لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

دهها نفر در شورش و آتش‌سوزی زندانی در مکزیک کشته شدند


رسانه‌های مکزیک روز پنجشنبه ۲۲ بهمن گزارش دادند که در جریان شورش و آتش‌سوزی در یک زندان پر جمعیت در شهر مونته‌ری واقع در شمال شرق این کشور ده‌ها نفر کشته شدند.

این حادثه درست چند روز قبل از بازدید پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان از زندان دیگری در شمال کشور اتفاق افتاد.

خبرگزاری رویترز از قول شبکه تلویزیون میلنیو در مکزیک گزارش می‌دهد که در جریان شورش در زندان «توپو چیکو» که قبل از بامداد روز پنجشنبه روی داد، حدود ۵۲ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند. گفته می‌شود که اقوام زندانیان در نیمه‌های شب صدای شلیک گلوله شنیده‌اند.

رییس این زندان به اقوام زندانیان گفته که در دو بخش از زندان درگیری روی داده و زندانیان تشک‌ها و یک انبار مواد غذایی را آتش زده‌اند. به گفته او تحقیق در مورد تعداد تلفات این شورش هنوز ادامه دارد.

این تازه‌ترین مورد از شورش‌های مرگبار در زندان‌های مکزیک است که معمولا جمعیت زندانی پرشمار و غالبا از اعضای گروه‌های رقیب قاچاق مواد مخدر در آن‌ها حبس هستند.

فرماندار ایالت نوئبو لئون که این زندان در آنجا قرار دارد، در توئیتی گفته است که اوضاع تحت کنترل قرار گرفته است. او فرار زندانیان را تکذیب کرد ولی در مورد جزییات این حادثه هیچ اطلاعاتی نداد.

به گفته رییس زندان بخش‌هایی که محل نگهداری زندانیان زن و سالخورده است آرام بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پاپ فرانسیس قرار است روز جمعه اولین دیدار خود را از مکزیک را آغاز کند. هفته آینده او از یک زندان در شهر سیوداد خوارز واقع در نواحی مرزی شمال کشور که یکی از خشن‌ترین شهرهای جهان است، بازدید خواهد کرد.

تصاویر شبکه‌های تلویزیونی در مکزیک نشان می‌دهد که خودروهای پلیس در خیابان‌های نزدیک زندان توپو چیکو در حال گشت هستند. خانواده زندانیان به سمت دروازه‌های زندان یورش برده و با سنگ به نگهبانان و نیروهای پلیس در اطراف زندان حمله کردند.

شبکه تلویزیونی میلنیو گزارش داد خانواده زندانیان که برای دیدار اعضای خانواده خود به زندان رفته‌اند می‌گویند تعدادی از زندانیان زخم‌های ناشی از سوختگی دارند.

یک گزارش حقوق بشری که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد اعلام کرد که تعداد زندانیان با جرم سنگین در این زندان ۲۵ درصد بیشتر از ظرفیت قانونی است و تاکید کرد این زندان نتوانسته از وقوع حوادث خشونت‌آمیز پیشگیری کند.

از مدت‌ها پیش اعضای باند تبهکاری «زتاس» در این زندان حبس بوده‌اند و ماه سپتامبر ۲۰۱۵ یکی از رهبران این باند به ضرب چاقو در زندان به قتل رسید.

سال ۲۰۱۲ در تبانی اعضای باند تبهکاری «زتاس» با گروهی از زندانیان برای فرار در یکی دیگر از زندان‌های ایالت نوئبو لئون ۴۴ نفر کشته شدند.

در سال ۲۰۱۳ در زندانی در ایالت سن لوئیس پوتوسی در مرکز مکزیک بر اثر شورشی که دلیل آن درگیری بین باندهای تبهکاری رقیب بود، حداقل ۱۳ نفر کشته و ۶۵ نفر مجروح شدند.

XS
SM
MD
LG