لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

افزایش ۲۹۵ هزار فرصت شغلی در فوریه و کاهش نرخ بیکاری در آمریکا


صف متقاضیان کار در آمریکا
صف متقاضیان کار در آمریکا

کارفرمایان آمریکایی در ماه فوریه ۲۹۵ هزار فرصت شغلی به میزان اشتغال کشور افزودند. این آمار تازه‌ترین شاخص قوی‌تر شدن اقتصاد آمریکا و پیشی گرفتن آن از اقتصادهای بزگ جهانی است.

فوریه، دوازهمین ماه پیاپی است که میزان اشتغال زایی در آمریکا از مرز ۲۰۰ هزار فرصت شغلی فرا‌تر رفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت کار آمریکا روز جمعه ۱۵ اسفند با انتشار گزارشی گفت نرخ بیکاری از ۵.۷ درصد به ۵.۵ درصد کاهش یافته است اما دلیل کاهش این است که بعضی از بیکاران از فهرست افراد جویای کار خارج شده‌اند و بیکار محسوب نمی‌شوند.

بالارفتن میزان اشتغالزایی در ماه فوریه در بهبود دستمزد‌ها تاثیری نداشت. میانگین دستمزد یک ساعت کار با افزایش سه سنت، به ۲۴.۷۸ دلار رسید. دستمزد متوسط یک ساعت در ۱۲ ماه گذشته تنها دو درصد افزایش یافته و از نرخ تورم اندکی بیشتر است.

طی این دوره، بیش از ۳.۳ میلیون آمریکایی کار پیدا کرده‌اند. افزایش میزان اشتغال و از طرفی کاهش بهای گاز مصرفی موجب شده است بسیاری از مصرف کنندگان بیشتر از گذشته هزینه کنند که به نوبه خود باعث رونق اقتصادی، همچنین شتاب بخشیدن به چرخه اقتصادی در خارج از کشور شده و اعتماد کارفرمایان به استخدام نیروی کار بیشتر را تقویت می‌کند.

جیم او سالیوان، کار‌شناس ارشد اقتصادی آمریکایی در موسسه مشاوره اقتصادی «های فریکونسی اکونومیکس» گفت افزایش اشتغالزایی «شاهد دیگری بر بهبودی پرشتاب بازار کار است. میزان اشتغالزایی در حدی است که نرخ بیکاری را همچنان رو به کاهش نگه خواهد داشت».

او افزود کاهش نرخ بیکاری «احتمال شتاب گرفتن میزان دستمزد را بیشتر می‌کند».

بانک مرکزی آمریکا گفت نرخ بیکاری ۵.۵ درصدی با سلامت اقتصاد متجانس است.

کار‌شناسان می‌گویند این روند ممکن است بانک مرکزی آمریکا را تشویق کند نرخ بهره بانکی را تا اوایل ماه ژوئن افزایش دهد. نرخ بهره بانکی آمریکا اکنون در پایین‌ترین میزان خود است.

پس از انتشار آمار اشتغال و بیکاری در روز جمعه ۱۵ اسفند، پول دیلز، کار‌شناس موسسه «کپیتال اکونومیکس» گفت: «این تغییر نمادینی است که بانک مرکزی آمریکا را به افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن ترغیب می‌کند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد بهبود بازار کار و اقتصاد آمریکا بوضوح روشن‌تر از سایر اقتصاد‌های بزرگ جهان است.

در حالیکه نشانه‌های رشد اقتصادی در ژاپن و اروپا روشنتر از سال گذشته است اما اقتصاد آن‌ها همچنان ضعیف است. نرخ بیکاری در حوزه پولی یورو روند کاهشی دارد اما رقم ۱۱.۲ درصدی آمار بیکاری تقریبا نزدیک به دو برابر این آمار در آمریکا است.

بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی ارزیابی کرده‌اند که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه جاری در مقایسه با نرخ دو و نیم تا سه درصدی سالانه روند افزایشی اما آهسته‌ دارد. با این حال این کار‌شناسان نسبت به روند میزان اشتغالزایی خوشبین هستند.

در حالی که به نظر می‌رسد مصرف کنندگان صرفه جویی مالی ناشی از کاهش بهای گاز را پس انداز می‌کنند، ماه ژانویه شاهد افزایش میزان هزینه کردن در سبد خانواده‌ها بود.

مارک زندی، کار‌شناس ارشد موسسه اعتبارسنجی مودی پیش بینی می‌کند که اقتصاد آمریکا امسال سه درصد رشد داشته باشد که رقم بی‌سابقه‌ای در دهه گذشته است. این رشد اقتصادی برای اعتماد کارفرمایان برای ایجاد ۲۵۰ هزار فرصت شغلی در یک ماه، مناسب است.

XS
SM
MD
LG