لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

منابع یمنی: ۵۰ شبه‌نظامی القاعده در حمله آمریکا کشته شدند


منابع یمنی روز چهارشنبه چهارم فروردین حمله هوایی آمریکا به یک اردوگاه آموزشی در یمن را تایید کرده و گفتند که «۵۰ شبه نظامی گروه القاعده» در این حمله کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بیمارستانی و محلی گزارش داده که این حمله هنگام ظهر و به اردوگاهی در غرب شهر بندری مکلا در ساحل جنوبی یمن صورت گرفته است.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه از انجام این حمله خبر داده بود ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

با این حال، منابع بیمارستانی در یمن گفته اند که دستکم ۵۰ نفر در این حمله کشته و ۳۰ نفر زخمی شده‌اند. این حمله موجب آتش سوزی گسترده در اردوگاه شده است.

یک مسوول محلی که نخواست نامش فاش شود تلفنی به رویترز گفته است که «حملات همزمان با به صف شدن نیروهای القاعده برای دریافت ناهار انجام شد».

ساکنان محلی پیشتر گفته بودند که حمله به این اردوگاه از سوی جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان صورت گرفته است.

القاعده شبه جزیره عربستان نفوذ خود را در یمن افزایش داده و سال گذشته توانست مکلا، مرکز استان حضرموت، را به دست گرفته و افراد بیشتری را به استخدام خود در آورد.

ایالات متحده، این گروه را که در سال ۲۰۰۹ به دنبال ادغام شاخه عربستانی و یمنی القاعده ظهور کرد را به عنوان مرگبارترین شاخه این شبکه معرفی کرده است که از سوی اسامه بن لادن پایه گذاری شد.

این گروه از یمن به عنوان پایگاهی برای حمله به اهداف غربی از جمله تلاش برای بمبگذاری در یک هواپیمای آمریکایی در سال ۲۰۰۹ استفاده کرده است.

القاعده شبه جزیره عرب همچنین مسوولیت حمله سال گذشته به مجله شارلی ابدو در پاریس را پذیرفته که ۱۲ کشته بر جای گذاشت، هرچند تحلیلگران درباره دخالت مستقیم آن در این حمله ابراز تردید کرده‌اند.

ایالات متحده مرتبا شبه نظامیان القاعده در سراسر خاک یمن را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده و ظرف سال‌های گذشته بسیاری از رهبران سرشناس آن را کشته است.

XS
SM
MD
LG