لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

مصرف شکر را به «پنج تا ده درصد» رژیم غذایی روزانه کاهش دهید


پیش از خوردن پیراشکی، کورن فلکس صبحانه، آب میوه، آبجو و سس گوجه کچاب تامل کنید.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که دنیا بیش از حد شکر مصرف می‌کند و مردم باید مصرف شکر را به پنج تا ده درصد مواد غذایی روزانه کاهش دهند.

متن نهایی توصیه‌های تازه این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد که سال گذشته ارائه شده بود، پس از یکسال مشاوره و تحقیق روز چهارشنبه ۱۳ اسفند منتشر شد.

یکی از نکات محوری این توصیه‌های راهبردی، تاکید بر شکر افزوده شده در مواد غذایی فرآوری شده و همچنین شکر موجود در عسل، شربت و آب میوه است.

این توصیه شامل مواد غذایی محتوی شکر طبیعی مانند میوه جات، سبزیجات، شیر و مواد مغذی ضروری نمی‌شود.

فرانچسکو براناکا، مدیر اداره تغذیه سازمان بهداشت جهانی، در بیانیه‌ای گفت: «شواهد قانع کننده‌ای داریم که نشان می‌دهد کاهش مصرف شکر به میزان ده درصد کالری دریافتی روزانه خطر اضافه وزن، چاقی مفرط و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد».

کار‌شناسان همواره درباره خطرات شکر برای سلامتی هشدار داده‌اند و تحقیقات نشان داده است کسانی که مواد غذایی شیرین بیشتری می‌خورند به احتمال بیشتری به بیماری‌های مختلف موجب مرگ زودرس مبتلا می‌شود.

بر اساس معیارهای توصیه شده آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و همچنین کسانی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند باید دو سوم از میزان شکر در رژیم غذایی فعلی‌شان را بکاهند.

در آمریکا، بزرگسالان بین ۱۱ تا ۱۵ درصد و کودکان در حدود ۱۶ درصد انرژی مورد نیاز روزانه را از شکر دریافت می‌کنند. در اروپا، مصرف شکر متفاوت است، در مجارستان و نروژ هفت درصد، در بریتانیا حدود ۱۷ درصد و در پرتغال نزدیک به ۲۵ درصد است.

بعضی از کار‌شناسان می‌گویند برای کشورهای غربی، کاهش مصرف شکر به ده درصد هدف واقع بینانه‌ای است.

آن‌ها می‌افزایند با این حال برای کشورهای در حال توسعه که سطح بهداشت دهان و دندان پایین است پنج درصد هدف مناسبی است. پوسیدگی دندان به بیماری‌های جدی دیگری منجر می‌شود.

ماه گذشته یک کمیته مشورتی دولت آمریکا توصیه کرده بود میزان مصرف شکر به ده درصد برسد. این اولین بار بود که یک نهاد دولتی در آمریکا محدودیت مصرف شکر را توصیه کرده بود.

تام ساندرز، استاد تغذیه و کار‌شناس رژیم غذایی در «کینگز کالج» در لندن، که در پژوهش‌های سازمان بهداشت جهانی برای الگوی مصرف شکر مشارکت نداشته است گفت: «برای کاهش مصرف شکر به پنج درصد، دیگر حتی نمی‌توانید آب پرتقال بنوشید».

او افزود: «اگر بریتانیایی‌ها خوردن نوشیدنی‌های شیرین، کورن فلکس صبحانه، آبجو، کلوچه و آب نبات را محدود کنند، کاهش شکر به ده درصد برای بسیاری از آن‌ها نباید سخت باشد.»

سازمان بهداشت جهانی گفت بیشتر مردم به میزان شکری که روزانه مصرف می‌کنند آگاهی ندارند برای اینکه معمولا این شکر به صورت نهفته در مواد غذایی فرآورده شده‌ای که شیرین به حساب نمی‌آیند وجود دارد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل گفت یک قاشق غذاخوری سس قرمز گوجه (کچاب) چهار گرم شکر (یک قاشق چایخوری) و یک قوطی نوشابه گازدار ممکن است تا حدود ۴۰ گرم شکر داشته باشد

در همین حال کرن کلارک از کار‌شناسان دانشگاه آکسفورد با استقبال از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی گفت ذائقه مردم در سطح جهان شیرین شده و به مرز اعتیاد به شیرینی نزدیک می‌شود.

او گفت: «حتی اگر شکلات و آب نبات نخوریم، مطمئنا به اندازه کافی شکر در رژیم روزانه‌مان بوده است».

خانم کلارک ضمن توصیه به ورزش کردن گفت: «اگر ورزش کنیم تقریبا می‌توانیم هر چیزی بخوریم. مشکل این است که اجتناب از خوردن مقدار زیاد شکر کار آسانی نیست مگر اینکه میوه و سبزیجات را بیشتر کنیم».

XS
SM
MD
LG