لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

یک منتخب تبریز در مجلس دهم تغییر کرد؛ انتخابات اهر و هریس باطل شد


سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داد که آرای مرحله دوم انتخابات مجلس در «اهر و هریس» باطل شده و پس از بازشماری آرا در تبریز، محمد اسماعیل سعیدی به عنوان منتخب ششم این حوزه انتخابیه جانشین علیرضا منادی سپیدان شده است.

با مصوبات جدید شورای نگهبان، تکلیف همه حوزه‌های انتخابیه مشخص شده و با ابطال آرای سه منتخب مورد حمایت «فهرست امید» و درگذشت منتخب مراغه در تصادف رانندگی، چهار کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس تا انتخابات میان دوره‌ای در سال ۹۶ خالی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات روز چهارشنبه ۱۲ خرداد خبر داد که پس از بازشماری آرا و تغییر در وضعیت یکی از منتخبان، صحت مرحله دوم انتخابات تبریز ، اسکو و آذرشهر، «بدون ابطال رای یا صندوقی» تایید شد.

به گفته آقای ره پیک، پس از بازشماری آراء در وضعیت سه منتخب مرحله دوم یعنی زهرا ساعی، محمد حسین فرهنگی و شهاب‌الدین بی‌مقدار تغییری ایجاد نشده اما محمد اسماعیل سعیدی که پیش از بازشماری در جایگاه پنجم قرار داشت جانشین علیرضا منادی سپیدان شد که در جایگاه چهارم قرار داشت.

محمد اسماعیل سعیدی که پس از بازشماری آراء به مجلس راه یافته است از نامزدهای مورد حمایت فهرست اصولگرایان بود.

علیرضا منادی سپیدان نیز که پس از بازشماری آراء از راهیابی به مجلس باز مانده است، از چهره‌های نزدیک به اصولگرایان بود اما در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ به صورت مستقل کاندیدا شده بود.

زهرا ساعی و شهاب‌الدین بی‌مقدار از «فهرست امید» و محمدحسین فرهنگی، نامزد مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان بودند.

در مرحله اول انتخابات نیز مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلب و احمد علیرضابیگی نامزد اصولگرا به مجلس راه یافته بودند.

به این ترتیب از حوزه انتخابیه تبریز سه نامزد مورد حمایت «فهرست امید» و سه نامزد مورد حمایت اصولگرایان به مجلس راه یافته‌اند.

سخنگوی هیات مرکزی انتخابات روز چهارشنبه همچنین از ابطال انتخابات «اهر و هریس» به دلیل «تخلفات و دخالت‌های غیرقانونی» خبر داد.

آقای ره پیک به جزئیات آنچه که «تخلفات و دخالت‌های غیرقانونی» خوانده، اشاره‌ای نکرده است.

وی اعلام کرد که با این مصوبات، پرونده بررسی انتخابات مجلس دهم در همه حوزه‌های انتخابیه بسته شد.

در حوزه انتخابیه «اهر و هریس»، بیت‌الله عبداللهی، نامزدهای مورد حمایت «فهرست امید» پیروز شده بود.

شورای نگهبان روز ۲۹ اردیبهشت نیز اعلام کرده بود که انتخابات «بندر لنگه، بستک و پارسیان» در استان هرمزگان به دلیل «مخدوش بودن روند برگزاری انتخابات» و «اثبات تخلفات صورت گرفته» باطل شده است.

خالد زمزم‌نژاد منتخب این حوزه انتخابیه نیز مورد حمایت «فهرست امید» بود.

پس از «ابطال» آرای مینو خالقی، ابطال آراء دو حوزه انتخابیه «بندر لنگه، بستک و پارسیان» و «اهر و هریس» و درگذشت محمدعلی حسین‌زاده منتخب مراغه در سانحه رانندگی، منتخبان این چهار کرسی در انتخابات میان دوره‌ای در سال ۹۶ انتخاب خواهند شد.

ماجرای «ابطال» آرای منتخب سوم اصفهان به «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» ارجاع شده بود و روز سه‌شنبه محمد جواد فتحی، نماینده تهران در مجلس دهم، خبر داد که با ابلاغ نظر این هیات به رییس مجلس از سوی رهبر جمهوری اسلامی، خانم خالقی از ورود به مجلس باز مانده است.

XS
SM
MD
LG