لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

نتانیاهو: اسرائیل خود را به توافق هسته‌ای ایران متعهد نمی‌داند


نتانیاهو در افتتاحیه دوره زمستانی مجلس اسرائیل
نتانیاهو در افتتاحیه دوره زمستانی مجلس اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که او و دولتش خود را به توافق اتمی به دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی «متعهد نمی‌دانند» و تأکید کرده است که از آمریکا خواهد خواست اسرائیل را به لحاظ نظامی تقویت کند.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۲۰ مهر، در آغاز دوره زمستانی مجلس اسرائیل با ارائه گزارش امور امنیتی و سیاسی به نمایندگان کنست، افزوده است که «هم موافقان توافق با ایران و هم مخالفان این توافق اتحاد نظر دارند که باید اسرائیل را از نظر نظامی تقویت کرد، و من در سفر ماه آینده به واشینگتن در این باره با باراک اوباما گفت‌وگو می‌کنم».

آقای نتانیاهو در این سخنان از رسانه های اسرائیل پخش می شد، همچنین گفته است که «موج ترور» که اسرائیل را در برگرفته، او را از رسیدگی به امور دیگر، مانند توافق اتمی ایران و «حضور گسترده نظامیان ایران در سوریه» غافل نمی‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده است که «به تازگی ایران هزاران نیروی جدید به سوریه، و به نزدیکی مرزهای اسرائیل، فرستاده، و داعش هم مواضع خود را در سوریه تقویت می‌کند».

او از جمله گفت که «به پوتین نیز گفتم، اسرائیل هر کس را که بخواهد به ما حمله کند، مورد حمله قرار خواهد داد».

اشاره آقای نتانیاهو به دیدار سه هفته پیش خود با رئیس‌جمهور روسیه در مسکو بود که در آن دیدار هم او به رهبر روسیه گفته بود، «ایران در صدد گشودن جبهه جدیدی در ارتفاعات سوری جولان علیه اسرائیل است».

اسرائیل در همین حال، در برابر عملیات اخیر روسیه در سوریه سکوت کرده، گرچه هماهنگی‌های دو کشور درباره پیامدهای عملیات هوایی روسیه در سوریه افزایش یافته است.

از جمله هفته گذشته ژنرال میخائیل بوگدانوفسکی، معاون ستاد کل ارتش روسیه، در سفر به تل‌آویو، با مقام‌های بلندپایه نظامی اسرائیل، در باره عملیات روسیه در سوریه گفت‌وگوهای بیشتری انجام داد.

نتانیاهو در سال‌های اخیر بیشترین تلاش و سخنرانی‌های خود را علیه برنامه اتمی ایران متمرکز کرده و در پی دستیابی به توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی در تابستان امسال، این توافق را شدیداً مورد انتقاد قرار داده است.

با این حال دولت اسرائیل در روزهای اخیر خود با یک بحران شدید امنیتی روبه‌رو است و دور جدیدی از نزاع میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، با افزایش حملات با سلاح سرد از سوی جوانان فلسطینی به اسرائیلی‌ها آغاز شده است.

در این بحران تازه که از نهم مهر، اول اکتبر آغاز شده، دست کم تا بیستم مهرماه، ۲۶ فلسطینی و چهار اسرائیلی کشته و ده‌ها تن از طرفین زخمی شدند و حالت شبه جنگی بر فضای برخی از شهرهای طرفین حاکم است.

XS
SM
MD
LG