لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

تحقیقات دانشمندان درباره یک آب‌انبار عظيم در زير يخ‌های گرينلند


زمين‌شناسان ذخاير عظيمی از آب شيرين در زير يخ‌های گرينلند پيدا کرده‌اند که به رغم سرمای زير صفر درجه هوا، در تمام طول سال به صورت مايع جريان دارد.

به گفته دانشمندان، کشف اين ذخاير اهميت فوق العاده‌ای دارد چرا که ممکن است نشانه‌ای باشد از چگونگی تاثيرات تغييرات آب‌وهوايی بر افزايش سطح درياها در جهان.

نتیجه تحقيقات دانشمندان در اين زمينه روز ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳ در نشريه اينترنتی «نیچر» منتشر شده است.

بر اساس گزارش اين نشريه، ذخاير ياد شده در جنوب شرقی جزيره گرينلند قرار دارد و ۷۰ هزار کيلومتر را در بر می‌گيرد. دانشمندان، اين ذخاير را پيش از تابستان و قبل از آغاز روند ذوب شدن يخ‌ها پيدا کردند که نشان می‌داد در طول زمستان بسيار سرد اين منطقه، آب به صورت مايع جريان دارد.

اين کشف توسط تيمی از دانشمندان دانشگاه يوتا و مرکز تحقيقاتی قطب در دانشگاه ايالتی اوهايو در کلمبوس، و در آوريل سال ۲۰۱۱ صورت گرفته است، آن هم زمانی که اين افراد در حال نمونه‌برداری از سطح يخ زده زمين منطقه بودند. لايه کشف شده آب ۳۳ متر زير سطح منطقه‌ای بود که از برف پوشيده شده بود.

دانشمندان برای پيدا کردن شواهدی از وجود آب مايع در زير يخ از امواج نفوذ کننده راداری در زمين استفاده کردند که در نتيجه به لايه‌ای پيوسته و خيس برخورد کردند. همزمان، بخش عملياتی ناسا با استفاده از تجهيزات مخصوص هوايی اقدام به شناسايی منطقه کرده و به اين نتيجه رسيد که ذخاير عظيم آب در منطقه‌ای فراتر از محل مورد جستجوی تيم تحقيقاتی دانشمندان وجود دارد.

نمایی از سطح پوشیده از برف گرینلند
نمایی از سطح پوشیده از برف گرینلند
ريک فارستر، پروفسور رشته زمين شناسی در دانشگاه يوتا در بيانيه‌ای گفته است: «اين يک کشف غيرمنتظره بود». به گفته وی، سطح پوشيده از يخ گرينلند نقش مهمی در افزايش سطح درياها دارد و در حال حاضر روند ذوب شدن آن به بالاترين حد خود رسيده است.

وی افزوده است: «مشخص شدن ظرفيت فضايی که سال به سال آب را در خود انبار می‌کند اهميت فراوانی دارد، چرا که شکاف ميان معادله ميزان آب ناشی از ذوب يخ و سطح درياها را مشخص می‌کند».

برای دانشمندان هنوز مشخص نيست که چرا آب طی سال‌های متمادی به صورت مايع باقی مانده است. فرض بر اين است که آب ناشی از ذوب يخ‌ها در تابستان که به لايه‌های زيرين زمين نفوذ می‌کند می‌تواند به صورت مايع باقی بماند چرا که برف روی آن باعث دور نگهداشتن آب از دمای زير صفر گرينلند در فصل زمستان خواهد شد.

اين پرسش نيز مطرح است که ميزان تاثيرگذاری انبار آب زير زمينی بر ذوب يخ‌ها تا چه اندازه است. از يک طرف، اين موضوع می‌تواند روند ذوب يخ‌ها را تسريع کند ولی از سوی ديگر، باعث خواهد شد تا از افزوده شدن آب به سطح درياها جلوگيری شود.

بر اساس يکی از گزارش‌های کنفرانس تغييرات آب‌وهوايی، ميزان ذوب يخ‌ها در گرينلند بين سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۵ تشديد شده است. در اين دوره، سالانه ۱۲۱ ميليارد تن از يخ‌های اين جزيره ذوب شده است، و بين سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ اين ميزان به ۲۲۹ ميليارد تن در ازای هر سال افزايش يافته است. ظرف ۲۰ سال گذشته و در نتيجه از دست رفتن يخ‌ها، سطح آب درياها به ميزان ۰٫۹ متر بالا آمده است.
XS
SM
MD
LG