لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

درگیری شدید نیروهای کرد با گروه داعش در اطراف شهر کوبانی


نمایی از شهر کوبانی در سوریه که هدف حملات شدید گروه حکومت اسلامی است.
نمایی از شهر کوبانی در سوریه که هدف حملات شدید گروه حکومت اسلامی است.

جنگ شدید میان نیروهای کرد و ترکیه با شبه نظامیان گروه «حکومت اسلامی» در اطراف شهر کوبانی روز جمعه ادامه یافت و بنا بر گزارش‌ها نیروهای کرد توانسته‌اند افراد داعش را در مناطقی از این شهر عقب برانند.

همکاری ترکیه یک روز بعد از صدور مجوز انجام عملیات نظامی پارلمان ترکیه به دولت برای حمله نظامی به افراط گرایان حکومت اسلامی (داعش سابق) در سوریه و عراق صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه گفته است که این کشور از سقوط شهر کردنشین کوبانی در مرز ترکیه جلوگیری خواهد کرد.

حمله ستیزه جویان افراطی داعش برای کنترل شهر کوبانی از نیمه ماه گذشته میلادی آغاز شده و در مناطقی از حومه شهر، تنها چند صد متر برای ورود به کوبانی فاصله دارند.

تاکنون حدود ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان کوبانی به خاطر حملات داعش از شهر فرار کرده و به مرزهای ترکیه پناه آورده‌اند.

یک گروه ناظر بریتانیایی که جنگ در سوریه را از نزدیک زیر نظر دارد به آسوشیتدپرس گفته است که نبرد سنگینی در حومه کوبانی از سمت شرق و جنوب شرق شهر میان نیروهای کرد و داعش در جریان است و کرد‌ها توانسته‌اند دو خودرو نظامی متعلق به ستیزه جویان را منهدم کنند و هفت نیروهای داعش نیز در این نبرد‌ها کشته شده‌اند.

ناصر حاج منصور یک مقام دفاعی در منطقه کردستان سوریه به این خبرگزاری گفته است که نیروهای کرد آخرین حمله داعش را دفع کرده و یک تانک را نیز منهدم کرده‌اند.

حمله جنگنده‌های ترکیه به مواضع داعش در نزدیکی شهر کوبانی در حالی است که داوود اوغلو روز گذشته به شبکه تلویزیونی «ای تی وی» گفت که ترکیه نمی‌خواهد کوبانی به دست داعش بیفتد.

وی در پاسخ به سوالی که اگر کوبانی سقوط کند، چه خواهد شد، گفت که ما هر چه در توان داریم، به کار خواهیم بست تا این شهر سقوط نکند.

وی همچنین گفت که آغوش ترکیه به روی برادران خود که از کوبانی می‌آیند (پناهجویان کرد) باز است.

در همین زمینه، نواف خلیل سخنگوی حزب کرد «اتحاد دمکراتیک» در ترکیه به آسوشیتدپرس گفته است که «چگونه می‌توان از سقوط کوبانی جلوگیری کرد، در حالی که ترکیه هنوز کاری انجام نداده است؟»

به گفته وی، شهر کوبانی هم اکنون خالی از سکنه شده است و وضعیت در حومه شهر بسیار خطرناک است.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه از قول جنگجویان کرد گزارش داده است که نظامیان کرد هشدار می‌دهند شهر کوبانی که توسط ادوات نظامی سنگین و ستیزه جویان افراطی محاصره شده، ممکن است با فاجعه قتل عام مواجه شود.

خبرگزاری مستقل دوغان ترکیه نیز روز جمعه ویدئویی از کوبانی منتشر کرده است که نشان از بلند شدن دود سیاه از داخل شهر دارد.

در این میان نیروهای بشار اسد نیز با پیشروی به شمال حلب، کنترل چندین روستا را به دست گرفته‌اند، موضوعی که رویترز می‌نویسد با توجه به حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع داعش، نیروهای اسد تمرکز خود را به دیگر گروه‌های نظامی مخالف دولت سوریه معطوف کرده است.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای ائتلاف دوباره روز جمعه مواضع داعش در اطراف حلب، رقه و دیرالزور را بمباران هوایی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG