لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

نمايندگان آمریکا: باراک اوباما حضور نظامی کشور در ليبی را توجيه کند


جان بینر، نماینده جمهوریخواه و رییس مجلس نمایندگان آمریکا
جان بینر، نماینده جمهوریخواه و رییس مجلس نمایندگان آمریکا
مجلس نمايندگان آمريکا که در اختيار اکثريت جمهوري‌خواهان این کشور است از باراک اوباما خواست در مورد عمليات نظامی ايالات متحده در ليبی توضيح دهد.

این نمایندگان با این حال هرگونه استفاده از اجبار برای خروج آمريکا از ائتلاف نظامی ليبی را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان بينر، نماينده جمهوري‌خواه و رئيس مجلس نمايندگان آمريکا، هشدار داده است که اگر پاسخ رياست جمهوری آمریکا قانع‌کننده نباشد، اقدامات ديگری در راه خواهد بود.

در همین زمینه دنيس کوسينيچ، نماينده دموکرات، طرحی را آماده کرده بود که بر اساس آن آمريکا موظف می‌شد در يک فرصت زمانی مشخص از ائتلاف لیبی خارج شود، اما اين طرح نتوانست حمایت غالب نمایندگان را به خود جلب کند.

طرح دنيس کوسينيچ برای پايان دادن ۱۵ روزه به هرگونه حضور نظامی آمريکا در ائتلاف ليبی در جريان رای‌گيری با نتيجه ۱۴۸ رای موافق و ۲۶۵ رای مخالف شکست خورد و کنار گذاشته شد.

اکثريت جمهوری‌خواه مجلس نمايندگان می‌گويند رئيس جمهوری آمريکا برای هرگونه عمليات نظامی بايد از کنگره مشورت و اجازه بگيرد و باراک اوباما برای حضور نظامی در ائتلاف ليبی به رهبری ناتو چنين مجوزی ندارد.

طرح مجلس نمايندگان که با نتيجه ۲۶۸ بر ۱۴۵ تصويب شد، از سوی جان بينر ارائه شده و از باراک اوباما می‌خواهد طی دو هفته آينده، اهداف، مدت حضور و هزينه‌های حضور نظامی در ليبی را اعلام کند.

به دنبال کشتار شهروندان غيرنظامی در ليبی به دست معمر قذافی، شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه‌ای تصويب کرد که بر اساس آن، عمليات نظامی برای حفظ جان شهروندان مجاز است.

آمريکا اين عمليات نظامی را آغاز کرد و سپس آن را به نيروهای ناتو سپرد، هرچند به عنوان عضوی از ائتلاف هنوز نیروهایی در منطقه دارد.

دولت آمريکا همچنين استفاده از هواپيماهای بدون سرنشين در ليبی برای حمايت از مخالفان تشکيلات معمر قذافی را مجاز شمرده و اجازه اعزام آنها به ليبی را صادر کرده است.

همچنين گزارش شده است که نيروهای اطلاعاتی آمريکا در حال کمک مخفيانه به شورشيان و معترضان در ليبی هستند.

بر اساس طرح تازه مجلس نمایندگان آمریکا، هرگونه حضور نيروهای نظامی در خاک ليبی «ممنوع و قدغن» است و اين پرسش مطرح شده است که حضور نظامی آمريکا در ائتلاف ناتو در ليبی تا چه اندازه مهم و اساسی است و اگر آمريکا از اين ائتلاف خارج شود، چه خواهد شد.

جان بينر پس از تصويب طرح خود گفت: «اگر رئيس جمهور آمريکا به پرسش‌های مطرح شده جواب کافی ندهد، اقدامات بعدی در راه خواهد بود و حتی ممکن است هزينه‌های نظامی حضور در ائتلاف ليبی قطع شود.»

وی افزود: «اگر رئيس جمهور آمريکا درست عمل نکند، کنگره آمريکا از اختيارات قانونی خود استفاده خواهد کرد.»

نمايندگان دموکرات در مجلس نمايندگان به اين طرح اعتراض کرده و آن را «غيرضروری و غيرمفيد» ارزيابی و اعلام کرده‌اند. هرگونه طرحی برای فشار بر رئيس جمهوری بايد همراهی سنای آمريکا را در اختيار داشته باشد و از آنجا که مجلس سنای آمريکا در اختيار اکثريت دموکرات این کشور است، به نظر نمی‌رسد مجلس سنا با فشارهای جمهوري‌خواهان همراه شود.

استدلال کاخ سفيد در واشينگتن تاکنون اين بوده است که حضور محدود نظامی آمريکا در ائتلاف ناتو در ليبی نيازی به گرفتن مجوز از کنگره آمريکا را ندارد.
XS
SM
MD
LG