لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

سخنگوی اشتون: آماده‌ایم مذاکره با ایران هرچه سریع‌تر آغاز شود


در شرایطی که رییس‌جمهوری ایران روز پنجشنبه وزارت خارجه را مامور پیگیری مذاکرات هسته‌ای کرده است، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به رادیو فردا گفته که شش قدرت جهانی آماده از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات هستند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیش از این در زمان پیشبرد مذاکرات با غرب توسط حسن روحانی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران بود و اکنون با محول شدن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه، آقای ظریف رسماً تصمیم‌گیرنده اصلی برای سمت و سوی مذاکرات خواهد بود.
در واکنش به تغییر در طرف ایرانی مذاکرات هسته‌ای، مایا کوسیانسیچ سخنگوی کاترین اشتون در گفت‌وگو با رادیو فردا، ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی را موضوعی مربوط به ایران دانست اما افزود که «خانم اشتون و شش قدرت جهانی کاملاً آماده گفت‌وگوی هرچه سریع‌تر با ایران هستند».
خانم کوسیانسیچ افزود که نمی‌تواند تاریخ مشخصی را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کند اما در عین حال تاکید کرد تماس‌هایی با طرف ایرانی با هدف از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات در جریان است.
سخنگوی کاترین اشتون، همچنین به رادیو فردا گفت که خانم اشتون در ماه گذشته میلادی نیز در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران درباره آغاز مذاکرات اعلام آمادگی کرده بود.
کاترین اشتون که هدایت مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران را بر عهده دارد، به تازگی اعلام کرده بود که به زودی با محمدجواد ظريف،‌ ‌در مورد برنامه هسته‌ای ايران ديدار می‌کند و تاکید کرده بود که او و ساير اعضای گروه پنج به علاوه يک، در جستجوی تعامل با تيم جديد اتمی ايران هستند.
از زمانی که ایران در قالب گفت‌وگو با سه کشور اروپایی، به مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای خود تن داد، این مذاکرات زیر نظر دبیرخانه شورای امنیت ملی صورت می‌گرفته و به ترتیب حسن روحانی، علی لاریجانی و سعید جلیلی به عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، هدایت تیم ایرانی مذاکرات را بر عهده داشته‌اند.
با این حال نامزدی حسن روحانی و سعید جلیلی، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بحث بر سر نحوه تعامل هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به یکی از بحث‌های اصلی در رقابت‌های انتخاباتی بدل کرد و سعید جلیلی و حسن روحانی به شدت سیاست‌های یکدیگر در مواجهه با پرونده هسته‌ای را مورد انتقاد قرار دادند.
نحوه تعامل تیم هسته‌ای سابق ایران با قدرت‌های جهانی، که به چند سال مذاکره بی‌نتیجه منتهی شد، از جمله مورد انتقاد محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم بوده و او در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش تاکید کرد که با تغییر روش در مذاکرات و استفاده از «تمام امکانات مذاکراتی» امکان رسیدن به راه حل وجود دارد.
آقای ظریف در این گفت‌وگوی تلویزیونی همچنین یادآور شده بود: «ما یک دور نشان دادیم که می‌توانیم خوب مذاکره کنیم، و فکر می‌کنم بتوانیم دوباره درست مذاکره کنیم و کار را به نتیجه برسانیم.»

ایران به دلیل ادامه برنامه هسته‌ای خود و شکست مذاکرات پیشین هدف شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است تا جایی که درآمدهای نفتی آن به نصف تقلیل یافته است.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG