لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

دو ايرانی متهم به طراحی ترور در کنيا به حبس ابد محکوم شدند


سید منصور موسوی (نفر سمت چپ) و احمد ابوالفتحی محمد، دو ایرانی متهم به طراحی ترور در کنیا.
سید منصور موسوی (نفر سمت چپ) و احمد ابوالفتحی محمد، دو ایرانی متهم به طراحی ترور در کنیا.
دادگاهی در کنيا دو متهم ايرانی مظنون به عضويت در نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را به اتهام تلاش برای انجام عمليات تروريستی به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين دو ايرانی که نام آنها «احمد ابوالفتحی محمد» و «منصور موسوی» عنوان شده است، هفته گذشته از سوی دادگاه مجرم شناخته شدند اما حکم نهايی دادگاه روز دوشنبه، ۱۶ ارديبهشت ماه، صادر شد.

اين دو نفر دوم تيرماه پارسال به اتهام حمل ۱۵ کيلوگرم ماده منفجره قوی «آر. دی. ايکس» در کنيا بازداشت شدند.

اين افراد به تلاش برای انجام يک سلسله حملات تروريستی عليه منافع آمريکا، اسرائيل، بريتانيا و عربستان سعودی متهم شده بودند.

دادگاه کنيایی روز پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت گفته بود که اين افراد در صورت عملياتی کردن نقشه‌های خود احتمالاً باعث ايجاد حادثه «کشتار دسته جمعی و نقص عضو قربانيان» می‌شدند.

دادگاه گفت آنان مظنون به ارتباط با شبکه‌ای هستند که قصد بمبگذاری در مومباسا و نايروبی را داشته است. به گفته دادگاه، آنان مواد منفجره را در محلی در بندر مومباسا مخفی کرده بودند.

يک سلسله عمليات انفجاری خونبار پارسال در کنيا اتفاق افتاد که توسط گروه الشباب سومالی وابسته به القاعده طراحی شده بود. پليس کنيا گفته است که هنوز معلوم نيست اتباع ايرانی بازداشت شده ارتباطی با القاعده داشته‌اند يا نه.

وکلای مدافع دو ايرانی گفته‌اند که آنها خود را گناهکار نمی‌دانند و برای حکم صادر شده درخواست تجديد نظر خواهند کرد.

دو ايرانی مظنون به طراحی بمبگذاری يک ماه بعد از بازداشت، در دادگاهی در کنيا تمام اتهام‌های مطرح شده عليه خود را رد کردند.

اولين جلسه دادگاه اين دو متهم ايرانی روز دوم مرداد پارسال در نايروبی پايتخت کنيا برگزار شد.

آقای ابوالفتحی در اين دادگاه ادعا کرد که در زمان بازداشت، از سوی ماموران اسرائيلی مورد بازجويی قرار گرفته و اين ماموران، برخلاف ميل او، داروهايی را به وی تزريق کرده‌اند.

او میگوید در جريان بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته و در اين مدت ساعت‌های طولانی را بدون غذا سپری کرده و مجبور بوده است تنها با يک ژاکت بر روی زمين سيمانی بخوابد.

آن زمان، نماينده پليس کنيا در دادگاه اظهارات متهم در خصوص شکنجه را رد کرد، اما ریيس دادگاه اين اتهام‌ها را جدی خوانده و خواستار تحقيق در اين مورد شده بود.

کنيا در سال گذشته با موجی از حملات تروريستی که از طرف گروه افراطی سوماليايی «الشباب» طراحی شده بود مواجه شد. اين گروه وابسته به القاعده است. کنيا سال ۲۰۱۱ يک نيروی نظامی برای کمک به همسايه خود سومالی در راستای ريشه کن کردن «تروريست‌ها» فرستاده بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، درست بعد از زمانی که نيروهای نظامی کنيايی اکتبر سال ۲۰۱۱ برای درهم کوبيدن نيروهای اسلامی «الشباب» به خاطر ايجاد ناآرامی و آدم ربايی به سومالی حمله کردند، حداقل ۳۲ نفر در يک سلسله بمبگذاری در نايروبی پايتخت کنيا، بندر مومباسا و شهر شمالی گاريسای کنيا کشته شدند.
XS
SM
MD
LG