لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

انتشار اخباری درباره «اعمال غیراخلاقی در مورد فوتباليست های نوجوان شهرستانی»


ناصر فریادشیران
ناصر فریادشیران
با گذشت يکسال از برخی افشاگری ها درباره اتفاقات غير اخلاقی در تعدادی از مدارس فوتبال در ايران، اين ماجرا مجدداً با پوشش رسانه ای مواجه شده است.

سه ماه پیش نيز يکی از برنامه های ورزشی راديو در صداوسيما به موضوع فساد در فوتبال اختصاص داشت. مهمانان اين برنامه ابوالحسن شيرازی رييس هيات فوتبال استان تهران و ناصر فرياد شيران بودند. همان روز در نشريات ورزشی مطلبی منتشر شده بود درباره يک مربی که پانزده شاگرد نوجوانش را وادار کرده به يکديگر تجاوز کنند. موضوعی که در همين برنامه راديويی مطرح شد.

مدتی پيش از آن هم ماموران دايره ۱۶ پليس آگاهی تهران، پرونده‌ای تشکيل داده بودند درباره فردی که خود را مربی تيم پاس معرفی کرده و به تعدادی از نوجوانان علاقمند به فوتبال تجاوز کرده بود. او طبق گزارش اداره آگاهی، به اين نوجوانان می گفت: «برای تقويت قوای بدنی و تحمل تمرينات سخت بدنسازی لا‌زم است که با من ارتباط جنسی داشته باشيد.»

ناصر فرياد شيران، از مربيان فوتبال ايران که سابقه حضور در ليگ برتر همراه با تيم نفت تهران را هم دارد، معتقد است که صحبت ها، افشاگری ها و اسناد ارائه شده در اين زمينه مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

اين مربی با سابقه در محل نمايشگاه بين المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با اشاره به افشاگری های سال قبل گفته است: «از برخی دستگاه ها مانند مجلس با من تماس گرفتند و پرسيدند آيا برای صحبت هايم سند دارم؟ من هم تاييد کردم که حرف هايم مستند بوده اما در نهايت اتفاق خاصی رخ نداد.»

با نگاهی به ساختار جذب بازيکن در تيم های نونهالان و نوجوانان در ايران و مقايسه آن با تيم های اروپايی، به نظر می رسد امکان تشديد فساد را نه افراد ناسالم، بلکه خود باشگاه ها مهيا می کنند.

زيرا برخی از تيم های مطرح در فوتبال ايران به دليل ناآگاهی و عدم تخصص مديران و همچنين تمرکز روی رده سنی بزرگسالان، رغبت و فرصتی برای فعاليت در رده های سنی پايه ندارند. به همين خاطر اين رده های سنی باشگاه خود را به مزايده می گذارند يا بدون تعبيه فيلترهای نظارتی، واگذار می کنند.

به اين معنا که عده ای تيم های نونهالان، نوجوانان و جوانان اين باشگاه ها را با مبالغی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان خريداری می کنند.

سپس در روزنامه ها برای تست در اين تيم ها آگهی می دهند. متن آگهی ها نيز تکراری است. معمولاً با اين مضمون که تمرينات زير نظر برترين مربيان داخلی و حتی خارجی انجام خواهد شد. برای پرورش سريع و حضور در ليگ برتر و در آينده ای نزديک، ترانسفر و انتقال به باشگاه های خارجی.

طبيعتاً شمار زیادی از نوجوان برای ثبت نام به باشگاه مربوطه مراجعه می کنند. فقط برای تست از هر بازيکن، مبالغی از ۵ هزار تا ۲۰ هزار تومان و چه بسا بيشتر اخذ می شود و اين افراد (اجاره کنندگان باشگاه)، در زمان همين تست ها کل هزينه پرداختی به باشگاه را به حساب خود باز می گردانند.

ناصر فريادشيران مدير اسبق آکادمی فوتبال باشگاه استقلال با ناسالم دانستن برخی از اين افراد، به سايت خبری ورزش ايرانی گفته است: «بازيکنی از شهرستان به تهران می‌آيد. به او تجاوز می شود در حالی که فيلم و عکس هم گرفته شده. به اين ترتيب بازيکن ۱۴ ساله ای که ممکن است يک استعداد فوتبالی باشد، اسير دست اين افراد می شود و هر کاری که آنها بخواهند را انجام می دهد.»

درباره نابسامانی های موجود در فضای فوتبال نوجوانان در ايران، برنامه تلويزيونی ۹۰ هم گزارشی تهيه و پخش کرد. مشخصاً به بحث تجاوز و سوءاستفاده جنسی از نوجوانان اشاره ای نشد، اما اسنادی از سوءاستفاده های آشکار مالی از نوجوانان فوتباليست شهرستانی پخش شد. با اين حال باز هم مراجع قضايی و ورزشی، واکنش مشخصی بروز ندادند.

برخورد نکردن با ريشه های فساد در فوتبال، موضوعی است که مورد اعتراض برخی مربيان فوتبال از جمله مجيد جلالی نيز بوده است. هفته گذشته عبدالله ويسی سرمربی پيکان نيز به باج خواهی صريح يکی از رسانه های ورزشی اشاره کرد.

ناصر فريادشيران در اين باره می گويد: «مگر درباره پول های رد و بدل شده به صورت غير قانونی در فلان باشگاه افشاگری صورت نگرفت؟ همان فرد هم اکنون در همان پست و همان باشگاه مشغول است. زيرا عزمی برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود ندارد.»
XS
SM
MD
LG