لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

شکستن طلسم ۴۰ ساله، به محمد خاکپور سپرده شد


برای تیم ملی فوتبال امید ایران در فاصله‌ای کوتاه، سرمربی دیگری انتخاب شده است. محمد خاکپور در فاصله سه ماه تا دور نخست از مرحله مقدماتی بازی‌های المپیک در منطقه آسیا، هدایت این تیم را برعهده گرفته است.

پس از اینکه این تیم با هدایت «نلو وینگادا» در بازی‌های آسیایی اینچئون حذف شد، «زلاتکو کرانچار» جای او را او گرفت اما «کمیته تایید صلاحیت مربیان خارجی» در وزارت ورزش، با حضور کرانچار در ایران مخالفت کرد.

علی رغبتی دبیر این کمیته در برنامه ۹۰ گفت: «کرانچار در رختکن تیم سپاهان مشروبات الکلی استفاده کرده بود. او از تیم ملی مونته نگرو نیز برای همین کنار گذاشته شد. فیفا مصرف الکل در ورزشگاه‌ها را ممنوع کرده. ضمن اینکه این رفتار با فرهنگ ما مغایرت داشت.»

در پی حذف کرانچار، حبیب کاشانی مدیر تیم امید از سمت خود استعفا داد. در ادامه، «هومن افاضلی» هم حاضر نشد به عنوان سرمربی موقت، تیم امید را هدایت کند. محمد خاکپور مدیر فنی تیم امید نیز مانند کاشانی از مسئولیت خود کناره‌گیری کرد.

اين در حالی است که قرعه‌کشی مرحله اول رقابت‌های مقدماتی المپيک ۲۰۱۶ برگزار شده و ايران با عربستان، نپال، افغانستان و فلسطين هم‌گروه‌ است. اين مسابقات از روزهای ابتدايی فروردين سال آینده به ميزبانی ايران برگزار می‌شود و تيم‌های اول به همراه شش تيم برتر دوم در گروه‌های دهگانه، به مرحله دوم راه پيدا می‌کنند.

محمد خاکپور بازيکن و کاپيتان سابق تيم ملی ايران، سابقه حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ را دارد. او همراه با تيم ملی، عنوان سوم جام ملت‌های آسيا در سال ۱۹۹۶ را کسب کرد. دو سال بعد هم همراه با تيم ملی فاتح بازی‌های آسيايی شد و تک گل ملی خود را نيز در همين مسابقات مقابل تاجيکستان زد.

خاکپور با سابقه بيش از دهسال عضويت در تيم ملی، سال ۱۳۷۸ در برابر مکزيک آخرين بازی ملی‌اش را انجام داد و و رکورد ۵۲ بازی را به ثبت رساند.

او سابقه حضور در پاس تهران، پرسپوليس، بهمن کرج، وان اسپور ترکيه ،گيلانک سنگاپور و مترو استارز آمريکا را دارد. مدتی هم در آمريکا به مربيگری در رده‌های سنی پايه پرداخته است.

خاکپور رابطه‌ خوبی با مايلی کهن دارد و روز زندانی شدن مربی‌اش نيز تا لحظه آخر کنارش بود، سال ۸۵ دستيار مايلی کهن در تيم فولاد خوزستان شد، چهار سال بعد هم تجربه ناموفقی در استيل آذين داشت.

او از سوی فدراسيون فوتبال، وارث تيمی شده که مردانی چون حسن حبيبی، اگون کوردس (آلمان)، مهدی مناجاتی، محمد مايلی‌کهن، حسين فرکی، وينگو بگوويچ و عليرضا منصوريان دوران فعاليت در آن را همگی با ناکامی سپری کرده‌اند.

تیم امید ايران آخرين بار در المپيک ۱۹۷۶ مونترال بازی کرده است. حالا در گام اول از مسير طولانی تا المپيک، عربستان سخت‌ترين رقيب ايران است. لورنزو آنتولی از اسپانيا مدتی است هدايت عربستان را بر عهده گرفته و برنامه‌های تدارکاتی منسجمی را پيگيری می‌کنند. آنها آخرين بار در المپيک ۱۹۹۶ آتلانتا حضور داشتند.

فلسطین هم در بازی‌های آسیایی عملکرد خوبی داشت. مقابل عمان و تاجیکستان به پیروزی رسید و با وجود شکست مقابل سنگاپور از گروه خود صعود کرد. گرچه در مرحله حذفی با چهار گل به ژاپن باخت.

افغانستان در رده امید هیچ‌گاه موفق نبوده است. هدایت این تیم به عهده «خداداد ظاهر» است. نپال هم با سرمربیگری استفانوفسکی از آمریکا به تهران خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG