لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

سايه‌ روشن‌ها در پيشينه مديرعامل جديد پرسپوليس


يک روز پس از معرفی اعضای جديد هيات مديره باشگاه پرسپوليس، مديرعامل اين باشگاه نيز انتخاب شد و «عليرضا رحيمی» سکان مديريت پرسپوليس را برعهده خواهد گرفت. پس از رفتن محمد رويانيان با حدود ۴۰ ميليارد تومان بدهی به روايت حسابرسان وزارت ورزش، اداره پرسپوليس به علی پروين سپرده شد.

علیرضا رحيمی پيش از اين مديرعاملی باشگاه سپاهان را بر عهده داشت که به خاطر اختلاف با هيات مديره از اين سمت کناره‌گيری کرد. او حاضر به قبول پيشنهاد هيات مديره در خصوص انتخاب مجدد امير قلعه‌نويی به عنوان سرمربی سپاهان نشده بود.

عليرضا رحيمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعيت علی دايی گفت: «شايد ترکيب کادر فنی حالا مشخص نشود. بايد ببينيم چه اتفاقاتی پيش خواهد آمد. الان برای ما مهم‌ترين موضوع شرايط اقتصادی است و سپس به مسائل ديگر فکر خواهيم کرد. بايد اول مشکلات اقتصادی را حل کنيم. بايد ۴۰ يا ۵۰ ميليارد تومان به تيم تزريق کنيم تا مشکلات حل شود.»

آقای رحيمی در ادامه گفت: «باشگاه بايد روی پای خود بايستد. اگر قرار است من ۵۰ ميليارد فقط خرج تيم فوتبال کنم هيچ فايده‌ای ندارد. دايی يا هر کسی کادر فنی پرسپوليس بود، ما موظف هستيم مشکلات آن‌ها را برطرف کنيم. نبايد اجازه دهيم فکر کادر فنی مشغول مسائل حاشيه‌ای شود. بايد هر‌کس در پرسپوليس فکرش به کار خودش باشد.»

مديرعامل پرسپوليس در يک نگاه

علیرضا رحيمی فوتبال را از تيم پايه سپاهان در سال ۱۳۴۸ شروع کرد. سال ۵۲ به تيم اصلی دعوت شد تا در جام تخت جمشيد بازی کند. او از نخستين دوره جام تخت جمشيد با هدايت محمود ياوری، عضو اين تيم بود.

۱۲ سال برای تيم سپاهان توپ زد و هرگز تيمش را تغيير نداد. اين مهاجم اصفهانی در ۳۵۹ بازی به ميدان رفت و به روايت سايت سپاهان، ۹۸ گل به ثمر رساند. سپاهان دهه ۵۰ با نام بازيکنانی چون او، مسعود تابش، محمود يزدخواستی، حميد نديميان، رسول خوروش، محمد برزمهری و منوچهر کبيريان معنا می‌يافت.

يک سال بعد به عنوان عضو کميته فنی باشگاه سپاهان انتخاب شد و پنج سال در اين پست مشغول به کار بود. او که مديرکلی تربيت بدنی استان اصفهان را در کارنامه دارد، سال ۷۲ به عنوان رييس فدراسيون هندبال انتخاب شد. عضويت در شورای برون مرزی سازمان تربيت بدنی و نايب رييسی کنفدراسيون هندبال آسيا را هم در کارنامه دارد.

اسفند ۸۸ با وجود اينکه در تاريخ برای چهار سال ديگر به عنوان رييس فدراسيون هندبال انتخاب شده بود، از سمت خود استعفا کرد که در ادامه به ابهامات اين ماجرا اشاره شده است.

مرداد ۹۰ با استعفای محمدرضا ساکت، مديرعامل باشگاه سپاهان شد. در هفته‌های نخست، سکوهای ورزشگاه ملتهب بود و شعارهايی عليه او سرداده می‌شد. اما اوضاع به تدريج تغيير کرد و در زمان مديريت او سپاهان اصفهان به مقام قهرمانی در ليگ برتر و جام حذفی رسيد.

برونو سزار، جواهير سوکای، اروين بولکو، محمدرضا خلعتبری، محمد غلامی، فرشيد طالبی و شهاب گردان از جمله خريدهای موفق دوران مديريت او در سپاهان هستند.
اسفند ۹۰ در انتخابات فدراسيون فوتبال به عنوان نماينده باشگاه‌ها، عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال شد.

«استعفای رحیمی از فدراسیون هندبال، اجباری بود»

کامران رهبری، که نايب رييس علیرضا رحیمی در فدراسيون هندبال بود، به راديو فردا گفت: «آقای رحیمی هنگام مديريت تربيت بدنی اصفهان به خاطر شکايت استانداری وقت به اتهام اختلاس به زندان افتاد. آقای هاشمی‌طبا پيگير کارش بود. وساطت مرتضی قربانی سردار سپاه و مسئول بنياد حفظ آثار و ارزش‌های جنگ نيز نتيجه داد. آزاد شد و با انتصاب در هندبال، به تهران نقل مکان کرد.»

کامران رهبری در ادامه گفت: «علیرضا رحیمی، مديری ورزشی است با پشتکار خوب و آينده‌نگر. اهل لابی است. همزمان رييس ورزش شهرداری تهران بود تا زمان آقای الويری. درگيری اصلی ايشان در اصفهان با مهندس ترکان و اسلاميان و همچنين تاج بود که هنوز ادامه دارد.»

کامران رهبری در همين حال تاکيد می‌کند استعفای رحيمی از ادامه رياست بر فدراسيون هندبال، خودخواسته نبود، بلکه اجباری بود. زيرا رييس کميته المپيک لبنان به قراخانلو رييس وقت کميته المپيک ايران، اسنادی درباره تلاش رحيمی برای تبانی در نتايج هندبال آسيا ارائه کرده بود که منجر به برکناری‌اش شد.

کامران رهبری افزود: «فقط رحيمی از ايران برکنار نشد. همزمان نهار العصفور از کويت رييس اجرايی هندبال آسيا که مقام مافوق رحيمی بود نيز از سوی شورای المپيک آسيا مادام العمر محروم شد.»

هيات مديره جديد پرسپولیس در يک نگاه

حميد استيلی و محمد زادمهر پيشکسوتان باشگاه هستند. مصطفی سليمی از شهردارهای مناطق که گزينه اصلاح طلبان بود برای شهرداری تهران. مهدی خواجه‌وند نيز حقوق‌دان است. علی پروين سرپرست پيشين باشگاه در هيات مديره جديد حضور ندارد.

از «حميدرضا سياسی» سوابق کاری مشخصی که قابل دسترسی باشد به دست نيامد اما گفته می‌شود از معتمدين محمود گودرزی وزير ورزش است.

محمدابراهيم کاظم‌پور سابقه مديرعاملی توليد مسکن بنياد مستضعفان، شرکت بين‌المللی توسعه ساختمان، مديرعاملی و عضويت در هيات مديره هولدينگ بهمن را دارد.

علی‌اصغر مونسان مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی که با حکم قاليباف، مدير عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شد. فارغ‌التحصيل مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شريف است. دارای مسئوليت‌ اجرايی در فاز اول منطقه پارس جنوبی بوده و آخرين مسئوليت او در دولت جديد، با حکم اسحاق جهانگيری معاون اول رييس جمهوری بود که به عنوان مدير عامل سازمان منطقه آزاد کيش تعيين شد.

وزير ورزش در حکم اعضای جديد هيات مديره، خواستار تحقق هفت مورد شده که شامل ارتقا جايگاه باشگاه در سطح آسيا، بهره‌گيری از تجارب نخبگان، کشف استعدادها، علمی کردن صنعت ورزش، تحقق انتظارات هواداران، رفع مشکلات حقوقی باشگاه و جذب منابع مالی پايدار می‌شود.

پيش از اين جمشيدی، اکبری، نامی، رويانيان و پروين اعضای هيات مديره پرسپوليس بودند. جمشيدی همزمان رييس هيات مديره باشگاه پيکان نيز بود.

اکبری در دولت قبلی معاونت جوانان وزارت ورزش را برعهده داشت. نامی وزير ارتباطات دولت احمدی‌نژاد بود و رويانيان هم از نظامیان بود که در دولت احمدی‌نژاد به فوتبال آمد.
XS
SM
MD
LG