لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

آلمان و فرانسه خواستار معاهده جدیدی برای تقویت یورو شدند


دیدار نیکولا سرکوزی و آنگلا مرکل، روز دوشنبه در پاریس
دیدار نیکولا سرکوزی و آنگلا مرکل، روز دوشنبه در پاریس
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه پس از جلسه درباره وضعیت واحد پولی یورو در پاریس، درخواست کردند معاهده ای جدید امضا شود تا بتوان واحد پولی یورو را نجات داد و کشورهای اروپا را از بحران مالی بیرون آورد.

به گزارش رویترز، رییس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان گفتند کشورهای عضو واحد پولی یورو باید موارد کنترل و دقت بیشتری روی بودجه خود داشته باشند و در صورتی که با کسری بودجه روبرو شوند، مشمول تحریم ها قرار گیرند.

آقای سرکوزی گفت مذاکرات برای معاهده جدید باید تا ماه مارس سال آینده میلادی، بهار سال آینده به پایان برسد تا بتوان اطمینان یافت این گونه بحران های مالی مرتبط با کسر بودجه، دیگر اتفاق نیافتد. مذاکرات پاریس پیشاپیش مذاکرات نشست سران اتحادیه اروپا برگزار شد که قرار است روز جمعه در مورد آینده واحد پولی یورو بحث و بررسی داشته باشد.

رییس جمهوری فرانسه همچنین گفت این تصمیم مشترک آلمان و فرانسه است که اقدام تازه ای برای تقویت و بازگشت اعتماد به بازار پولی یورو انجام دهند. نیکولا سرکوزی گفت: «زمان زیادی برای این کار نداریم. حالا نسبت به شرایط آگاه هستیم و از مسئولیت خود در قبال سهامداران خود، مطلع شده ایم.»

خانم مرکل هم گفت آلمان با فرانسه هم عقیده است که باید تغییرات ساختاری انجام شود که فراتر از توافقنامه ها باشد. وی افزود: «تلاش ما نشان می دهد برای حفظ و ثبات واحد پولی یورو، جدی و مصمم هستیم.»

رهبران کشورهای فرانسه و آلمان گفتند درخواست آن ها اين است که به سرعت تغييرات ياد شده در تمامی ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا عملی شود ولی اگر امکان آن نبود، دستکم ۱۷ کشور عضو واحد پولی يورو آن را اجرا کنند. همچنين اعلام شد طرح پيشنهادی ياد شده روز چهارشنبه اين هفته، به «هرمان وان رامپوی»، رييس شورای اروپا عرضه خواهد شد.

آقای سرکوزی گفت: «ما نیاز به طرح جدید داریم تا به مردم اروپا و اعضای واحد پولی یورو نشان دهیم وضعیت فعلی قابل استمرار نخواهد بود. به همین دلیل مذاکرات مورد نظر باید تا ماه مارس تمام شود چون ما زمان زیادی در دست نداریم.»

طرح پیشنهادی تحریم ها اتوماتیکی را طراحی کرده که اگر هریک از کشورهای عضو واحد پولی یورو به کسر بودجه به بیش از سه درصد تولید ناخالص ملی برسند، به کار خواهد افتاد.

ضمن این که لغو و یا اجرا نشدن این تحریم ها در صورتی خواهد بود که اکثریت اعضا به آن رای دهند. طبق قوانین فعلی، برای اعمال تحریم باید اکثریت کشورهای عضو به اعمال تحریم رای دهند.

آقای سرکوزی گفت: «کشورهای عضو باید تعهد قانون اساسی داشته باشند که همواره بودجه و حساب های خود را متعادل نگه دارند. باید بودجه را در اولویت های اصلی تعریف کرده و به طور جدی با هرگونه کسری بودجه مقابله کنند و دادگاه اروپا هم باید تایید کند که دولت های یاد شده اقدامات لازم را انجام داده اند.

خانم مرکل هم افزود: «این جا این مسئله پیش می آید که پس حق حاکمیت و استقلال کشورها چه می شود و می توان گفت که دادگاه می تواند بررسی کند که چقدر تلاش شده تا بودجه به حد تعادل برسد اما قدرتی در بی اثر کردن و یا بی اعتبار کردن آن را نخواهد داشت.»

به عبارت دیگر، طبق این پیشنهاد این طور نخواهد بد که اگر دادگاه تشخیص داد بودجه ای در جهت تعادل تنظیم نشده، بتواند آن را بی اثر کند ولی بررسی خود از جهت و تنظیم بودجه را اعلام خواهد کرد.

همچنين رهبران آلمان وفرانسه پيشنهاد کردند مکانيسم ثبات بازار اصلاح شود و ديگر اکثريت قاطع برای کمک مالی به کشورهای در حال بحران را نخواهد و در حدی که ۸۵ درصد توافق به دست آمد، کافی باشد.

آقای سرکوزی و خانم مرکل از سران کشورهای عضو واحد پولی یورو خواستند به طور آماده و با برنامه ای مشخص در اجلاس یورو حاضر شوند تا بتوان برنامه ای طراحی کرد که بشود طی ماه های آینده نرخ رشد را بالا برد و به تدریج بحران مالی را کنترل کرد.

رییس جهوری فرانسه گفت: «ما خواهان اروپایی هستیم که برای همه فرصت های یکسان داشته باشد و باید از تصمیم هایی که قبلا گرفته شده بدون این که به عواقب آن دقت شود، پرهیز کنیم.»

همچنين روز دوشنبه، صندوق بين المللی پول تصويب کرد که ۲.۲ ميليارد يورو و در قالب يک طرح کمک سه ساله به يونان پرداخت شود. اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول در اين طرح مشترک برای کمک به يونان برای خروج از بحران مالی، کمک می کنند.
XS
SM
MD
LG