لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

اعتراض‌های جهانی به احضار پنج فعال کارگری هفت تپه


ادگاه انقلاب دزفول احتمالاً در روز ۲۹ بهمن احکام فعالان کارگری احضار شده را صادر می‌کند
ادگاه انقلاب دزفول احتمالاً در روز ۲۹ بهمن احکام فعالان کارگری احضار شده را صادر می‌کند
کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، به ادامه برخورد قضايی با پنج تن از رهبران سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه اعتراض کردند.

علی نجاتی؛ رييس هيئت مديره، فريدون نيکوفر؛ نايب رييس هيئت مديره، قربان عليپور؛ منشی، جليل احمدی و محمد حيدری مهر؛ دو عضو هيئت مديره و به اتهام تبليغ عليه نظام در دادگاه انقلاب دزفول محاکمه شدند و بر اساس گزارش‌ها، بايد روز سه‌شنبه برای تفهيم اتهامات جديد و يا دريافت احکام خود به اين دادگاه مراجعه کنند.

رضا رخشان، مسئول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، به «راديو فردا» گفت:« اين پنج فعال کارگری شرکت نيشکر هفت تپه به دنبال اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سال گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و ساير مطالبات‌شان ناشی از بحران‌های اقتصادی در اين شرکت بازداشت شدند.»

وی اضافه کرد: احتمالاً دادگاه انقلاب دزفول در روز ۲۹ بهمن احکام اين فعالان کارگر را صادر خواهد کرد.

آقای رخشان ابراز اميدواری کرد که دادگاه انقلاب دزفول با نگاه مثبت، پرونده اين پنج فعال کارگری را مورد بررسی قرار داده باشد.

مسئول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه افزود: «دوستان ما هيچ اقدام غيرقانونی انجام نداده‌اند و تنها خواستار تحقق ابتدايی‌ترين حقوق صنفی خود و دريافت دستمزد معوقه خود بوده‌اند.»

همراه با اين فعالان کارگر، ابوالفضل عابدينی، روزنامه‌نگار در اهواز، نيز که به دليل پوشش خبری اعتصابات کارگران شرکت نيشکر هفت تپه بازداشت و محاکمه شده بود، به دادگاه انقلاب دزفول احضار شده است.

«ایران به موازین سارمان بین‌المللی کار پایبند باشد»

گای رايدر در نامه خود به محمود احمدی‌نژاد که رونوشت آن برای آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نيز ارسال شده است، نوشت: «اتهام‌های وارد شده به پنج نفر از رهبران سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه به خاطر فعاليت‌های سنديکايی آنها و در جهت بهبود شرايط زندگی و دريافت حقوق معوقه‌شان بوده است.»

دبيرکل کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری افزود: «ايران به عنوان يکی از اعضای سازمان بين‌المللی کار، آی ال او، بايد به موازين اين سازمان پايبند باشد و هرگونه حکم عليه فعالان کارگری شرکت نيشکر هفت تپه به منزله نقض پايه‌ای‌ترين اصول آزادی‌ها در زمينه ايجاد تشکل‌های کارگری است.»

آقای رايدر اعلام کرد: «کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری همانند گذشته به همبستگی با کارگران ايران برای تحقق پايه‌ای‌ترين مسائل کارگری و حقوق اجتماعی خود ادامه خواهد داد و از نزديک نتايج دادگاه فعالان کارگری هفت تپه را دنبال می‌کند.»

همچنين فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بيانيه‌ای، از تعقيب قضايی پنج تن از رهبران سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه که برای تحقق حقوق کارگران مبارزه می‌کنند، انتقاد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، پرداخت دستمزد بيش از ۳۵۰۰ کارگر شرکت نيشکر هفت تپه در دو سال گذشته، بارها به تعويق افتاده که اين موضوع اعتراض کارگران را به دنبال داشته است.

در ساليان اخير، بسياری از کارخانه‌ها و واحدهای توليدی در ايران به دليلی مشکلات ناشی از کمبود نقدينگی و يا واردات بی‌رويه با مشکلات شديد مالی مواجه و يا تعطيل شده‌اند.

اين موضوع باعث گسترش اعتراض‌های کارگری در نقاط گوناگون ايران شده است.

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در بيانيه خود همچنين با اعلام حمايت خود از تلاش کارگران ايرانی برای تشکيل اتحاديه‌های مستقل کارگری، از اينکه منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رهبران سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، همچنان در بازداشت به سر می‌برند، انتقاد کرد.

اين دو فعال کارگری، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، هر يک به پنج و سه و نيم سال زندان محکوم شده‌اند.

در اين ميان، رضا رخشان، مسئول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه با استقبال از حمايت‌های بين‌المللی از رهبران اين تشکل مستقل کارگری و مبارزات صنفی کارگران هفت تپه گفت: « همبستگی بين‌المللی با کارگران ايرانی باعث می‌شود که اخبار کارگری در سطح جهان منتشر شود و از آنان حمايت‌های بيشتری به عمل آيد. اين موضوع هم موجب تقويت روحيه سنديکای کارگران هفت تپه و اعضای هيئت مديره آن خواهد شد.»

سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، که در سال جاری و پس از حدود سه دهه دوباره فعاليت خود را از سر گرفت، عضو اتحاديه بين‌المللی کارگران صنايع غذايی و کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری است.

اين تشکل‌های بين‌المللی کارگری همراه با فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل همواره از برخوردهای امنيتی و قضايی با فعالان کارگری در ايران انتقاد کرده‌اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG