لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل شلاق زدن‌های اخیر در ایران را محکوم کرد


کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد با انتشار بیانیه‌ای، شلاق زدن حدود ۳۵ پسر و دختر جوان که هفته گذشته به جرم شرکت در یک مهمانی مختلط در شهر قزوین بازداشت شده و شلاق خوردند، را به عنوان اقدامی «انزجار برانگیز» محکوم کرد.

به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، این دانشجویان روز ششم خرداد بازداشت شده، مورد بازجویی قرار گرفته و به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود تاکید کرده است که طبق موازین بین‌المللی حقوق بشر، شلاق زدن ممنوع است.

اسماعیل صادقی نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین، هفته گذشته گفت که بازداشت‌شدگان برای جشن فارغ‌التحصیلی در یکی از ویلاهای اطراف قزوین گردآمده و به صورت مختلط به «رقص و پایکوبی» پرداختند.

این مقام قضایی، بازداشت‌شدگان را به «هنجارشکنی» متهم کرده و گفته بود دادگاه با تشکیل یک جلسه فوق‌العاده به پرونده آنها رسیدگی کرده و هر یک را به ۹۹ ضربه شلاق تعزیری محکوم ساخته که حکم صادره نیز همان روز درباره آنها به اجرا درآمده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر در بخشی از بیانیه خود گفته است: «به کارگیری این روش مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز که می‌تواند مصداق شکنجه تلقی شود از سوی نهادهای مسئول در ایران مطلقا نامتناسب و شنیع است».

این نهاد در بیانیه خود تاکید می‌کند که صدور حکم و اجرای مجازات شلاق در ایران موردی و اتفاقی نیست و یادآوری شده است که چندی پیش نیز ۱۷ نفر از کارگران یک معدن طلا در استان آذربایجان غربی که در اعتراض به اخراج ۳۵۰ کارگر این معدن شرکت کرده بودند، بازداشت شده و شلاق خوردند.

اشاره کمیساریای عالی حقوق بشر سازان ملل به گزارش خبرگزاری ایلنا در هفته گذشته است که به نقل از وحید یاری، وکیل مدافع این کارگران، خبر داده بود که موکلانش متحمل مجازات شلاق بین ۳۰ تا ۱۰۰ ضربه شدند.

اتهام این کارگران، «ممانعت و بازداشتن مردم از انجام کسب و کار با ایجاد هیاهو و جنجال»، «توهین به نگهبان شرکت»، «تخریب لباس و توقیف غیر قانونی نگهبان» و «تخریب عمدی تابلوی شرکت» در دی ماه سال ۹۳ بوده است.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل افزوده است: در مورد دیگری در ماه اردیبهشت، زنی که به داشتن روابط جنسی خارج از حیطه ازدواج متهم شده بود، را در ملاء عام شلاق زدند.

XS
SM
MD
LG