لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

ایران: عربستان جنازه ۱۴۰۰ نفر را در روزهای اول حادثه منا دفن کرده است


سعید اوحدی می‌گوید که تاکنون جسد ۳۹۷ جان باخته ایرانی حادثه «رمی جمرات» در منا تحویل شده است.
سعید اوحدی می‌گوید که تاکنون جسد ۳۹۷ جان باخته ایرانی حادثه «رمی جمرات» در منا تحویل شده است.

رییس سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید که بیش از ۱۴۰۰ نفر در روزهای اول حادثه «رمی جمرات» در منا از سوی عربستان دفن شده‌اند. وی احتمال دفن شدن تعدادی از جانباختگان ایرانی این حادثه در مکه را رد نکرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید اوحدی روز جمعه ۱۷ مهر همچنین گفت که وعده مقامات عربستان سعودی مبنی بر دفن نکردن زائران ایرانی در مکه، پس از دفن کردن بیش از هزار نفر داده شده است.

به گفته آقای اوحدی، «به روایتی» جسد هزار و «به روایتی دیگر» جسد ۱۲۰۰ نفر از در کنار سردخانه «معیصم» مکه دفن شده‌اند.

وی با اشاره به وعده وزیر بهداشت عربستان سعودی در مذاکره با وزیر بهداشت ایران مبنی بر دفن نکردن حجاج ایرانی در مکه گفت که این وعده بعد از دفن این افراد داده شده است.

آقای اوحدی همچنین خبر داد که مقامات عربستان سعودی هفته گذشته نیز «طی صورت جلسه‌ای» جسد ۴۰۰ نفر از جان باختگان این حادثه را در مکه دفن کرده‌اند که «اطلاعات آن» در اختیار کنسولگری ایران در جده قرار گرفته است.

رییس سازمان حج و زیارت ابراز «امیدواری» کرد که هیچ از جان‌باختگان ایرانی حادثه رمی جمرات در منا در این دو مرحله خاکسپاری دفن نشده باشند.

همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آقای اوحدی گفت: «بیش از یک هزار جسد در روزهای اولیه فاجعه منا دفن شد که اثر انگشت تمام پیکر‌ها گرفته شده است و امیدواریم زائران ایرانی در بین این اجساد نباشند».

به گفته وی، تاکنون جسد ۳۹۷ جان باخته ایرانی حادثه «رمی جمرات» در منا تحویل مقامات جمهوری اسلامی شده است.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت ایران، ۴۶۴ زائر ایرانی در حادثه منا که روز دوم مهرماه رخ داد کشته شده‌اند.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، روز پنج شنبه خبر داده بود که «فایلی از اثر انگشت» ۶۹ زائر مفقود شده ایرانی برای مقامات عربستانی سعودی ارسال شده است.

مسئله انتقال پیکر قربانیان مناسک حج امسال به ایران، یکی از موضوعات مورد اختلاف ببین ایران و عربستان سعودی بود و ایران اعلام کرده بود که خانواده هیچ یک از زائران کشته شده ایرانی راضی نیستند که جسد آنان در مکه دفن شود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشتم مهرماه، مقام‌های عربستان سعودی را مجددا به کوتاهی در انجام مسئولیت‌های خود و نیز انتقال اجساد به ایران متهم و تهدید کرده بود که اگر قرار باشد ایران واکنش نشان دهد، این واکنش خشن و سخت خواهد بود.

در ‌‌‌نهایت مقامات دو کشور اعلام کردند که برای انتقال اجساد قربانیان ایرانی این حادثه، به توافق رسیده‌اند.

در همین حال، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری ایران روز جمعه گفت که دولت از همه «ظرفیت‌هایش» استفاده خواهد کرد تا همه جان باختگان ایرانی حادثه منا شناسایی و به کشور منتقل شوند.

وی خبر داد که ویزای علی جنتی، وزیر ارشاد صادر شده و «اگر لازم باشد» او به عربستان سفر خواهد کرد.

هیات دولت ایران روز سوم مهر در جلسه فوق‌العاده خود برای بررسی حادثه «رمی جمرات» تصویب کرده بود که وزیر ارشاد به عنوان نماینده دولت به عربستان سعودی اعزام شود.

با این حال مقامات دولت ایران، عربستان سعودی را متهم کردند که «همکاری لازم» را برای صدور ویزای وزیر ارشاد «نداشته است».

XS
SM
MD
LG