لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

سازمان ملل درباره غزه: احتمال ارتکاب جنایات جنگی از سوی طرفین


نمایی از جنگ غزه در سال ۲۰۱۴
نمایی از جنگ غزه در سال ۲۰۱۴

گزارش سازمان ملل متحد در بررسی جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ می‌گويد هم اسرائيل و هم شبه‌نظاميان فلسطينی ممکن است مرتکب جنايات جنگی شده باشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در اين گزارش که روز دوشنبه یکم تیر منتشر شد، گفته شده که شبه نظاميان فلسطينی با حملات موشکی خود غيرنظاميان را در اسرائيل هدف گرفته و ارتش اسرائيل نيز احتمالا در مناطق غيرنظامی نوار غزه قدرت نظامی «بيش از حد» به کار برده است.

هر دو مورد توسط کميته تحقيق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان «مصاديق بالقوه جنايات جنگی» توصيف شده‌اند.

دولت اسرائيل و گروه حماس هر دو به سرعت يافته‌های اين گزارش را رد کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، هر چند اسرائيل همواره با سازمان ملل متحد مناسبات پر تنشی داشته ولی اکنون که فلسطين به عضويت دادگاه بين‌المللی جرائم جنگی درآمده و در حال پيگيری اتهاماتی عليه اسرائيل است، هر گونه موضع‌گيری سازمان ملل متحد برای اسرائيل می‌تواند به نسبت گذشته مشکل آفرين‌تر شود.

مری مک گوان ديويس، رييس اين کميته تحقيق، گفت: «ابعاد ويرانی و مصائب انسانی که در غزه اتفاق افتاد بی‌سابقه بود و روی زندگی نسل‌های آينده تاثير خواهد گذاشت. در همين حال در اسرائيل نيز هراس و ناامنی ساکنان مناطقی که هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند، ادامه دارد».

جنگ غزه در هشتم ژوئيه ۲۰۱۴ پس از ربودن و کشتن سه نوجوان اسرائيلی در کرانه باختری رود اردن و متعاقب آن ربوده شدن و زنده سوزاندن يک نوجوان فلسطينی در اقدامی تلافی جويانه، آغاز شد.

دولت اسرائيل در واکنش به ربودن نوجوانان اسرائيلی طی حملات گسترده‌ای به کرانه باختری صدها نفر از فعالان گروه حماس را بازداشت کرد. متعاقب آن، گروه حماس پرتاب موشک به خاک اسرائيل را شروع کرد.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد و مقامات فلسطينی، در جريان حملات ارتش اسرائيل بيش از دو هزار و دويست فلسطينی که صدها تن از آنها غيرنظامی بودند، کشته شدند. در مقابل تلفات اسرائيل ۷۳ نفر بود که از اين میان شش نفر غيرنظامی بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دولت اسرائيل پيشدستانه اين گزارش را به عنوان «موضع‌گيری جانبدارانه» مورد انتقاد قرار داده و به خصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نهادی که تهيه و تصويب گزارش به عهده آن بوده است، را به باد حمله گرفته و گفت اين نهاد پر از کشورهايی است که «به طرز جانبدارانه‌ای روی عملکرد اسرائيل تمرکز می‌کنند در صورتی که خودشان در زمينه حقوق بشر، عملکرد بدی دارند».

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تاکيد کرد که در طول اين جنگ اسرائيل طبق مقررات بين‌المللی عمل کرده و با انتقاد از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت :«اين نهاد همه کاری می‌کند به غير از توجه و نظارت بر حقوق بشر».

گروه حماس نيز در واکنش اوليه خود موضع تندی اتخاذ کرد و قاضی حمد يکی از مقامات اين گروه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که گزارش سازمان ملل متحد «بين قربانيان و قاتلان يک تعادل غيرواقعی برقرار کرده است».

به گفته او، خمپاره‌ها و موشک‌های گروه حماس مراکز نظامی اسرائيل را هدف می‌گرفتند و نه غيرنظاميان را.

دولت اسرائيل از ماه ژوييه سال گذشته که تحقيقات و تنظيم اين گزارش در دستور کار قرار گرفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را هدف حملات و انتقادات خود قرار داده است. ادعاهای اسرائيل در مورد جانبدارانه بودن اين تحقيقات باعث شد که ويليام شاباس حقوقدان کانادايی که رياست تحقيقات را برعهده داشت به اين خاطر که سابقا مشورت حقوقی در اختيار سازمان آزاديبخش فلسطين قرار داده بود، اوايل سال جاری از مقام خود استعفا کند.

در گزارش ديگری هم که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به رياست ريچارد گلدستون حقوقدان اهل آفريقای جنوبی در مورد درگيری‌های سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ غزه تهيه کرد، نتيجه گيری کرده بود که هم اسرائيل و هم گروه حماس جنايات جنگی مرتکب شده‌اند. هر چند بعدها ريچارد گلدستون مهمترين اتهامات خود عليه اسرائيل را پس گرفت.

کميته تحقيق سازمان ملل متحد در گزارش جديد خود می‌گويد که در جنگ سال ۲۰۱۴ قدرت آتش شديدتری به کار گرفته شده و در جريان آن اسرائيل بيش از شش هزار حمله هوايی انجام داده و حدود ۵۰ هزار گلوله تانک و توپخانه به غزه شليک کرده است. شبه نظاميان فلسطينی نيز در جريان اين درگيری‌های ۵۰ روزه حدود چهار هزار و ۸۸۰ موشک و حدود هزار و ۷۵۰ خمپاره به خاک اسرائيل شليک کردند.

فلسطينی‌ها می‌گويند ارتش اسرائيل «با ندادن هشدار به موقع و مناسب در مورد حمله به مناطق غيرنظامی، استفاده از قدرت نظامی بيش از حد و تمايز قائل نشدن بين اهداف نظامی و غيرنظامی» مقررات بين‌المللی زمان جنگ را نقض کرده است. آنها برای اثبات اين ادعای خود تعداد بسيار زياد تلفات غيرنظامی را شاهد می‌آورند.

در مقابل اسرائيل می‌گويد مسئول تلفات غيرنظامی در نوار غزه، گروه حماس است چون از ساکنان منطقه به عنوان «سپر انسانی» استفاده کرده، از مناطق مسکونی موشک شليک کرده و از مسجدها، بيمارستان‌ها و مدرسه‌ها به عنوان محل عمليات استفاده کرده است. در همين حال مدعی است که موشک‌ها و خمپاره‌های گروه حماس، مراکز غيرنظامی اسرائيل را هدف می‌گرفتند.

گزارش جدید سازمان ملل متحد تاکيد می‌کند که در بسياری از موارد «تسليحاتی که به کار گرفته شده، زمان وقوع حملات و اين واقعيت که اهداف در مناطق پرجمعيت و مسکونی قرار داشتند، نشان می‌دهد که ارتش اسرائيل احتمالا تمام اقدامات لازم برای پرهيز از تلفات غير نظامی و يا کاستن از تعداد تلفات را انجام نداده است».

XS
SM
MD
LG