لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

حسن روحانی: مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می‌یابد


رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با تاکید بر اینکه آینده «روشن» است و «پیروزی نهایی در مذاکرات هسته‌ای با ملت ایران خواهد بود»، گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران توسط غرب باید «قدم به قدم برداشته شود».

این در حالی است که مقامات ایران قبلا به کرات خواهان «برچیده شدن آنی» تحریم‌ها علیه ایران «در صورت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای» شده بودند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران ساعاتی بعد از توافق ایران و شش قدرت جهانی برای تمدید مذاکرات هسته‌ای به مدت هفت ماه، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی در روز دوشنبه سوم آذرماه گفت که «منطق ایران، مذاکره و گفت‌و‌گو است و مذاکرات هسته‌ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می‌یابد».

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل همراه با آلمان که در قالب گروه پنج به علاوه یک فعالیت می‌کنند، بعد از یک هفته مذاکرات فشرده دو جانبه و سه جانبه، نهایتا در وقت اتمام مدت توافق هسته‌ای موقت ژنو، با تمدید آن در روز دوشنبه موافقت کردند.

آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اظهار داشت که «از حقوق هسته‌ای ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد. تردیدی در فعال ماندن فناوری و تاسیسات هسته‌ای ایران اسلامی وجود ندارد و امروز طرف‌های مذاکره باور دارند که فشار و تحریم در برابر ایران بی‌نتیجه است».

رییس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد، گفت: «سانتریفوژ‌ها هرگز متوقف نمی‌شوند و چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید».

حسن روحانی در ادامه تصریح کرد: «ما دو هدف بزرگ از طریق مذاکره مدنظر داشتیم و آن را دنبال می‌کنیم؛ اولین هدف حفظ فناوری هسته‌ای و ادامه این راه و هدف دوم برداشتن تحریم است. در این مدت ما فناوری‌ها را ادامه دادیم، یعنی همواره سانتریفوژ‌ها در حال چرخش بود و به ملت ایران قول می‌دهم که هیچ وقت حرکت سانتریفوژ‌ها متوقف نخواهد شد».

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذر پارسال به توافق شش ماهه هسته‌ای دست یافتند که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد و از خرداد ماه امسال به مدت چهار ماه تمدید شد.

این توافق موقت روز دوشنبه سوم آذر برای هفت ماه دیگر تمدید شد تا مذاکرات برای دست یافتن به توافق جامع هسته‌ای ادامه یابد. ایران هم اکنون در سایت‌های نطنز و فردو نوزده هزار سانتریفوژ دارد که نیمی از آن‌ها فعال هستند.

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «هدف دوم در جریان مذاکرات این بوده که تحریم‌ها قدم به قدم برداشته شود، امروز بخشی از تحریم‌ها برداشته شده و بخشی باقی است، اما آنچه مهم است اینکه در این مذاکرات طرف مذاکره کننده کاملاً قبول داشت که تحریم باید برداشته شود و صرفاً اینکه چگونه و از چه زمانی آغاز شود، مورد بحث است».

وی افزود: «درست است که در این مذاکرات ما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم، اما می‌توانم بگویم که برای رسیدن به توافق نهایی گام‌هایی به جلو برداشته‌ایم و شرایط امروز با سه ماه و شش ماه پیش کاملاً متفاوت است و منطق‌ها بسیار به هم نزدیک شده و بسیاری از شکاف‌ها برداشته شده است. اما هنوز گام‌ها و مسیرهایی پیش رو است که باید طی شود».

XS
SM
MD
LG