لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

حمله یک بمبگذار انتحاری به ساختمان وزارت کشور در کابل


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:50 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳:

در افغانستان و پس از حمله يک بمبگذار انتحاری به ورودی ساختمان وزارت کشور، تدابير امنيتی افزايش يافته است. اين بمبگذار انتحاری يونيفورم نظامی به تن داشت و در پی اين حمله دستکم شش تن کشته و شماری هم زخمی شدند. اين حمله در ادامه موج حمله‌هايی است که در هفته‌های اخير و با نزديک شدن به موعد برگزاری انتخابات رياست جمهوری، تشديد يافته است. طالبان از قبل اعلام کرده مخالف برگزاری انتخابات رياست جمهوری است و حملاتی را با هدف برهم زدن آن دنبال خواهد کرد.

همچنين نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور افغانستان در کابل اعلام کرد هيچ‌گونه دخالت خارجی در برگزاری انتخابات رياست جمهوری افغانستان وجود ندارد. «يان کوبيس» بر اهميت انتخابات تاکيد کرده و گفت مردم افغانستان نبايد از انداختن رای خود به صندوق در هراس باشند.

در عراق، کمپين برگزاری انتخابات پارلمانی به صورت رسمی آغاز شد. در شهر کرکوک در شمال عراق، پلاکاردها و تصاوير و پوسترها و شعارهای کانديداها به چشم می‌خورد. نوری المالکی، نخست وزير فعلی عراق اميدوار است برای دور سوم هم بتواند در صورت پيروزی حزبی، مقام نخست وزيری را در اختيار گيرد. انتخابات پارلمانی عراق، پايان ماه آوريل، ماه جاری ميلادی، حدود چهارهفته ديگر قرار است برگزار شود.

در پاکستان، فرماندار استان خيبر پاختونخوا اعلام کرد برای حفظ جان کسبه و تجار، به آن‌ها اجازه حمل اسلحه خواهد داد. اين بيانيه پس از جلسه برخی از نمايندگان تجار با فرماندار برگزار شد که در آن نگرانی‌ها از ناامنی عليه تجار و بازرگانان و مغازه داران را اعلام کردند. آدم‌ربايی در نواحی شمال پاکستان افزايش يافته و مقامات برای ساکنان، جواز حمل اسلحه صادر می‌کنند.

همچنين در پاکستان، مقامات رسمی دولت محلی در پيشاور در محلی عمومی حاضر شده و به طور مستقيم با ساکنان در مورد مشکلات آن‌ها گفت وگو کردند. شماری از وزيران و مقامات اجرايی محلی در اين ملاقات حضور داشتند.

در قزاقستان، شماری از مردم در مقابل بانک مردمی آلماتی تجمع کرده و خواستار توضيح در موردبرخی گزارش‌ها شدند که گفته بود بدهی‌های وام مسکن برخی از صاحبان مسکن بخشيده شده است. اين صاحبان ملک از بانک خواستند فهرستی که بر اساس آن چنين بخششی صورت گرفته، اعلام شود. در چندماه گذشته صاحبان ملک با وام بانکی اعتراض‌های زيادی نسبت به نحوه بررسی وام‌ها و نرخ بهره نشان داده‌اند.

در قرقيزستان، بستگان ۹۰ تن از کشته‌شدگان ناآرامی‌های مردمی سه سال پيش که در آن حکومت وقت سرنگون شد، در بيشکک تظاهرات کردند. اين اعتراض پس از آن انجام شد که دادستان کل، ۲۸ تن از نيروهای ويژه را از اتهام شليک به سمت معترضان، تبرئه کرد. يکی از مشاور رييس جمهوری فعلی قرقيزستان از معترضان خواسته دست به خشونت نزنند و اعتراض خود را به شکل مدنی دنبال کنند.

در مسکو، شماری از صاحبان حساب در «مستر بنک» روسيه که در حال حاضر تعطيل شده، در مقابل پارلمان تجمع کرده و خواستار بازگرداندن موجودی حساب خود در اين بانک شدند. معترضان می‌گويند مقامات دولتی بايد موجودی و اموال اين بانک را تصاحب کرده و پس از فروش، پول صاحبان حساب را به آن‌ها برگردانند. مستر بنک در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی پس از متهم شدن به فسادمالی، تعطيل شد.

در عراق، دانشجويان مهندسی دانشگاه بصره، به رغم اين که رييس دانشگاه گفته بود مراسم روز دانشگاه را برگزار نکنند، در دانشکده‌های مختلف برگزار کردند. مراسم سال گذشته دانشجويان به دليل شکل غربی آن، از سوی رييس دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

همچنين در دهوک در شمال عراق، هزاران آشوری روز آيينی طبق تقويم بابلی را گرامی داشتند. اين مراسم که مقارن با روز اول آوريل است، با رقص و خوشحالی طرفداران انجام می‌شود. نزديک به ۳۰۰ هزار آشوری در عراق زندگی می‌کنند.

در ترکمنستان، مراسم ورزشی که از سوی دولت به مدت يک ماه برگزار می شود، در عشق آباد شروع شد. اين مراسم سال گذشته برای يک هفته بود اما رييس جمهوری ترکمنستان امسال دستور داده اين مراسم طولانی‌تر شود.

در گرجستان، مراسم روز جهانی اوتيسم به در قالب فعاليت‌های مختلف برگزار شد. دانش‌آموزان مدرسه دولتی نيازهای ويژه، هدايايی از سوی مقامات رسمی آموزش و پرورش، دريافت کردند.
XS
SM
MD
LG