لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

سفارت ايتاليا، حافظ منافع کانادا در ايران معرفی شد


نزديک به ۱۰ روز پس از قطع رابطه کامل ديپلماتيک کانادا با ايران، وزير خارجه اين کشور، ايتاليا را حافظ منافع خود در ايران معرفی کرده و گفت دولت ايتاليا، مسئوليت حفاظت منافع شهروندان کانادايی در ايران را پذيرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بـرد، وزير خارجه کانادا، روز دوشنبه گفت: «دولت ايتاليا پذيرفته است که در موارد اضطراری مربوط به شهروندان کانادا که در ايران نياز به خدمات کنسولی پيدا می‌کنند، و همچنين در امور ديگر، از آنها پشتيبانی کند.»

ايران و کاناد در سه دهه گذشته راوبط پر فراز و نشيبی داشته اند. اما به نظر می رسد جرقه اختلاف اخير ميان دو کشور زمانی زده شد که حميد محمدی، کنسول و فرستاده فرهنگی سفارت ايران در اتاوا در گفت و گو با نشريه فارسی زبان «ايرانيان خارج از کشور» چاپ تهران گفته بود که ايرانی تباران مقيم کانادا «مقام های کليدی و بلندپايه را اشغال کنند» و «در برابر ذوب شدن در فرهنگ غالب کانادايی مقاومت کنند.»

به نوشته سايت «ايرانيان خارج از کشور»، آقای محمدی گفته بود بايد ««رشد جمعيت ايرانی کانادايی ناشی از زاد و ولد، ضرورت يک برنامه ريزی منسجم‌تر فرهنگی برای گسترش ارتباط و تقويت هويت فرهنگی اين جمعيت رو به رشد را آشکارتر می‌سازد. بديهی است جمعيت بزرگ مهاجرين ايرانی صرفا در صورت برنامه‌ريزی جامع می‌تواند به عنوان يک مزيت در خدمت منافع ايران عزيز باشد.»

اين اظهارات با واکنش تند جان بيرد، وزير امور خارجه کانادا، روبرو شد که اوايل ژوئيه به خبرنگاران گفت: «ايرانی تباران مقيم کانادا برای يک زندگی بهتر ايران را ترک و به کانادا کوچ کرده اند. مداخله سفارت ايران در آزادی هايی که ايرانيان در کانادا از آن ها بهره مند می شوند،
کاملاً با ماموريت ديپلماتيک سفارت مغايرت دارد.»

اين واکنش با پاسخ مطبوعاتی سفارت ايران در اتاوا روبرو شد و کامبيز شيخ حسينی، کاردار ايران، در بيانيه ای اعلام کرد که اين مصاحبه مطبوعاتی مربوط به «سپتامبر سال ۲۰۱۱» است و تاکيد کرد که در هيچ جای مصاحبه گفته نشده که ايران اقدام به «استخدام اقليت ايرانی های مقيم کانادا» کند.

دولت کانادا در زمان قطع رابطه با ايران، اعلام کرد که به دليل تهديدهای ايران برای صلح و امنيت بين المللی و همچنين نقض حقوق بشر، روابط خود را با تهران قطع کرده است. اتاوا به ديپلمات های ايرانی پنج روز فرصت داد تا خاک اين کشور را ترک کنند.

ژان برونو، سخنگوی وزارت خارجه کانادا، در گفت و گو با راديو فردا دلايل قطع رابطه با ايران را چنين عنوان کرده است: حمايت از دولت بشار اسد در سوريه؛ ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ايران؛ اقدامات تبعيض نژادی دولت ايران عليه اسرائيل؛ سابقه وحشتناک دولت ايران در نقض حقوق بشر که يکی از بدترين ها در جهان به شمار می رود؛ پناه دادن به گروههای تروريستی؛ ناديده انگاشتن آشکار تعهد خود به کنوانسيون ژنو که موجب نگرانی نسبت به امنيت و سلامتی ديپلمات های کانادا در ايران شده بود.»

آقای برونو گفته بود: «دولتی که سفارت خود را به طور دائم يا موقت می بندد می تواند با تاييد کشور ميزبان يک دفتر حافظ منافع معين کند. برای اين کار يک کشور سوم بخشی از ملک و امکانات خود را می تواند در اختيار آن قرار دهد. ما به سفارت ايران در کانادا قبلا گفته ايم تا يک دفتر حافظ منافع به جای سفارت پيدا کند.»
XS
SM
MD
LG