لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

«آلمان، آماج ترور»


برند گئورگ تام يکی از کارشناسان جنايات سازماندهی شده و تروريسم در جمهوری فدرال آلمان است و کتابهای متعددی در اين موارد نوشته است. اين نويسنده به عنوان کارشناس آزاد کار می کند، البته مقامات و موسسات دولتی آلمان مانند مدارس و دانشکده های پليس او را مرتب برای کنکاش و سخنرانی دعوت می کنند.

برند گئورگ تام در کتاب جديدش به نام «آلمان آماج ترور» تحليلات جالب و مهمی در خصوص راهبردهای تروريستهای جهادی ارائه نموده است.

تام می نويسد که مقامات دولتی آلمان مبارزه با تروريسم را جدی گرفته و در سال ۲۰۰۴ يک نهاد جديدی را به نام «مرکز مشترک دفاع در مقابله با تروريسم» احداث کرده اند. در موسسه مذکور چهل نهاد پليسی و امنيتی آلمان اطلاعات خود را هماهنگ کرده و با سازمان های دوست خارجی نيز همکاری می کنند.

تام از پليس فدرال آلمان نقل کرده و می نويسد که که از ابتدای سال ۲۰۰۹ به بعد، تعداد آلمانی هايی که در اردوگاه های تروريستی تعليم ديده اند، هر هفته زيادتر شده است. اين تروريست ها توسط فيلم های تبليغاتی با موفقيت حيرت انگيزی جوانان آلمانی و جوانان آلمانی زبان را دعوت می کنند که در مبارزات جهادی شرکت نمايند. امر مبرمی که مورد نظر نويسنده است، خطر بازگشت تروريست های اسلامی به آلمان است.

نويسنده حکايت اريک براينينگر را شرح می دهد. اين جوان آلمانی مسلمان شده، نام خود را عوض نموده و شبانه خود را عبدالغفار الآلمانی ناميد. او در يک ويدئو از قبل آمادگی خود را برای حرکات انتحاری اعلام کرده بود. عبدالغفار الآلمانی به افغانستان و پاکستان مسافرت نموده و با سازمان تروريستی «اتحاد جهاد اسلامی» رابطه بر قرار می کند و متعاقباٌ مشغول به تشکيل «گروه زاوئرلاند» در آلمان می شود.

سرانجام عبدالغفار الآلمانی همراه با سه آلمانی مسلمان ديگر در يک درگيری با سربازان پاکستانی کشده می شوند. يکی از جوانان آلمانی ترک تبار بوده است. آرزوی عبدالغفار الآلمانی تاسيس يک گروه «مجاهدين آلمانی طالبان» بوده است، که خوشبختانه تحقق نيافت.

تام می نويسد که مقامات کشور آلمان دقيقا نمی دانند که چند تروريست آلمانی در افغانستان و در ناحيه مرزی پاکستان حضور دارند. حضور آنها را در اينترنت می شود به راحتی رهيابی کرد ولی بعد فعاليت واقعی آنها هنوز فقط تخمين زده می شود. در بعضی از اردوگاه ها تروريستها به زبان آلمانی صحبت می کنند.

اين کارشناس مسائل تروريسم می نويسد که حيرت انگيز است که عده ايی از زنان آلمانی نيز به مناطق کوهستانی وزيرستان سفر می کنند، برای اينکه به تروريستها بپيوندند. گروه های القاعده در فيلم های تبليغاتی خود زنان و خردسالان آلمانی را دعوت می کنند که به مبارزه جهادی آنها بپيوندند.

مثلا همسر آلمانی يک جوان افغانی-آلمانی که در عمليات تروريستی کشته می شود، در يک ويدئوی تبليغاتی به زبان آلمانی می گويد: «من با سرافرازی اظهار می کنم. شوهر من برای خدمت به امت اسلام و همه مسلمانان زندگی فريبنده و پر تجمل خود را در آلمان پشت سر خود گذاشت.»

طبق گزارش تام، او در ادامه صحبت خود گفته است که شوهر او و خود او همراه با دخترشان مصمم بودند که «زندگی خود را در جهاد» طی کنند. او از مسلمانان التماس می کند که غمناک نباشند واز «خواهران» آلمانی خود در اين فيلم ويدئويی خواهش می کند که به مبارزه جهاد بپيوندند برای «زندگی در آزادی.»

تام مثال ديگری نيز می آورد از يک مسلمان آلمانی به نام يان شنايدر که در ابتدا برای آموختن زبان عربی به عربستان صعودی می رود. اين مرد مسلمان آلمانی عيال و فرزند خود را در عربستان صعودی تنها می گذارد و برای مبارزه جهادی به منطقه کوهستانی هندوکش ميرود. طبق گزارش برند گئورگ تام، پليس فدرال آلمان از حمله اين تروريست آلمانی به تاسيسات عرفی و نظامی آلمانی در افغانستان وحشت دارد.

در سال ۲۰۱۰ مقامات آلمانی در مورد تعليم تروريستی ده آلمانی در يمن گزارش می دهند. در همان سال دادستان شهر شتوتگارت در جنوب آلمان برای اولين بار تصميم می گيرد که جوانان مسلمانی که تفکر راديکال اسلامی را در آلمان تبليغ و ترويج می کنند تحت تعقيب قرار داده و مجازات کند.

اين دادستان تصميم می گيرد که تحقيقات بازرسی در خصوص ۱۰۰ آلمانی که تقاضای گرفتن بورس برای آموختن زبان عربی در شهر آلکساندريا در مصر کرده بودند، به عمل آيد. به نظر مامورين تحقيق و بازپرس پليس فدرال آلمان در مدرسه زبان مزبور درکی راديکال از اسلام تبليغ می شود که موجب راديکاليزه شدن افکار جوانان آلمانی می شود.

تام می نويسد که تا پايان سال ۲۰۰۹ تعداد آلمانی هايی که در کشورهای اسلامی راديکايزه شده بودند به ۱۸۵ نفر می رسيده است. در حدود نود نفر از آنها به آلمان برگشته اند، پانزده نفر از آنها در زندان هستند و در حدود ۷۵ نفر آنها تحت رصد مقامات پليسی قرار گرفته اند. البته تعداد جوانان راديکاليزه شده در آلمان امروز خيلی بيشتر شده است، بخصوص بعد از فعاليت تروريستهای عايش در سوريه.

برند گئورگ تام می نويسد که طبق ارزيابی پليس فدرال آلمان آلمانی هايی که مسلمان شده اند متاسفانه می توانند به خطر بسيار بزرگی برای امنيت کشور آلمان تبديل شوند.

XS
SM
MD
LG