لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

روزنامه‌نگار مصری: سخنرانی مبارک، پاسخگوی اعتراض‌ها نبود


روز شنبه کابینه مصر در پاسخ به درخواست روز جمعه حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور، استعفا داد. حسنی مبارک در سخنرانی جمعه شب خود خواستار این استعفا شده بود و علاوه بر آن وعده انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی را به مردم مصر داد.

با این همه، اعتراض‌ها روز شنبه نیز برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت و معترضان خواستار برکناری او از ریاست جمهوری شدند.

در این میان، حسنی مبارک، سرلشکر عمر سلیمان، رئیس سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی مصر، را به عنوان معاون خود معرفی کرده و احمد شفیق از چهره‌های نظامی که پیشتر در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ فرماندهی نیروی هوایی مصر را عهده‌دار بود، مأمور تشکیل کابینه جدید کرده است.

فریده نقاش، مدیر تحریریه روزنامه الاهالی چاپ قاهره، در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در مورد وضعیت کنونی مصر پاسخ داده است.

  • خانم نقاش، سخنرانی حسنی مبارک در روز پنجشنبه چه تأثیر در میان احزاب سیاسی و افکار عمومی مصر داشته است؟

احزاب سیاسی مصر در سخنرانی پرزیدنت حسنی مبارک، نکته‌ای که پاسخگوی خواسته‌های آنان و تظاهرکنندگان باشد، پیدا نکرده‌اند.

احزاب مخالف دولت در ۳۰ سال گذشته خواستار تغییر واقعی در این کشور بودند، اما تغییراتی که اعمال شدند، در واقع، علیه تغییراتی بود که این احزاب خواستارش بودند.

  • در مورد افکار عمومی چطور؟ زیرا تظاهرکنندگان پس از سخنرانی حسنی مبارک و به رغم برقراری حکومت نظامی، در خیابان‌ها ماندند و به تظاهرات خود ادامه دادند؟

درست به همین دلیل که تغییرات واقعی در مصر داده نشد، تظاهرات ادامه دارد. حکومت کنونی در مصر، یک حکومت کاملا استبدادی است.

در حال حاضر، مردم خواستار استعفای پرزیدنت مبارک است.

  • آیا او می‌تواند با استقرار ارتش در خیابان‌ها و دادن وعده اصلاحات، بحران کنونی در مصر را مدیریت کند؟

البته که نه. الان دیگر، راه حل امنیتی فایده‌ای ندارد. جامعه مصر به راه حل سیاسی و تغییرات رادیکال نیاز دارد. این تغییر عمده‌ای میان این دو موضوع است. البته در ابتدا، باید حالت فوق العاده که از ۳۰ سال پیش بر مصر حاکم است، لغو شود.

  • تظاهرکنندگان خواستار ترک مصر توسط حسنی مبارک هستند. آیا تحقق این خواسته، می‌تواند به حل بحران سیاسی مصر کمک کند؟

نه کاملاً و دلیل آن نیز وضعیت سیاسی مصر است. به نظر من، باید یک دولت انتقالی در مصر تشکیل شود، که از حمایت تظاهرکنندگان برخوردار باشد.

پس از آن، باید قانون اساسی را تغییر داد و انتخابات جدید برگزار کرد. البته این در شرایطی است که پرزیدنت مبارک، مصر را ترک کند.

  • در اخبار گفته شده است که در تظاهرات روزهای اخیر، ده‌ها نفر کشته و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند. آیا این اخبار صحت دارند؟

ببینید. اخبار درستی در مورد کشته شدگان و مجروحان از سوی حکومت منتشر نمی‌شود. اما بر اساس آماری که بیمارستان‌ها داده‌اند، شماری کشته شده‌اند و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG