لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

مراسم «گناه‌زدايی» ميليون‌ها هندو در آب‌های رود گنگ


روز يکشنبه، ۳۰ ميليون هندو در اجتماعی بی‌سابقه در مراسم مذهبی هندوها در رود گنگ شرکت کردند که مهمترين روز از مراسم دو ماهه «کومب ملا» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اجتماع ۳۰ ميليون نفر برای شست وشوی خود در آب رود گنگ تاکنون سابقه نداشته و انتظار می‌رود در طول هفته‌های آينده بيش از صد ميليون نفر در اين مراسم مذهبی شرکت کنند. هندويان معتقدند که با شست‌وشوی خود در آب رودخانه گنگ می‌توانند گناهان خود را پاک کنند.

مقامات محلی در شهر الله آباد که اين اجتماع در آنجا برگزار می‌شود اعلام کردند که مراسم روز يکشنبه، ۲۲ بهمن ماه بدون هيچ حادثه و يا مشکلی برگزار شده است. به گفته آنها تعداد کسانی که در اين مراسم شرکت کردند در غروب روز يکشنبه به حدود ۴۰ ميليون نفر رسيد.

به گفته مقامات نيروهای امنيتی و پليس برای حفظ نظم اين مراسم با مشکلات زيادی روبرو بودند و در طول روز يکشنبه فقط يک نفر به دلايل نامعلومی جان خود را از دست داده و فرد ديگری نيز به خاطر ازدحام جمعيت مجروح شده است.

صف افرادی که می‌خواستند وارد آب رود گنگ شوند به چندين کيلومتر می‌رسيد و به همين خاطر ماموران پليس از جمعيت می‌خواستند تا مدت زمان شست‌وشوی خود را کوتاه کنند تا نوبت به ديگران برسد.

مراسم مذهبی «کومب ملا» که ماه میلادی گذشته آغاز شده و تا ماه مارس ادامه خواهد داشت هر دوازده سال يک بار در شهر الله آباد برگزار می‌شود. مراسم مشابه ولی کوچکتری هر سه سال يک بار در نقاط ديگری در سراسر هند برگزار می‌شود.

مراسم امسال به نسبت موارد قبلی گسترده‌تر بوده و ستاره‌شناسان می‌گويند که موقعيت خاص ستارگان که فقط هر ۱۴۷ سال يکبار اتفاق می‌افتد به مراسم امسال اهميت خاصی داده است. به همين خاطر بسياری از پيشوايان مذهبی مردم را تشويق کردند که در مراسم امسال شرکت کنند.

مراسم شست وشو درمحل تلاقی رودخانه گنگ با رودخانه «يامونا» و آب رودخانه مقدس ديگری به نام «ساراواتی» انجام می‌شود. هندوها معتقدند که رفتن داخل آب اين رودخانه‌ها می‌تواند گناهان آنان را پاک کرده و آنان از چرخه تولد و حيات مجدد رها کند. به گفته پيشوايان مذهبی در يک چنين روزهايی امکان آمرزش و نجات روح انسان از هر زمان ديگری بيشتر است.

در مراسم روز يکشنبه بيش از هفت هزار مامور پليس و سی هزار داوطلب برقراری نظم و جلوگيری از وقوع هر گونه حادثه ای را برعهده داشتند. در اجتماعات مذهبی در هند معمولا تحت تاثير ازدحام جمعيت حوادث ناگواری روی می‌دهد.

زائران در چند دقيقه‌ای که نوبت به آنها می‌رسد کمی در آب رودخانه شنا می‌کنند، برخی حتی سر و صورت خود را در آب می‌شويند و برخی ديگر از آب آلوده رودخانه می‌نوشند يا مقداری از آن را با خود به سوغات می‌برند.

علاوه بر اکثريت جمعيت که از نقاط مختلف هند به اين مراسم می‌آيند می ‌وان هندويان ساکن نقاط مختلف جهان را نيز ديد که از بريتانيا، کانادا و يا استراليا برای شرکت در اين مراسم به هند آمده‌اند.

در روزهای مهم اين مراسم دو ماهه تعداد زيادی قطارهای مسافربری و اتوبوس از نقاط مختلف هند به سمت شهر الله آباد حرکت می‌کند. ارزيابی‌ها نشان می‌دهد که بودجه برگزاری اين مراسم در سال جاری حدود ۲۹۰ ميليون دلار بوده است.

با وجودی که رود گنگ برای پيروان دين هندو اهميت ويژه‌ای دارد طی دهه‌های اخير افزايش آلودگی‌های صنعتی و زباله و فاضلاب شهرها و روستاهايی که در ساحل اين رودخانه توسعه يافته‌اند آب گنگ را که در سرچشمه خود در هيمالایا بسيار زلال است به يک رودخانه به شدت آلوده بدل کرده است.
XS
SM
MD
LG