لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

سعیدی: عراق، یمن و آمریکای لاتین عمق استراتژیک جمهوری اسلامی هستند


نماینده رهبر در سپاه پاسداران کشورهای عراق، سوریه، بحرین و آمریکای لاتین را «عمق استراتژیک» جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت که «حق نداریم یک نقطه از این عمق را از دست دهیم تا امنیت ایران دچار خدشه نشود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی سعیدی روز پنج شنبه ۲۴ مهر گفت: «عمق استراتژیک ما عراق، سوریه، بحرین و آمریکای لاتین است و رسالت و مسوولیت ما حفظ عمق استراتژیکی است و حق نداریم یک نقطه از این عمق را از دست دهیم تا امنیت ایران دچار خدشه نشود».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، ۱۳ شهریور ماه گفته بود که «طرفداران نظام جمهوری اسلامی در منطقه، عمق راهبردی ما هستند»، اما در عین حال افزوده بود که ایران در «آمریکای لاتین و قسمت‌های مهمی از آسیا» نیز «عمق راهبردی» دارد که به گفته آقای خامنه‌ای «باید از آن‌ها به درستی استفاده شود».

کشورهای سنی عرب حاشیه خلیج فارس در جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند. در مقابل، ایران یکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است.

مقامات برخی از کشورهای عربی همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی یمن و بحرین متهم می‌کنند. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی خواستار پایان «حضور نظامی» عربستان در بحرین شده‌اند.

از سوی دیگر دولت ایران از ابتدای ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روابط خود را با کشورهای آمریکای لاتین توسعه داد، از جمله ایران و ونزوئلا در دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز میلیارد‌ها دلار قرارداد در زمینه تولید خودرو، ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های مختلف عمرانی در ونزوئلا به امضا رساندند.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تا سال ۲۰۰۵ آمریکایی‌ها «جنگ تمدن‌ها» را دنبال می‌کردند، افزود: «شاخصه جنگ تمدن‌ها حضور رسمی آمریکا بود اما از سال ۲۰۰۵ به بعد جنگ تمدن‌ها را به جنگ بین تمدنی و جنگ بین فرقه‌های اسلامی تبدیل کردند».

وی افزود: «آمریکا تمام فرقه‌های اسلامی را به جان هم انداخته و جنگ بین تمدنی را آغاز کرده است و در این بین کشورهایی چون عربستان، قطر و ترکیه به نیابت از آمریکا در منطقه آتش افروزی می‌کنند».

مقامات جمهوری اسلامی از برخی از کشور‌ها چون عربستان و قطر به عنوان حامیان پیشین گروه خلافت اسلامی نام می‌برند که از اقدامات پیشین خود پشیمان شده‌اند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نشست پاریس را که روز ۲۴ شهریور با هدف حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه حکومت اسلامی برگزار شد «نشست توبه‌کاران» خوانده بود.

آقای سعیدی در ادامه سخنان خود ترویج سه نوع اسلام «تکفیری»، «وهابی» و «سکولاری شده ترکیه» و همچنین «اسلام افراطی شیعی» را «مورد حمایت» آمریکایی‌ها ذکر کرد.

وی می‌گوید: «نیازی نیست شیعیان ما وهابی شوند بلکه نوع تبلیغاتی که از شبکه‌های ماهواره‌ای حتی در همین قم انجام می‌شود شاهد حمله به مقدسات سایر مذاهب بودیم که خوشبختانه بساط این شبکه‌ها از کشور جمع شد اما آن‌ها در کشورهای همسایه به کار خود ادامه می‌دهند».

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، مردادماه از تعطیلی دفا‌تر چند شبکه ماهواره‌ای خبر داده بود که به گفته این وزارتخانه، به «ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه تشیع» می‌پرداختند و در استان‌های قم، اصفهان، ‌ تهران و خراسان رضوی فعالیت می‌کردند.

XS
SM
MD
LG