لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

عربستان: نشست آمریکا روی «سیاست تهاجمی» ایران متمرکز است


عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید مباحث اجلاس رهبران کشورهای عربی خلیج فارس و رییس جمهوری آمریکا که در پایان این هفته در واشینگتن برگزار می‌شود، روی سیاست‌های «تهاجمی» ایران در خاورمیانه متمرکز خواهد بود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان و یکی از متحدان مهم آمریکا در منطقه، همواره در مورد افزایش دخالت گروه‌های مسلح وابسته به حکومت ایران در درگیری‌های نظامی خاورمیانه هشدار داده و معتقد است که دولت آمریکا در مقابله با این روند ضعیف عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، وزیر خارجه این کشور گفت: «ما می‌بینیم که حکومت ایران از گروه‌های تروریستی حمایت کرده و به فعالیت آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین چالش این است که چگونه می‌توان اقدامات آمریکا و حکومت‌های عربی خلیج فارس را در برابر این اقدامات تعرضی ایران هماهنگ کرد».

به گزارش رویترز، دولت عربستان روز یکشنبه اعلام کرد که ملک سلمان در این اجلاس شرکت نخواهد کرد. این اقدام او یک دهن کجی به دولت باراک اوباما تلقی می‌شود که در حال گفت‌وگو برای رسیدن به یک تواقف هسته‌ای با ایران است.

عادل الجبیر افزود در این اجلاس اوضاع عراق و سوریه و همچنین وضعیت یمن بررسی خواهد شد.

عربستان سعودی در راس ائتلافی از دولت‌های عربی از هفته‌ها پیش بمباران مواضع شیعیان حوثی را آغاز کرده است که هنوز هم بخش گسترده‌ای از خاک یمن را در کنترل خود دارند.

وزیر خارجه عربستان گفت اگر روند انتقال کمک‌های بشر دوستانه به خوبی پیش برود و حوثی‌ها و متحدان‌شان درگیری نظامی را شروع نکنند، آتش بس پنج روزه‌ای که از روز سه شنبه در یمن برقرار می‌شود ممکن است تمدید شود.

XS
SM
MD
LG