لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

اولين واکسن مالاريا سال آينده به بازار می‌آيد


پشه‌بند در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری و مقابله با بیماری مالاریاست
پشه‌بند در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری و مقابله با بیماری مالاریاست
يک شرکت داروسازی بريتانيايی به نام «گلازکو اسميت کلاين» پس از آزمايش يک واکسن جديد روی شماری از کودکان در آفريقا که نشان داد موارد ابتلا به مالاريا را به نصف کاهش می‌دهد قرار است، در صورت گرفتن مجوز لازم، آن را سال آينده به بازار عرضه کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين واکسن که «آرتی‌اس» نام‌گذاری شده پس از يک مجموعه آزمايش‌های بالينی که ۱۸ ماه طول کشيد، نشان داده است که ميزان ابتلای نوزادان به بيماری مالاريا را حدود يک چهارم کاهش می‌دهد.

اين شرکت داروسازی بريتانيایی که حدود سه دهه مشغول تحقيق برای ساخت اين واکسن بوده است در بيانيه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد به زودی اطلاعات مربوط به دستاوردهای اين داروی جديد را به «آژانس پزشکی اروپا» که نهاد ناظر بر کيفيت و ثبت داروهای جديد است ارائه دهد.

در اين بيانيه آمده است که سازمان بهداشت جهانی نيز اعلام کرده که اگر اين واکسن جديد توسط «آژانس پزشکی اروپا» تاييد شود نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد تجويز آن را از سال ۲۰۱۵ آغاز خواهند کرد.

خبرگزاری رويترز يادآوری می‌کند که سالانه صدها هزار نفر بر اثر ابتلا به بيماری مالاريا جان خود را از دست می‌دهند که بيشتر آنها را نوزادان و کودکان ساکن کشورهای آفريقايی تشکيل می‌دهند. دانشمندان علوم پزشکی می‌گويند يک واکسن موثر بهترين راه مقابله با اين بيماری و ريشه‌کن کردن آن است.

نتايجی که از آزمايش اين واکسن جديد در سال گذشته منتشر شد نشان داد که ميزان تاثيرگذاری آن، آن طور که تصور می‌شد نيست. در پايان آزمايش اين واکسن در مورد بيش از شش هزار نوزاد يک تا چهار ماهه مشخص شد احتمال ابتلا آنها به بيماری مالاريا را حدود ۳۰ درصد کاهش داده است.

اطلاعاتی که در روزهای اخير در مورد اين واکسن منتشر شده نتيجه آزمايش‌های بالينی روی بيش از ۱۵ هزار نوزاد و کودک ساکن آفريقاست. اين بزرگ‌ترين آزمايش بالينی و ميدانی است که تاکنون با يک داروی جديد در قاره آفريقا انجام شده است.

بخشی از هزينه‌های اين آزمايش‌های گسترده توسط نهاد خيريه‌ای به نام «طرح واکسن مالاريا» تامين شده است که جزء مجموعه سازمان‌های خيريه «بيل و ملیندا گيتس» است.

خبرگزاری رويترز می‌افزايد که اطلاعاتی که از مراحل قبلی آزمايش‌های مربوط به اين واکسن جديد منتشر شده بود نشان می‌داد که ميزان تاثيرگذاری آن روی نوزادان حدود ۶۵ درصد و روی نوزادان پنج تا هفده ماهه حدود ۵۰ درصد است. در اطلاعيه‌های بعدی نيز مديران اين پژوهش خبر دادند که تاثير آن روی کودکان بالای چهار سال حدود ۱۷ درصد است.

با وجود محدود بودن کارايی اين واکسن، مسئولان شرکت داروسازی و نهاد خيريه‌ای که در اين طرح مشارکت کرده است می‌گويند که به کارگيری اين واکسن در کنار ساير روش‌های موجود برای مقابله با مالاريا می‌تواند به کنترل موثرتر اين بيماری کمک زيادی کند.
XS
SM
MD
LG