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که «از سوی دیگر، با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه و راه افتادن جنگ ارزان فروشی به ویژه توسط کشورهای عربی خلیج فارس، کار‌شناسان اقتصاد انرژی از این رویداد‌ها به عنوان جنگ سهم خواهی بیشتر در بازار نفت یاد می‌کنند».

قیمت‌های جهانی نفت از حدود ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال گذشته میلادی به حدود ۶۰ دلار در هفته جاری رسیده است. آن چنان‌که سازمان‌های معتبر بین‌المللی از جمله آژانس جهانی انرژی پیش بینی کرده‌اند، قیمت نفت در میان مدت چندان بالا نخواهد رفت.

سید محسن قمصری در تشریح آخرین وضعیت صادرات و فروش نفت خام ایران، با اشاره به تلاش‌هایی که برای کسب سهم بیشتر از بازار نفت انجام گرفته است، گفت: همه شرکت‌های عرضه کننده نفت در جهان در تلاش هستند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشند و همین مسئله قیمت نفت را رقابتی کرده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به احتمال توافق هسته‌ای ایران و غرب، تصریح کرد: «در صورتی‌ که این مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌های خرید نفت از میان برداشته شود، ما به دنبال سهم خود از بازار هستیم، چرا که در زمان تحریم‌ها سهم فروش نفت ایران به نصف کاهش پیدا کرد و با برداشته شدن تحریم‌ها همه تلاش خود را برای باز پس گرفتن این سهم به کار می‌گیریم».

قبل از تحریم‌های غرب علیه ایران در اواسط سال ۲۰۱۲، صادرات نفت خام ایران به دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسید، اما این رقم در سال ۲۰۱۳ به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد.

بعد از توافق هسته‌ای ژنو، آنچنان‌که آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران مقداری افزایش یافته است، اما از ژانویه سال جاری دوباره به مدار یک میلیون بشکه در روز بازگشته است.

این مدیر شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه‌‌ «فروش نفت ایران تحریم نیست و خرید آن مورد تحریم قرار گرفته است»، اظهار داشت: بنابراین فعالیت مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران برای افزایش فروش و داشتن سهم بیشتر در بازار قانونی و حق طبیعی است.

قمصری در تشریح وضعیت فعلی صادرات و فروش نفت ایران نیز گفت که در حال حاضر نفت فقط به کشورهای دارای مجوز فروخته می‌شود و این کشور‌ها چین، هند، کره، ژاپن، تایوان و ترکیه هستند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در مورد تخفیف قیمت نفت نیز گفت که بر اساس قراردادهای سنتی، قیمت‌های ما به صورت رسمی اعلام می‌شود و تخفیفی برای کشور خاصی در نظر گرفته نمی‌شود.

این اظهارات در حالی است که قبلا خبرگزاری‌های بین‌المللی از رقابت ایران، عراق، عربستان و برخی دیگر از اعضای اوپک برای دادن تخفیف‌های بیشتر به مشتریان نفتی خبر داده بودند.

برای نمونه خبرگزاری بلومبرگ در آذرماه گزارش داد که ایران برای نفت تحویلی در ماه ژانویه تخفیف بیشتری به مشتریان خود پیشنهاد کرده است.

قمصری با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت که «من همیشه تاکید دارم که قیمت‌های بالای غیر منطقی نفت در بلند مدت به ضرر تولید کننده است، چرا که با بالا رفتن قیمت بحث تحقیق و توسعه انرژی‌های نوین صرفه اقتصادی پیدا می‌کند و پس از آن تولید این انرژی‌های جایگزین است که اقتصادی می‌شود و این مسائل روی هم می‌تواند به ضرر تولید کنندگان نفت باشد».

قمصری ادامه داد: بر همین اساس سیاست کاهش قیمت نفت شاید در کوتاه مدت به اقتصاد تولید کنندگان آسیب برساند اما در بلند مدت باید قیمت را به گونه‌ای دید تا بحث رقابت آن با انرژی‌های جایگزین مطرح نشود».

XS
SM
MD
LG