لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

يک دادستان ترکيه که به گروگان گرفته شده بود، کشته شد


تصویر گروگانگیران از دادستانی که به گروگان گرفتند و بعد کشته شد
تصویر گروگانگیران از دادستانی که به گروگان گرفتند و بعد کشته شد

مقامات ترکيه اعلام کردند يک دادستان اين کشور که از سوی یک گروه چپ‌گرای افراطی به گروگان گرفته شده بود، در پی جراحات وارده کشته شده است.

به گزارش روز ۱۱ فروردين خبرگزاری رويترز، يک مقام بيمارستان «فلورانس نايتينگل» در استانبول به شبکه تلويزيونی «سی‌ان‌ان ترک» گفت: «وقتی او را به بيمارستان رساندند، تمام کرده بود. ما هرکاری از دستمان بر می‌آمد انجام داديم ولی ديگر دير شده بود».

رويترز همچنين گزارش داده که دفتر نخست وزيری و دفتر وزير خارجه ترکيه، کشته شدن اين دادستان را تاييد کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی «آناتولی» و تلويزيون دولتی «تی. آر. تی» ترکيه نام دادستان را «مهمت سليم کيراز» اعلام کردند.

دو گروگانگير به دفتر اين دادستان رفته و به مدت شش ساعت او را گروگان گرفته بودند که هر دو پس از حمله پليس به دفتر دادستان کشته شدند.

پس از اعلام خبر گروگان‌گيری، خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی نوشت مذاکره کنندگان پليس در حال مذاکره با گروگانگيران هستند تا مراتب آزادی اين دادستان را فراهم کنند.

پيشتر گزارش شده بود که در جريان مذاکره با گروگان‌گيران، «اميد کوکاساکال» ریيس انجمن وکلای استانبول هم حضور دارد.

اين گزارش حاکی است هنوز مشخص نيست مهاجمان چطور توانسته‌اند سلاح‌های خود را وارد ساختمان کنند.

«مهمت سلیم کیراز» مسئول رسيدگی به مرگ يک نوجوان ترکيه‌ای بود که گفته شده در طول تظاهرات ضددولتی سراسری در سال ۲۰۱۳ بر اثر شليک گلوله گاز اشک‌آور پليس ترکيه کشته شد.

يک وب سايت نزديک به گروه چپ‌گرای «حزب‌ جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق» اعلام کرد که شبه نظاميان عضو اين سازمان ظهر روز سه شنبه «مهمت سليم کيراز» را گروگان گرفتند و به مقام‌های ترکيه سه ساعت وقت دادند تا پنج خواسته آن‌ها را، از جمله مجبور کردن نيروهای پليس مسئول مرگ اين نوجوان به اعتراف به قتل وی برآورده کنند.

اين گروه همچنين خواسته بود که اين نيرو‌ها در «دادگاه‌های خلق» محاکمه شوند و مقام‌های دادگاه از تحقيقات و رسيدگی به پرونده افرادی که در تظاهرات عليه مرگ اين نوجوان شرکت داشتند، دست بردارند.

اين وب سايت همچنين تصاويری را از يک مرد منتشر کرد که يک سلاح به سمت سر مردی ديگر نشانه رفته است و پشت سر او نيز پوسترهايی از اين گروه قرار دارد.

«اورهان کاپيچی» معاون دادستان ترکيه تاييد کرد که اين اتفاق با تحقيقات «مهمت سليم کيراز» درباره مرگ نوجوان ترکيه‌ای ارتباط دارد.

حزب جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق که درصدد ايجاد يک دولت سوسياليستی است از سوی ترکيه، آمريکا و اتحاديه اروپا در فهرست سازمان‌های تروريستی آمده است.

اين گروه تاکنون چند حمله پراکنده انجام داده است، از جمله بمبگذاری انتحاری در سفارت آمريکا در سال ۲۰۱۳ که منجر به مرگ يک نگهبان شد. اين گروه در دهه ۱۹۷۰ بيشتر فعال بود.

XS
SM
MD
LG